וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השלמת הכנסה

למנהלי פיג'ו נמאס להתבונן מהצד ולקנא בהצלחה של ניסאן קשקאי, אז הם החליטו לייצר קרוסאובר משלהם. פגשנו אותו בקרואטיה

בכביש הצר המוביל חזרה מדוברובניק אל שדה התעופה, הזדחלה לפנינו פולקסווגן גולף משנות השבעים המאוחרות. חוסר היכולת לעקוף את המכונית הפרימיטיבית עם המכונה החדישה של פיג'ו בשל הקו הלבן האינסופי (שלא תמיד מעניין את המקומיים) העלה בקרבנו את השאלה – מה קרה לנו, בני האדם, בשלושים השנים האחרונות? עד לא מזמן, המכונית האפונית הזו בגודלה, הספיקה ואף יותר מכך למשפחה בת חמש נפשות (ולעיתים גם יותר). והיום, אי אפשר להשביע את התאבון שלנו למטרים של פח ופלסטיק. האם אנחנו באמת זקוקים לג'מוס גדול כל כך כדי להוביל אימא, אבא ושני זאטוטים?

לפי דעתם של אנשי פיג'ו, בהחלט כן וה-3008 החדש מהווה רק חלק אחד בפאזל המשפחתי שהיצרנית הצרפתית מנסה להרכיב. אחרי שהציגו את ה-308, המשפחתית למשפחה הקומפקטית, הם הציגו את גרסתה המארכת, ה-SW (סטיישן), הם שילבו ידיים עם מיצובישי ודאגו לעצמם לרכב פנאי עם שבעה מושבים (ה-4007), כעת הם חונכים את ה-3008, קרוסאובר למשפחות עם חמישה מושבים וכבר בתערוכת פרנקפורט הקרובה, פיג'ו תעשה זאת פעם נוספת עם חשיפת MPV על בסיס סיטרואן C4 פיקאסו בגרסאות 5 ו-7 מושבים.

"זה לא מעט יותר מדי דגמים משפחתיים" שאלתי את נציגי החברה במסיבת העיתונאים. "לא, ממש לא. אנחנו מנסים להציע גרסאות רבות ככל הניתן לצרכן המשפחתי, כדי שיכלו למצוא אצלנו את כל הפתרונות מבלי חלילה שיצטרכו ללכת ולבדוק מה יש לניסאן ולפולקסווגן להציע" הייתה התשובה.

צייר לך קרוסאובר

כפי שאמרנו קודם, קצה סבלנותם של אנשי פיג'ו. פשוט נמאס להם להתבונן בקשקאי של ניסאן טורף את הקבוצה, ואת הטיגואן מזנב בו (במערב אירופה), כשלהם אין יד ורגל או כסף בחגיגה הזו.

אז מה עושים? לוקחים את הבסיס של ה-308 ובונים עליו מה שרק אפשר. את התוצאה המוגמרת, שנחשפה רשמית בתערוכת ז'נבה האחרונה אתם יכולים לראות בתמונות, אך אלה מתקשות להחמיא לצרפתייה החדשה. על הנייר, הממדים אינם מאיימים עם אורך כללי של 4.36 מטר, רוחב של 1.83 מטר וגובה של 1.64 מטר, אך במציאות ובמפגש פנים אל פנים, ה-3008 מרגישה ממש גדולה ובעלת טונות של נוכחות. כל זה הודות לחזית המרשימה שחלק נכבד ממנה מושפע (לטובה) מהגריל העצום, מיחידות התאורה המשוכות לאחור, מדמוי מגן הגחון ומהשמשה הקדמית העצומה.

גם במבט מהצד, הקרוסאובר החדש נראה כבד ומכובד עם שטח חלונות גדול ושטח פח גדול עוד יותר, עם תפיחות הגלגלים וחצאיות הצד הבולטות. מאחור דווקא נראה כי משהו התפספס ודי קשה למצוא קשר ויזואלי לשאר החבילה, אך זה בהחלט לא משהו לבכות עליו.

תא נוסעים

פתיחת דלתות הענק, גרמה מייד להרמת גבה. "לא היינו פה כבר?" הרהרנו לעצמנו ומייד הגיעה התשובה – "היינו". אולם, לא במכונית נוספת ממשפחת פיג'ו, אלא דווקא באודי ועוד ב-R8. מבט רחב על פיסול הדשבורד ושלל האלמנטים המעטרים אותו, מסירים כל מקום של ספק וכלל לא מצריכים דמיון מופרע כדי להבין מהיכן הגיעה ההשראה למעצבים הצרפתיים, שעוד העיזו לכנות את עיצוב הקבינה כ"קוקפיט של מטוס או מכונית קופה ספורטיבית" ודי לחכימה ברמיזה.

ובכל זאת, מדובר כאן באחת מהקבינות הנאות ביותר שיצאו משערי פיג'ו. בכל מתג בכל ידית ומנוף הושקעה מחשבה רבה ומידה לא מבוטלת של אסטטיקה שהופכים את מרחב המחיה לנעים מאוד לשהייה.

גם בכל הקשור לממדי הפנים והמרווחים הקיימים, צלחה ידם של המתכננים. למרות ההגבלה שיוצרת הפלטפורמה של ה-308 ובייחוד בסיס הגלגלים של 261 ס"מ, מרחב לא חסר לנו בשום מקום. להיפך, בכל מושב ובכל צורת שימוש נותרו רזרבות של סנטימטרים בין ברכי היושבים מאחור ממשענות המושבים הקדמיים ובין ראשי הנוסעים לתקרה הגבוהה. זו אגב עשויה מזכוכית ברכבי ההשקה כמעט לכל אורכה ובעזרת וילון חשמלי ניתן להשאיר את קרני השמש בחוץ או לתת להן לשטוף את תא הנוסעים.

שמיש ושימושי

לרשות הנהג עומד גם מערך שלם של אלקטרוניקה. מלבד מערכות הבטיחות המוכרות (6 כריות אוויר וכו'), בחלקו העליון של הדשבורד מותקן מסך מתקפל המשמש גם את מערכת הניווט, מעל ללוח המחוונים מזדקר מסך התצוגה העילית שמקרין בכל עת את מהירות הנסיעה ומשמש גם את חיווי ההתראה של בקרת שמירת מרחק ועוד שאר נתונים כמו הגבלת מהירות וכו'. תצוגה זו נועדה למנוע את הורדת העיניים מהכביש כדי לוודא את נתוני הנסיעה והיא אכן מושגת בהצלחה.

בסעיף השימושיות, ה-3008 ממשיכה להצטיין כשמסביב לנוסעים פזורים המוני תאי אחסון בנפחים שונים ובמיקומים מגוונים (כולל מתחת לרצפת הרכב), ולטובת הנוסעים מאחור עומדים פתחי מיזוג. תא המטען שנפתח על יד שתי דלתות (עליונה ותחתונה) מציע מלבד נפח גדול של 512 ליטר, גם ללא קיפול המושבים, מדף המאפשר חלוקת התא לשני חלקים בשלושה נפחים שונים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

מנועים וביצועים

ה-3008 תקבל לא פחות משש גרסאות מנועים שונות, שני מנועי בנזין וארבעה מנועי דיזל כבר בשלב הראשון, כאשר אלה הבנזיניים (1.6 עם 120 כ"ס ו-1.6 טורבו עם 150 כ"ס) רלוונטים יותר לשוק המקומי שלנו ומנועי הדיזל השונים יקרצו אל חובביהם האירופים.

אולם, אל ההשקה בקרואטיה נשלחו שתי גרסאות בלבד – הבנזין החזקה והדיזל עם 150 כ"ס (בעתיד תוצע חזקה יותר עם 163 כ"ס) עם תיבות ידניות בלבד. כן, אלה שמצריכות שימוש במצמד, עם הדוושה השמאלית שנעלמה כמעט לחלוטין מארצנו. ומה עם תיבה אוטומטית תשאלו? ובכן, זו נקודה מעט כואבת עבורנו, שכן לפיג'ו אין עדיין כוונות לשדך לאף אחד מהמנועים הרלוונטיים תיבה שכזו וההחלטה על כך תתקבל רק בחודשים הקרובים, כך שאם אכן תוצע גרסה אוטומטית, יהיה זה רק בתחילת שנת 2010 ולא, לא ברור עדיין אם זו תהיה מודרנית או שוב תיבת ה-4 הילוכים המוכרת של פיג'ו.

לנו כידוע, אין בעיה עם רגל שמאל וגם המנועים החדישים די מבסוטים מהשילוב. מנוע הבנזין THP החזק עם 150 כ"ס, מרגיש גמיש מאוד וכוחו נמצא דרוך תמיד לרגלו של הנהג בכל הילוך. לא, לא מדובר כאן בביצועים ספורטיביים, וגם אין בהם צורך, אך הנתונים שמפיק מנוע זה מספיקים כדי שלא נרגיש איטיים כלל וכלל. ה-3008 בגרסה זו זקוקה לפחות מ-10 שניות כדי להגיע ל-100 קמ"ש מעמידה והיא לא תתבייש להראות 200 קמ"ש על הצג. לזכותה עומד גם אופי פעולה חרישי למדי, צריכת דלק ממוצעת של 13.7 ק"מ לליטר (נתון יצרן) ופליטת מזמים ממוצעת של 168 גרם CO2 לקילומטר.

בהתנהלות עירונית ושפויה, מנוע הדיזל שהוצע לנו (2.0 ל' HDI) הרגיש אפילו טוב יותר. הספקו זהה – 150 כ"ס והוא מוסיף לחבילה לא פחות מ-34.6 קג"מ של מומנט הזמין כבר ב-2,000 סל"ד. התוצאה היא מנוע שמושך כבר מסל"ד בגובה הרצפה ולא מפסיק עד שהמחט מראה 5,000 סיבובים. השימושיות הרבה שלו מלווה גם בחרישיות מופתית הודות לשימוש נרחב בחומרי בידוד. למעשה, גם כאשר עומדים בסמוך לשתי הגרסאות, צריך יותר מרגע של האזנה כדי להצביע מי זו מי.

מנוע זה המשיך להרשים אותנו גם במבחן ההאצה – בעוד שבמיאוץ הקלאסי מעמידה ל-100 קמ"ש הוא איטי יותר מגרסת הבנזין החזקה ב-9 עשיריות השניה בסך הכל, בכל שאר מבחני האצות הביניים גרסת הדיזל הייתה למהירה יותר. וכמובן, גם לחסכונית יותר עם צריכת דלק ממוצעת (יצרן) של 17.5 ק"מ לליטר אשר תורמת לפליטת מזהמים נמוכה של 149 גרם CO2 לקילומטר.

נוחות והתנהגות

התכונה הבולטת ביותר של ה-3008 היא נוחות הנסיעה. הצרפתים ידועים בחיבתם למכוניות שיודעות ללטף את האספלט (פעם גם אהבו כאלה שיודעות להתנהג, אבל זה כבר סיפור אחר) והקרוסאובר הזה פשוט מבריק בתחום זה. כמעט כל סוג של דרך או איכות סלילה נספגות תחת מתליו ברכות והנסיעה נותרת חלקה תמיד.

כבישיה של קרואטיה לא פעם העמידו בפניו אתגרים, ממש כפי שמע"צ שלנו מעמידים בפנינו מדי יום, אך עוד לא מצאנו את המהמורה שהצליחה להוציא אותו ואותנו מהשלווה. סגירת החלונות מלווה גם בחרישיות מרשימה ונראה שרעשי המנוע, הכביש והרוח פשוט פסו מהעולם.

ברוב המקרים, את המחיר על נוחות נסיעה שכזו הורגלנו לשלם בהתנהגות כביש רופסת ובמתלים שלא מצליחים לעמוד בעומס פניות ואספלט גלי. אולם, זו לגמרי לא התמונה כאן. אמנם לא תמצאו שום מעבר אינפורמציה מהגלגלים הקדמיים דרך ההגה או נטיה ספורטיבית, אבל המרכב הגבוה והכבד (בין 1,459 ל-1,529 ק"ג) נותר מפולס כמעט תמיד. פיג'ו זוקפים זאת לזכות ההקשחה הרבה שעברה השלדה ב-3008 (עמידה בהרבה בפני פיתול) ולזכות מערכת הידראולית פסיבית אשר מאזנת את פעולת בולמי הזעזועים במתלה האחורי (קורת מתח) בהתאם לעומס הפניה. המערכת הזו "יודעת" להקשיח את בולם הזעזועים של הגלגל החיצוני לסיבוב (עליו מונח העומס) ולרכך את זה הפנימי לסיבוב כדי לשמור על שליטה מקסימאלית ברכינת המרכב.

למרות שהתנסינו בכלי רכב המצוידים במערכת זו וגם באחרים שאינם, קשה היה לחוש בפעולת המערכת האופציונאלית, שכן גם בלעדיה ה-3008 התגלתה כרכב בטוח וצפוי מאוד, גם בנהיגה תובענית וקיצונית.

אנשי פיג'ו טוענים שכיאה לקרוסאובר מהשורה, גם ל-3008 יש יכולת שטח מסוימת, למרות שאין בה כלל הנעה לכל הגלגלים. את יהבם הם תולים במערכת אלקטרונית שנקראת 'גריפ קונטרול' ש"יודעת" בעזרת חישני ה-ABS ומוח בקרת המשיכה לחלק את הכוח בין הגלגלים הקדמיים המניעים בהתאם לסוג הקרקע עליה נוסעים – שלג, חול, בוץ וכיבוי של בקרת היציבות עד 50 קמ"ש. את מערכת זו לא יכולנו לבדוק, אך עדיין לא נמליץ לאף אחד מכם להעיז ולקחת את הרכב הנמוך הזה למסע נועז מעבר לכורכר הכבוש, ממש כמו המכונית ה'רגילה' שלכם.

רלוונטי או לא רלוונטי?

בסופו של אירוע ההשקה, אפשר לומר כי ה-3008 היא משפחתית אקסטרה לארג' חביבה ומאוד שימושית ואיכותית. פיג'ו אמנם שוב מאחרים את הרכבת בכל הקשור לכניסה לשוק, בדיוק כפי שקרה עם ה-4007 הגדול יותר, אך ה-3008 מסוגלת להציע המון פתרונות. היא נראה טוב, היא מרווחת, שימושית, מפנקת וגם חמושה במנועים משובחים.

אולם, במבט על השוק המקומי שלנו, סימני השאלה עדיין קיימים וכדי שלובינסקי יוכלו להעמיד תחרות ראויה לקשקאי של ניסאן וקרסו, יהיה עליהם לקבל תיבה אוטומטית ומחיר אטרקטיבי, בעיקר בגרסת ה-1.6 ל' 120 כ"ס. עד שתנאים אלה יתקיימו, קשה לנו להעריך או לחזות את סיכויי הצלחתו.

בסיומה של ההשקה, מסרו אנשי פיג'ו שבשנת 2011 תוצע ה-3008 גם בגרסה היברידית שתשלב מנוע חשמלי אחורי עם מנוע דיזל קידמי ואלה יחד יעניקו לה הנעה כפולה, צריכת דלק של ליטר סולר לכל 25 ק"מ, פליטת מזהמים של 109 גק"מ והספק מאוחד של 200 כ"ס משני המנועים (163 כ"ס ממנוע הדיזל ו-37 כ"ס מהמנוע החשמלי. עד אז כאמור, ניאזר בסבלנות ונמתין קודם לשידוכה של תיבה אוטומטית.

  • עוד באותו נושא:
  • פיג'ו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully