בתערוכת ז'נבה של 2006 הכתיר מגזין 'AutoWeek' את הסאאב 'אירו X' כמכונית הקונספט הטובה של התערוכה. השנה, שוב זוכה סאאב בתואר המוערך עם ה-'9-X ביו-היבריד קונספט' ששורשיה נמצאים באותה 'אירו X' וב-9X של פרנקפורט 2001.
סאאב נחשבת כיום לאחת מיצרניות הרכב המתקדמות ביותר בעולם בכל הקשור לטכנולוגיות ביו-דלק, כך שהפתעה גדולה אין במכונית התצוגה. מנוע הטורבו בנפח 1.4 ליטר ניזון מתערובת E85 (85% ביו-אתאנול, 15% בנזין) ונתוניו 200 כ"ס ו-28.6 קג"מ בין 1,750 ל-5,000 סל"ד. עד כאן הכל רגיל, אלא שלמנוע מצטרף גנרטור חשמלי קטן שמזכה אותו בתואר היברידי.
הזנתו של גנרטור החשמל נעשית על ידי סוללות ליתיום-יון הנטענות באמצעות התאים הסולאריים שבגג השמש, מה שמפחית עוד יותר את הצורך במנוע הבעירה. בממוצע, עומדת צריכת הדלק על 15.6 ק"מ לליטר ופליטת ה-CO2 על 105 גק"מ. ויתור על הביו-דלק לטובת 100% בנזין, תשפר את הצריכה ל-20.4 ק"מ לליטר אולם פליטת ה-CO2 תעלה ל-117 גק"מ והספק המנוע ירד ל-170 כ"ס.
הקונספט עושה שימוש בטכנולוגיה נוספת שנועדה לשפר את צריכת הדלק. עד למהירות של 70 קמ"ש, שומרת המכונית על יעילות אווירודינמית לטובת הפחתת הגרר. מעבר למהירות זו, ישלפו אוטומטית כנף הגג והדיפיוזר בתחתית לשיפור האחיזה. חציית רף ה-100 קמ"ש תביא להתרוממות הכנף לטובת הגברת כוח ההצמדה. טכנולוגיה זאת מבטיחה שיפור בעיקר במהירויות עירוניות בהן צריכת הדלק היחסית הכי גבוהה.
עד היום לא הציגה סאאב מכונית קומפקטית וכעת היא מרגישה שהגיע זמנה. למעשה, עם ה-9-X מסמנת השבדית את ה-C30 של וולוו כמטרה. האם היא יכולה לה?
סאאב מלכת התערוכה
ירון אדרי
7.3.2008 / 11:15