מבחן דרך: פולקסווגן T קרוס. קינן כהן, קינן כהן
מבחן דרך: פולקסווגן T קרוס/קינן כהן, קינן כהן

מכונית העם

12.1.2020 / 10:02

פולקסווגן T קרוס הוא סוף סוף מה שהיה חסר לפולקסווגן לישראל כדי לחזור למשחק. הוא עושה את זה בסגמנט הנכון, עם המראה, המחיר והמימדים, אבל איך הוא נוסע והאם הוא שווה את 130 אלף השקלים?

בשנים האחרונות סובלת חטיבת הפרטיות של פולקסווגן בישראל מבצורת מסוימת, היצע הדגמים שלה אמנם משתרע מפולו ועד טוארג, אבל למרות הדגמים הטובים בפני עצמם, או אפילו טובים מאוד כמו גולף GTI - התמחור הגבוה שלהם ביחס למתחרים לא ממש אפשרו לה לרשום איזו הצלחה יוצאת דופן בשוק המקומי. ה-T קרוס עשוי להיות מי שישבור את המצב הזה.

כי T קרוס לא רק מתיישב על אחת מהקטגוריות הצומחות ביותר, הוא עושה את זה כאשר הוא מצויד בכמה מהכלים היותר חשובים שחייבים להיות בכל ארגז של מתחרים בקטגוריה הזו.

מבחן דרך: פולקסווגן T קרוס. קינן כהן, קינן כהן
מראה רבוע וקשוח, אבל עם קריצה מסוגננת/קינן כהן, קינן כהן

גור זועם

כבר במפגש ראשון עם ה-T קרוס ברור לגמרי איפה השקיעו פה הרבה מאוד עבודה, הוא בהחלט מעוצב עם המון נוכחות. הקווים הקובייתיים שלו הם אנטיתזה לגל הקרוסאוברים העגלגלים שמסתובבים פה. על התפר בין קשיחות לחמידות, כמו גור כלבים שמנסה להיראות מאיים, ואין יותר חמוד מגור שמנסה להיות מאיים. לא אנסה לשכנע אם הוא יפה או לא, אבל הוא בהחלט אחד שהשקיעו בו. יחידות התאורה הקדמיות והאחוריות, הפרופורציות בין האורך, הגובה, גודל הגלגלים ושטח החלונות וגם גימורים קטנים שמייצרים לו הופעה מאוד שונה, כמובן שהצבע הייחודי שלו מוסיף נקודות בסעיף הזה.

מבחן דרך: פולקסווגן T קרוס. קינן כהן, קינן כהן
פרטים קטנים ומוקפדים/קינן כהן, קינן כהן

אמרנו שניכר שעיקר ההשקעה הייתה בעיצוב החיצוני, וכאשר נכנסים פנימה באמת מבינים את זה. זה לא שהוא לא נאה, אבל גם לא תצאו מגדרכם. למעט אותו פס גימור בגוון שונה שחוצה את התא לרוחב, אין פה איזו הברקה או שאר רוח. זהו תא נוסעים סטנדרטי של פולקסווגן, קרי - מתגים מוכרים, הנדסת אנוש פשוטה ומצוינת - אבל לא מסעיר. מה שכן, החיסכון פה זועק, בטח על רקע הסמל שהרגיל אותנו לאיכות חומרים כמעט פרימיומית במכוניות שלו. הפלסטיקה קשיחה, מוצקה ולא נעימה למגע, הבדים פשוטים יחסית, אין ידיות אחיזה לנוסעים, אין תאורה בסכי השמש. בקיצור, הרבה מתחת ל"תקן" אליו הורגלנו. עוד נקודה נוגעת למיקום פתחי המזגן שיורדים למפלס האמצע של הקונסולה, אמנם נהגנו בימי החורף, אבל מניסיון העבר עם סידור דומה בסקודה קאמיק למשל, מיקום כזה של פתחים מתגלה כפחות יעיל בקירור התא בימי הקיץ החמים.

נקודה אחרונה של חיסכון לכאורה היא שימוש בבלם יד מכאני ולא חשמלי, למה לכאורה? כי כאן יש בזה יתרון. למרות המחיר שמשלמים בפחות שטח אחסון, אישית אני תמיד מעדיף מכונית עם בלם יד מכאני אמין כגיבוי לשעת חירום מאשר מתג חשמלי.

מבחן דרך: פולקסווגן T קרוס. קינן כהן, קינן כהן
תא הנוסעים פשוט מאוד בחומריו, הנדסת האנוש טובה/קינן כהן, קינן כהן

לחיוב אפשר לציין את המושבים עצמם שנוחים ותומכים גם לאורך הרבה מאוד ק"מ של נהיגה רצופה, אבזור נאה גם ברמת הבסיס הנבחנת (קומפורטליין) שכולל טעינה אלחוטית לנייד, מסך 8 אינץ', קישוריות למכשירי אפל ואנדרואיד, בקרת אקלים מפוצלת, מצלמה אחורית, קיפול חשמלי למראות הצד. רשימת מערכות הבטיחות כוללת בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטומטית, התרעת אי שמירת מרחק, תיקון סטייה מנתיב (ברמת רגישות מוגזמת לטעמי). רמת הגימור הגבוהה קומפורטליין פלוס מוסיפה לבטיחות זיהוי רכב ב"שטח מת" ובאבזור הכללי כניסה והנעה ללא מפתח, לוח מחוונים דיגיטלי מלא, מושבים שונים, חלונות אחוריים כהים, מראות שחורות וחישוקי 17 אינץ'.

מבחן דרך: פולקסווגן T קרוס. קינן כהן, קינן כהן
בגרסה הבכירה מוחלף לוח המחוונים בדיגיטלי/קינן כהן, קינן כהן

אחד הדברים הבולטים פה כבר מהרגע הראשון הוא תנוחת נהיגה מאוד גבוהה ביחס לקטגוריה. גם עם המושב במצב הנמוך שלו, הישיבה פה גבוהה בראש וחצי מזו של מתחרים כמו קיה סטוניק למשל או האחות ארונה מסיאט, כך שהתצפית החוצה היא במפלס של כלים כמו מיצובישי אאוטלנדר, יונדאי טוסון ודומיהם. זה יתרון לאלו שאוהבים לשבת גבוה או שזקוקים לכניסה ויציאה ללא כיפוף גב.

עם 255 ס"מ בבסיס הגלגלים לא מצופה ממנו לייצר מרווח מטורף מאחורה, אבל המושב האחורי בהחלט מאכלס שני מבוגרים בלי הרבה פשרות. אם מדובר בילדים, ניתן לשחק עם הזזת המושב כולו על גבי מסילה, ולצמצמם את מרווח הרגליים בתמורה להגדלת שטח תא המטען. שם, גם עם 380 הליטרים במצב הבסיס, הוא מספק נפח אופייני למה שתציע סופר מיני טובה או קומפקטית ממוצעת.

מבחן דרך: פולקסווגן T קרוס. קינן כהן, קינן כהן
שורת המושבים נעה על מסילה, יש יציאות USB/קינן כהן, קינן כהן

מתאמץ להרשים

יחידת ההנעה פה היא מנוע ה-1.0 ליטר שלושה צילינדרים טורבו של פולקסווגן, מהנפוצים יותר בשימוש הפלטפורמה של ה-T קרוס, ה-MQB A0. יש פה 115 סוסים ב-5,000 סל"ד ו-20.4 קג"מ ב-2,000 סל"ד. התוצאה בפועל היא רכב שבהחלט נושא את 1,275 הק"ג שלו ממקום למקום בקצב משביע רצון. אבל אם הנהיגה שלכם כוללת כבישים הרריים באופן קבוע, הוא לא בדיוק פרטנר אידיאלי. מנוע הליטר מתאמץ ואז נחשף אופי מעט מחוספס ורועש ועקיפות בכביש דו סיטרי כבר צריכות להישקל בכובד ראש, כי ספונטניות הן לא. תיבת ההילוכים הרובוטית כפולת המצמד שלו עושה עבודה מצוינת בחילוץ המיטב מהמנוע.

מבחן דרך: פולקסווגן T קרוס. קינן כהן, קינן כהן
380 ליטרים בתא המטען, עם אפשרות להגדלה בהזזת שורת המושבים/קינן כהן, קינן כהן

ה-T קרוס, על אורך של 411 ס"מ ורוחב של 176 ס"מ מתמרן יפה מאוד בשטח המחייה הטבעי שלו - העיר. התצפית הגבוהה על הסביבה גם היא תעזור לו לצבור נקודות זכות אצל הלקוחות בסעיף הזה. מה שכן, מומלץ מאוד לכבות את מערכת דימום המנוע האוטומטית בעיר, ההתעוררות של המנוע הזה מתרדמת רמזורים מבוהלת יותר מטירון שנרדם בעמדת שמירה. הנוחות העירונית טובה למרות כיול בסיסי נוקשה יחסית של המתלים, היא משתפרת כאשר יוצאים לכבישים בין עירוניים ובכל מקרה מעל ל-60-70 קמ"ש. תורמים לנוחות הטובה גם החישוקים בגודל 16 אינץ'.

אגב חישוקים וצמיגים, מכונית המבחן נעלה רביעיית צמיגי GiTi סיניים שלמרות ציפיות מאוד נמוכות דווקא הפתיעו באחיזה טובה, ויכולות בלימה די טובות ביחס לצמיגים "ירוקים" עם התנגדות נמוכה לגלגול. בידוד הרעשים, הן של הצמיגים מרעשי הדרך והן של המרכב עצמו מרשימים מאוד גם כן, על כביש איכותי, שיחה נינוחה מתנהלת במהירות של 140-150 קמ"ש וגם צפונה משם.

מבחן דרך: פולקסווגן T קרוס. קינן כהן, קינן כהן
מבחן דרך: פולקסווגן T קרוס/קינן כהן, קינן כהן

יתרון נוסף שמספק הכיול הקשיח יחסית מגיע בכביש המפותל. ה-T קרוס לא מתבלבל בכלל בפניות ושינויי כיוון. כל עוד לא עושים משהו מטומטם להחריד, הוא פונה, אוחז וזז באופן שבהחלט מעל הדרישות הממוצעות מכלי רכב בקבוצה שלו ואפילו עם הגה די חביב. זה חשוב לא כי הנאה מנהיגה היא דרישת סף בקבוצה הזו, אבל יכולת להתמודד עם העברת משקל בגלל תיקון היגוי או בלימה מבוהלת גם בשיא הפניה הם בעלי משמעות בטיחותית.

בסיום ימי המבחן שלו, צריכת הדלק של ה-T קרוס עמדה על 12.2 ק"מ לליטר, תוצאה של הצורך למתוח את רגלי המנוע הקטן כאשר הדרישות עולות. שימוש מתון שיפר את התוצאה בעוד שני ק"מ.

מבחן דרך: פולקסווגן T קרוס. קינן כהן, קינן כהן
מבחן דרך: פולקסווגן T קרוס/קינן כהן, קינן כהן

סיכום

עם ה-T קרוס, הציגה פולקסווגן את הפרשנות שלה לגרסת low cost לקרוסאובר עירוני. הוא מסמן V גדול בסעיפים החשובים יותר לרוכשי המכוניות בקבוצה הזו - מראה חיצוני, תנוחת נהיגה, אבזור וגם חופן מערכות בטיחות מתקדמות שמגיעה כסטנדרט. התנהגות הכביש הטובה שלו היא בונוס. לחובתו נרשמים מנוע די חלש אם מדובר בנסיעות בתוואי הררי ותא נוסעים פשוט ביחס למצופה ממכוניות היצרנית הזו, אבל בסיכום הכולל, אלו שני סעיפים שלא באמת מטים את הכף כאשר מדובר בלקוחות הסגמנט שנשענים יותר על רושם מאשר על יכולות.

מבחן דרך: פולקסווגן T קרוס. קינן כהן, קינן כהן
מבחן דרך: פולקסווגן T קרוס/קינן כהן, קינן כהן

מחירו של ה-T קרוס מתחיל ב-130 אלף שקלים לרמת הגימור קומפורטליין הבחנת ועולה ל-140 אלף שקלים לרמת הגימור הגבוהה יותר. בגרסת הבסיס הוא מתמקם בפלח העליון של הקבוצה שלו, שם נמצאים סיטרואן C3 איירקרוס, אופל קרוסלנד, קיה סטוניק, סיאט ארונה ובקרוב גם סקודה קאמיק, המרווח והשימושי ממנו, ואם כפי שאני מעריך יתחיל בטווח המחירים של 125 עד 130 אלף שקלים ייעשה ל-T קרוס חיים קשים מאוד.

היתרונות שלו הם בעיקר העיצוב החיצוני, שורת המושבים הנעה, מערכות הבטיחות וכן, גם לסמל של פולקסווגן בחזית יש משקל. דווקא רמת הגימור הגבוהה, שכבר מציבה אותו קרוב מדי לסגמנט שמעליו שמציע כבר קפיצת מדרגה משמעותית בשימושיות ובמנועים ומוסיפה בעיקר קוסמטיקה לא משמעותית פחות אטרקטיבית.

בשורה התחתונה, לראשונה מזה המון זמן, לפולקסווגן יש בישראל מוצר טוב, שמתומחר באופן תחרותי ובהחלט יכול להחזיר אותה להיות שחקנית מרכזית, גם אם בסגמנט הזה בעיקר.

מבחן דרך: פולקסווגן T קרוס. קינן כהן, קינן כהן
מבחן דרך: פולקסווגן T קרוס/קינן כהן, קינן כהן

על הצד הטכני: פולקסווגן T קרוס "קומפורטליין"

מנוע, הנעה: בנזין, טורבו, 3 צילינדרים, קדמית
נפח: 999 סמ"ק
הספק/סל"ד (כ"ס): 5,000/115
מומנט/סל"ד (קג"מ): 2,000/20.4
תיבת הילוכים: אוטומטית, כפולת מצמד, 7 הילוכים

מידות:
אורך (ס"מ): 411
רוחב (ס"מ): 176
גובה (ס"מ): 156
בסיס גלגלים (ס"מ): 255
תא מטען (ליטרים): 380 (455 בהזזת המושבים האחוריים לפנים)

ביצועים:
תאוצה 0-100: 10.2 שניות
מהירות מירבית: 193 קמ"ש

מתחרות:
סיטרואן C3 איירקרוס, סיאט ארונה, סקודה קאמיק

מחיר:
130 שקלים (140 אלף שקלים לקומפורטליין פלוס)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully