וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על תבונה ורגישות

ירון אדרי

3.5.2007 / 10:00

יצאנו למבחן עם האלפא רומיאו 159 החדשה ושמחנו לגלות שהיא הרבה יותר מעוד פנים יפות, אבל מה קרה להגה שלה?

מערכת וואלה!

בסוף השבוע האחרון, ב-28 לאפריל אם נדייק, צויין יום הולדתו של ניקולה רומיאו, האיש שבשנת 1915 הוסיף את שם משפחתו לחברת אלפא האיטלקית. על ההיסטוריה המפוארת של המותג ממילאנו במסלול המירוצים ומחוצה לו קצרה היריעה מלהכיל.

בכדי להבין את תפישתה של אלפא-רומיאו שליוותה אותה כל אותן שנים, מספיק לקרוא את הסלוגן שליווה את מסע הפרסום בישראל בשנים האחרונות (ומוטבע על מסגרת לוחית הרישוי): "אלפא רומיאו – רק אם אתה מתאים לה". לא לחינם נטבע המונח 'אלפיסט' לנהג שהתרגל ליחסי האהבה-שנאה.

מעצם היותה איטלקייה, חייבת האלפא בראש ובראשונה להציג שפה עיצובית הגובלת בזימה. שנים רבות הקפידו על כך באלפא עד לדעיכה המצערת של שנות ה-80 וה-90. אלא שב-1997 הגיעה נקודת המפנה שהחזירה עטרה ליושנה. שמה היה 156. 9 שנים מאוחר יותר ואלפא מציגה את ה-159.

לבוש תחתון

עיצובה החיצוני מראה שילוב מוצלח בין ה-156 ולבין קו העיצוב העדכני של החברה, הרבה בזכות מעצב העל ג'יאוג'יארו. גריל הכרום הנמוך ותאורת החזית משולשת הפנסים בכל צד, משווים ל-159 מראה ספורטיבי וסקסי המגובה בקווי עיצוב חדים. בתי הגלגל התפוחים מוסיפים משלהם ונראה שרק האחוריים מאבדים כיוון למרות צמד המפלטים ויחידות התאורה. התוצאה כאמור מוצלחת לטעמנו.

פתיחת דלת הנהג מגלה תא נוסעים שהפך מכובד ואיכותי יותר, אך הוא חסר את התעוזה שאפיינה את תא הנוסעים של ה-156 בזמנה. זה מתחיל בתעלות לוח המחווניםהמסורתיות אשר פינו מקומן לטובת לוח סטנדרטי יותר וממשיך בוויתור על הנוכחות של הקונסולה המרכזית.

איכות החומרים בתא הנוסעים ללא ספק עלתה כיתה ויתכן שהיא טובה יותר מכל מכוניות אלפא בעבר, אם כי זו עדיין אינה ברמה המקובלת בקרב יצרניות הפרימיום מגרמניה. כך גם בכל הקשור לגימור והרכבת תא הנוסעים – במבט ראשון הכל נראה נטוע במקום, אך ברכב המבחן שלנו שעבר קצת פחות מ-9,000 ק"מ, נשמעו זמזומים ורשרושים קבועים ממעמקי הדשבורד ומאחור ופה ושם ניתן היה לעקור חלקי פלסטיק ממקומם גם ללא מאמץ או כוונה.

חיטובים

ההתמקמות במושב הנהג הניבה שיא אישי: זהו הרכב הראשון בו אני מצליח למצוא תנוחת נהיגה אופטימלית תוך שניות ספורות. השילוב בין הגה המתכוונן לעומק ולגובה ומושב שמתכוונן לכל הכיוונים (כמעט), פתח ברגל ימין את היחסים האינטימיים עם האלפא. המושב עצמו התגלה נוח ולא נשמעו תלונות מאיברי הגוף גם לאחר נסיעה מרובת ק"מ.

את השלמת חיבור האדם עם המכונה, עושה הקונסולה הראשית הפונה לכיוונו של הנהג ומאפשרת לו לתפעל בקלות את מערכת הניווט (אופציה בתשלום). רק מיקום מתגי בקרת האקלים (המפוצלת) אינה אינטואיטיבית ופוגמת בריכוז.

מימדיה של ה-159 גדלו וניכר שיפור במרחב המחייה הפנימי. עיקר השיפור נעשה מאחור עם מושב שיאכלס ללא בעיה שני מבוגרים וילד, אך רצוי שאלה לא יהיו גבוהים מדי, שכן המרחב לרגליים ולראש עשוי להתגלות עדיין כמצומצם. מפתיע לגלות כי למרות גידול של 10 ס"מ בבסיס הגלגלים, מרווח הרגליים מאחור סביר אך לא יותר מכך. אגב, בכניסה אל המושב האחורי, הטריד אותנו דבר שרק לאחר כמה רגעים "עלינו עליו": אלפא החליטה לזנוח את מראה הכאילו קופה והחליפה את ידיות הדלתות הניסתרות בסמוך לחלון האחורי בידיות קונבנציונליות על הדלת עצמה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

משחק מקדים

אחרי מציאת תנוחת הנהיגה וכיוון המראות (גדולות ובעלות שדה ראייה נרחב), התחלנו לנוע לכיוון נתיבי איילון. השיבוש הראשון בכביש (שלא בושש להגיע) רמז על קשיחות מסוימת במתלים ולמען האמת, חשנו הקלה כיוון שהפועל היוצא מכך הוא התנהגות עדיפה בכביש המפותל. אולם למרות הקשיחות, שברי האספלט הורגשו היטב בישבן אך לא ברמה הפוגמת בנוחות הנסיעה. רק עם החרפת המהמורות הרגישה האלפא פחות מפנקת ותנודותיה הורגשו היטב בתא הנוסעים.

הנסיעה בכביש המהיר הישראלי גילתה לנו עד כמה הוא לא מהיר. עם גיר אוטמטי בעל 6 ההילוכים, המנוע לא התאמץ לנייד את 1,700 הק"ג ומהירות חוקית של 100 קמ"ש שנראתה כמו מהירות הליכה מהירה, הציבה את מחוג הסל"ד בתחתית הסקאלה. אבל לחיצה בריאה על דוושת התענוג מעירה את המנוע משנתו בפראות ומעיפה את מחט הסל"ד גבוה במעלה הסל"ד, תוך הורדת שניים ואפילו שלושה הילוכים בתיבה.

מנוע ה-3.2 שנמצא בחזיתה של גרסה זו מפיק 260 כוחות סוס חסונים אשר מאיצים את ה-159 השמנמנה ל-100 קמ"ש תוך 7 שניות בלבד ואם נאמין לתאוצות הביניים הבשרניות, לא תהיה לו בעייה להגיע אל 240 הקמ"ש המירביים. נתונים פליליים אלה לא צריכים להדאיג את כחולי המדים, משום שתצרוכת הדלק משתפת איתם פעולה. את קנס המהירות ישלם הנהג הממהר בעצירות תדלוק תכופות: במהלך המבחן שכלל מגוון תנאי נהיגה, צרכה האלפא ליטר בנזין לכל 6.4 ק"מ בממוצע, אך בתנאי נהיגה ספורטיבית, הרגלי השתייה של האיטלקייה הזו החריפו עד לרמה של ליטר אחד לכל 4 קילומטרים. רגל רגועה יותר תפחית את הצימאון לדלק, אך תצרוכת הדלק הטובה ביותר שהצלחנו להניב בשיוט נינוח וחוקי עמדה על כ-10 ק"מ לכל ליטר דלק.

כיאה לאלפא, גם את מנוע ה-159 מלווה גרגור נעים מצינורות המפלט, ונראה שמהנדסי אלפא העניקו לכך תשומת לב מיוחדת. למעשה, כבר בסל"ד נמוך ישנו צליל בריטון עמוק וספורטיבי מוחשי מאוד בתא הנוסעים וככל שמעמיקים את הלחיצה על דוושת הדלק, הבאס הופך לגרגור משכר ושגרם לנו לרצות לנסוע ב-159 הזו עם החלונות פתוחים כל הזמן, רק כדי שנוכל לשמוע טוב יותר את נגינת האגזוז.

במיטה

המנוע הבשרני והמתלים הקשיחים יחסית פיתחו אצלנו ציפיות גדולות וכבדות משקל למצוא את אותה מכונת נהיגה שכל כך אהבנו בעבר והנה הגענו אל ההר כשזכרונות מתוקים מה-156 מציפים את ליבנו וכאן גם נחשפה אכזבה קלה. ה-159 התגלתה כמכונית 'סלון-ספורטיבית' יותר מאשר 'ספורטיבית-סלונית'. בכבישי ההר המפותלים ניתן לשמור עם האלפא על קצב מהיר מאוד וללא דראמות מיותרות וזה נפלא. ההגה שלה עדיין חד ומהיר (2.5 סיבובים בין נעילות) והוא בהחלט נעתר לבקשת הנהג להכניס את האף עמוק לתוך הפניות ברצון. אולם, בניגוד להגה המצוי ב-156, הוא יותר קל ופחות מערב את הנהג במה שקורה שם למטה בגלגלים הקדמיים.

גם מערכת ההנעה המתוחכמת של אלפא עודרת ל-159 לשעוט בין הפניות: ראשית, היא מסייעת למנוע להעביר את כל כוחו לאספלט ללא שום סחרור גלגלים מיותר. ושנית, חלוקת הכוח הטבעית בה עומדת על 57 אחוזים לאחור ו-43 לפנים, מה שגורם לגוף הכבד לרצות לצלול טוב יותר לתוך עקומות חדות. אולם למרות חלוקת הכח לכל הגלגלים, דווקא בשלב היציאה מהפניה נראה כאילו ה-159 מרימה ידיים ונכנעת לכוחות הצנטרפוגליים שגורמים לה לרצות להמשיך דווקא ישר ולהרחיב את הפניה מוקדם מהצפוי. זהו אחד החסרונות של משקלה הכבד וכיולה הפחות ספורטיבי של השלדה. יתכן ובגרסת ההנעה הקדמית בלבד, הפחתת המשקל המשמעותית תשנה את התמונה.

לרוץ ספר לחבר'ה

ה-159 עלתה כיתה ברוב הפרמטרים והיא בדרך הנכונה אל הליגה הבכירה בה שולטת התוצרת הגרמנית. יחד עם השיפור באיכות, ממשיכים באלפא-רומאו להציג יצירות מעוצבות וסקסיות שמולם ניראות הגרמניות אפרוריות. תג מחיר בסיסי של 344,990 ש"ח למכונית המבחן מעמיד אותה בסכנה אל מול האופוזיציה ויתרונה הגדול טמון דווקא בעיצוב ופחות בכישורים הדינמיים וחבל.

אולם, אם בעבר ה-156 פנתה בעיקר לאפליסטים מורעלים (או לכאלה שרצו להיחשב לאלפיסטים), או לפחות לכאלה שהייתה אלפא קטנה יותר בעברם והחליטו להתקדם מעלה בסדר הגודל של מכוניות המותג, כעת היא פונה לקהל לקוחות רחב בהרבה. היא נראית לטעמנו טוב יותר מכל יריבותיה, היא נוחה, חזקה ולמרות השחיקה בחדות הספורטיבית, זו עדיין אלפא בכל אבריה. אלפא שניתן לקנות לא "רק אם אתה מתאים לה", אלא ניתן לומר שכיום, ה-159 עושה לא מעט מאמץ כדי להתאים את עצמה גם אליך.

צילום וידאו: זהר ראובני, דניאל יעקובוביץ'
ערוכה: שגיא צורף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully