וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרכים: אודי A3 מחודשת. בוטוקס טכנולוגי

13.12.2016 / 7:44

אודי A3 צריכה לשמר את תכונותיה כמכונית פרמיום קומפקטית שמציבה רף גבוה. מתיחת פנים היא צעד מתבקש מבחינתה בשלב זה, אבל איזה משקל נושאים עימם השינויים הדיסקרטיים שהיא קיבלה ב-2016?

אודי A3 במבחן דרכים. ניר בן-טובים, מערכת וואלה! NEWS
אודי A3 המחודשת. מוצר יציב כמו סלע/מערכת וואלה! NEWS, ניר בן-טובים

כשנוחתת בתיבת הדואר הודעה על אודי A3"מחודשת", אתה חייב לחדד את חוש הראייה עוד בטרם חיממת את כפות הידיים. הדבר הראשון שמניע את הגלגלים במוח בדרך לאיסוף הרכב, הוא מה יקרה אם יניחו אותה ליד אודי A4 והזווית היחידה שתהיה לך היא מלפנים; תאורטית, יכול להיות שלא תבחין בה ותנסה להשתחל למכונית הלא נכונה. פדיחה.

העניין ה"פעוט" הזה של הזהות האחידה הפך לאחד מהנושאים הטעונים עליו דנים מעריצי אינגלושטט באולם המכירות ובפורומים הסגורים. אלא שאם תפנו את הביקורת לאחד מהאנשים שממש גילפו אותה מחימר, עיבדו במחשב ואחר כך פלטו אותה אל רצפת הייצור, הוא יפנה אתכם לדלת השניה משמאל, היכן שכרגע עמלים על פולקסווגן גולף הבאה וגם לדלת השלישית מימין – איפה שמלחימים את פורשה 911 העתידית.

בדומה לגולף, אפשר לעטוף את ה-A3 בנימוקים של "נוסחה מנצחת לא...", אבל יש כאן עניין קצת יותר מורכב מקימורים שקפאו מלכת. כמו שאודי רקחה את מערכת הקוואטרו בתחילת שנות ה-80 וזרעה בכולם רגשי נחיתות, כך היה ביום בו נחשפה A3. בתקופה שבה פיאט בראבו זכתה בתואר מכונית השנה באירופה 96', אודי הכתיבה תנאי קבלה לקבוצה יוקרתית בחיתוליה, והיא ידעה להעלות את מפלס החרדות בקרב מתחרותיה בכל פעם שה-A3 קפצה מדרגה. אותן יריבות אגב הגיבו באיחור, אבל מספרן הלך וגדל; מנגד עומדת ב.מ.וו סדרה 1, מרצדס A קלאס, אינפיניטי Q30 וכן וולוו V40. הזירה מעניינת. פערי המכירות עדיין גדולים. בחברה נוטעים אמון רב בפופולריות של ה-A3 להצעיד את הלקוחות "על אוטומט", בדרך לעסקת הטרייד אין הבאה.

Zריזות וכוח

אודי A3 במבחן דרכים. ניר בן-טובים, מערכת וואלה! NEWS
מנוע ה-1.4 ל' טורבו מגיע עם בקרת ניתוק צילינדרים/מערכת וואלה! NEWS, ניר בן-טובים

כדי לעשות זאת בנינוחות שתסחף את הקהילה, אודי תפרה השנה מתיחת פנים שמתחילה במקדם המשיכה, עבור אל האבזור וכלה ביחידות הכוח. רענון זה, שזוכה לתיאור "אמצע החיים" הוא מהלך אופייני למכונית בת 4 שנים; ניתוחים קוסמטיים הם כלי אסטרטגי שקול יותר מלגלגל את המכונית מהגבעה ולהמציא אותה מחדש – העלות אינה גבוהה, והסיכון הכרוך בלאכזב את הקליינטים יחסית נמוך. בשיטה זו, אודי מתמקדת בהיבט העיקרי – מערכת הנשימה.

במחסן הבוכנות של ה-A3 בישראל אפשר למצוא כרגע שני מנועים: 2.0 ל' TFSI עם 190 כ"ס (32.6 קג"מ מ-1,500 סל"ד) ומנוע 1.4 ל' TFSI המשרת את מכונית המבחן. באירופה קובצו עוד כמה מנועים כולל 1.0 ל' צנוע וחסכוני, אותו הכרנו במבחן שערכנו ב-A1 אולטרא. גרסת ה-S3 חוזקה ב-10 כ"ס ועלתה לגזרת ה-310 כ"ס, אותם אולי נפגוש בעתיד.

מפאת הסגל המצומצם, מנוע ה-1.4 ל' מסמן את כרטיס הכניסה שלנו לעולם של ה-A3, ואחרי שאודי כיילו אותו קצת הוא בהחלט עונה על הציפיות ומספק ביצועים אטרקטיביים. אל הכביש הוא משחרר 150 כ"ס ו-25.5 קג"מ הזמינים מתחום של 1,500 סל"ד ועד 3,500 סל"ד שמוזרמים לגלגלים הקדמיים. את הכוח שאצור ב-4 הצילינדרים, מתרגמת תיבת 7 הילוכים דו-מצמדית שהחליפה את תיבת ה-6 הילוכים (מצמד יבש). במדידות שלנו, ה-A3 האיצה ל-100 קמ"ש ב-8.5 שניות (8.2 שניות ביצרן) ובמהירות תלת ספרתית דינמית, ההפלגה נעימה והאצות הביניים דוחפות אותה קדימה בזריזות.

אז ביצועים לא חסר כאן. מה לגבי הרגלי השתייה? ובכן, גולת הכותרת במנוע טמונה במערכת השבתת צילינדרים. בזמן נהיגה בכביש המהיר משתקת המנהלה את בוכנות 2 ו-3 לטובת חסכון בדלק. המערכת יודעת לזהות מתי נדרשת תגובה מוחצת, ולכן רק כאשר רומסים את המצערת על האוטוסטראדה ניעורים 2 המורדמים לחיים. לא ממש הצלחנו להרגיש מתי זה קורה בפועל, כך שמבחינת אודי נעשתה כאן עבודה טובה לאלחש את הנהג והנוסעים. התוצאה באזור המשאבות הניבה צריכת דלק מתונה, שהתייצבה בסיום המבחן התובעני על כ-13 ק"מ לליטר ועד 18 ק"מ לליטר בנסיעה בינעירונית ממושכת.

עוד באותו נושא

נהיגה ראשונה: אודי Q2 החדש. מרחיב גבולות

לכתבה המלאה

נוחות נסיעה וביצועים

אודי A3 במבחן דרכים. ניר בן-טובים, מערכת וואלה! NEWS
אודי A3 במבחן דרכים/מערכת וואלה! NEWS, ניר בן-טובים
הכול מאוד מרשים וקולח, אבל החוויה עצמה אינה מעלה את הדופק כי אם די פושרת

בתום כמה מאות קילומטרים מתגבשת חוות דעת די ברורה: זו ה-A3 הכי מהוקצעת שאודי הוציאה מהמפעלים. יש בה תחושה מוצקה של מכונית נטולת פשרות כואבות. בטיפול בבורות בכביש, גם התוקפניים שבהם היא מגהצת את האספלט המרוסק, וכל מפגש או טיפוס על פסי האטה לא מקמט את הבולמים אלא מחזיר תגובה הדרגתית. נוחות הנסיעה לפיכך מקבלת ציון גבוה, שכן מידת הסלחנות של ה-A3 גבוהה למגוון ליקויים בסלילה. בנוסף לכך, לא הרגשנו עייפות אחרי נסיעה ממושכת (חרף ההתראות בלוח המחוונים שכדאי לעצור להתרעננות...). חלק גדול מכך נזקף לזכותם של המושבים, שהציעו תמיכה טובה לכתפיים, האגן והישבן.

בנהיגה נמרצת, ה-A3 ממשיכה באותו הקו שאפיין אותה תמיד. משמע, הכול מאוד מרשים וקולח, אבל החוויה עצמה אינה מעלה את הדופק כי אם די פושרת. כשהבורר נעול במצב "S", המנוע ערני יותר לפקודות והעיקולים מחליקים לה בגרון; זמינות הכוח מיידית ותת ההיגוי נשמר על מינימום גם תחת שינויי כיוון המכבידים על החרטום. מרווח ההילוכים בתיבה החדשה התקצר, מה שמסייע לשמור על מומנטום מצוין והאנרגיה שוטפת בין סיבוב אחר לאחר בהרים התלולים. ההיגוי היה בסדר ומקרין בטחון ואפשר לגלות שם ניצנים של הנאה מנהיגה, אבל בטח לא מעבר לכך. הבלמים הפגינו כושר האטה אגריסיבי ותחושת הדוושה הייתה טובה מאוד.

נכנסים פנימה

אודי A3 במבחן דרכים. ניר בן-טובים, מערכת וואלה! NEWS
אודי A3 במבחן דרכים/מערכת וואלה! NEWS, ניר בן-טובים

נקודת התורפה של ה-A3 נעוצה ברעש שבוקע מאיזור הגלגלים והחלונות. הרגישות של ה-A3 לחספוס של הכבישים המקומיים תפסה אותנו לא מוכנים, משום שבנהיגה עירונית כמעט ואין לכך עדות. החיים בקבינה של ה-A3 שלווים ושקטים לרוב, אבל כנראה שבחציית גבול ה-95 קמ"ש, חישוקי ה-17 אינטש (5 חישורים) שמגיעים עם חבילת 'שארפ' של מכונית המבחן עברו את רף הדציבלים המקובל. ערכה זו, מוסיפה לציוד הבסיסי גם תאורת LED, גג-שמש והנעה ללא מפתח. אם רוצים להרגיש שיפור בנוחות אולי כדאי לוותר עליה ולרדת ל-16 אינטש, שכן שוויה כמעט 25 אלף שקלים.

תפעול המערכות ב-A3 החדשה עבר מקצה עדכונים. אודי שיפרו את הפקדים של בקרת ה-MMI בתעלה המרכזית והתפריטים רצים דרך החוגה המרכזית בצורה פשוטה. בכלל, אם רוצים לקבל שיעור בתכנון מינימליסטי מומלץ לבלות פה זמן ממושך; האיכות ללא דופי, מספר המקשים מועט (אין"רעש" או צפיפות בשלד הראשי) והכול מתנקז לצג הראשי לו 7 אינטש שמוסתר בקומה העליונה של הדשבורד ונשלף אוטומטית כשהרכב מונע. מה עוד בדקורציה? כל מה שצריך – בלוטות', מערכת שמע מחמיאה עם 8 רמקולים, USB וכדומה עם תאימות מלאה לסמארטפונים.

לא הכול הגיע קומפלט עם ה-A3 החדשה לישראל. בולטת בהיעדרה היא תאורת LED מטריקס שאין לה כרגע נוכחות בארץ, ואת לוח המחוונים הוירטואלי שנחנך ב-TT מקבלים בגרסאות הרבה יותר בכירות. גם באגף הבטיחות נפקדות ממנה בקרות אינטגרליות אקטיביות, זולת מערכת ה-PRE-SENSE שמתריעה לנהג על קרבה מסוכנת לרכב שמלפנים. אמרו לנו שבעתיד המעטפת תורחב.

ה-A3 שימושית ביחס לקטגוריה הזו, ומתאימה ל-4 מבוגרים בגודל ממוצע. מלפנים קל למצוא תנוחת נהיגה מתאימה כאמור, אך לצופף בספסל האחורי שלה 3 - למרות שזה מרכב הספורטבק, יהיה בגדר עינוי. תא המטען מציע 380 ל' לעומת כ-340 ל' במתחרותיה העיקריות. לא צריכה להיות כאן בעיה להטעין עגלות או מזוודות בגודל בינוני.

החידושים הקטנים

אודי A3 במבחן דרכים. ניר בן-טובים, מערכת וואלה! NEWS
אודי A3 במבחן דרכים/מערכת וואלה! NEWS, ניר בן-טובים

מכלול השינויים שאודי חוללה ב-A3 המחודשת הפכו אותה למכונה מלומדת יותר, מהודרת ובעלת יכולות שהכינו אותה לתחרות שעומדת מולה. היא הצליחה להרשים בנהיגה מגוונת, בין אם זו הייתה מורכבת משיטוט על סלילה גרועה, תקיפת פניות, או גמיעת מרחקים. השהות במחיצתה הוכיחה לנו פעם נוספת שהיא קובעת את הסטנדרטים בכל מה שנגזר מהנדסת אנוש, שימושיות ועיצוב פנים מתוחכם ואיכותי. חסרונות? היינו רוצים לגלות בה מידת מה של נועזות דינמית (קמצוץ מה-S3) ואולי תיבה דו-מצמדית שפעולתה רהוטה יותר בפקקים.

בתמורה ל-182 אלף שקלים (לא כולל חבילת 'שארפ' ואגרת רישוי בסך 2,353 שקלים), אודי A3 היא מארז טכנולוגי מחושב, מתקדם וגם מוקפד למדיי, שמיישר קו עם כל קודמותיה שדאגו לשתול אותה בצמרת הקבוצה במשך 20 השנים האחרונות. סביר שהיא תמשיך לחזק את הפילוסופיה הזו בעתיד, בקור הרוח האופייני לה.

עוד בוואלה! רכב:
כמה עולה אודי Q2 החדש בישראל?
הכול על אודי Q5 החדש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully