וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך לישיבה נכונה

ירון אדרי

12.2.2007 / 10:48

תנוחת הישיבה משפיעה על תפעול הרכב ועל עייפותו של הנהג. מדריך "כך תנהגו נכון" הראשון בסדרה

בניגוד לכורסה בסלון, כיסא הנהג אינו נועד לשמש ככיסא למנוחה ושימשת הרכב אינה מסך הטלוויזיה. מרבית הנהגים בישראל כלל לא מודעים לצורת הישיבה הנכונה וגרוע מכך, הצורה אליה התרגלו ברבות השנים השתרשה בהם כל כך שיהיה להם קשה לסגל ישיבה נכונה. קשה אך בהחלט אפשרי.

נתחיל בכך שכיסא הנהג אינו נועד לשמש ככיסא נוח אלא ככזה שיאפשר לנהג ישיבה שתאפשר לו לתפעל את הרכב בנוחות ובביטחה. שימו לב כי המרחק בין נוח לנוחות גדול מאוד והוא תלוי בעיקר בהרגלו של הנהג כפי שנסביר בהמשך.

יצרני הרכב משקיעים סכומי כסף רבים בתיכנון הכיסאות ברכב, בעיקר כיום, כשכלי רכב רבים מוצעים עם כריות אוויר צידיות. ככל שלכיסא יהיו אפשרויות כיוונון רבות יותר, כך יצליח הנהג להגיע לתנוחת נהיגה אופטימלית, אך גם בעזרת הכיוונונים הרגילים ניתן להגיע לכך. כל שאתם צריכים זה לנסות.

בכדי להקל את התהליך, חילקנו אותו עבורכם לשלבים:
1. בכדי להתחיל בכיוון נכון, יש להכניס את הישבן עמוק בתוך הכיסא ולאחר מכן ליישר את הגב כך שייכנס אל תוך המשענת.

2. במידה וההגה בעל כוונון מרחק, יש לקרבו אליכם ככל שניתן.

3. גובהו של ההגה צריך להיות כזה שחלקו העליון לא יסתיר לנו את לוח המחוונים (נמוך מידיי) או את השימשה (גבוה מידיי). ההגה גם לא נועד שנסתכל דרכו.

4. את גובה הכיסא יש לכוון כך שהפדחת לא תהיה במגע עם הגג ומצד שני שלא נשב נמוך מידיי ובחוסר נוחות. דרך נוספת לכוון היא כך שסך השמש במצבו הפתוח לא יסתיר לנו את השימשה.

5. לצורך כיוון מרחק הכיסא, נלחץ ברגל שמאל על דוושת הקלאץ' (או הבלם ברכב אוטומטי) עד הסוף כך שהברך תישאר כפופה ולא נעולה. ברך נעולה עלולה לגרום לנזקים ישירים בגב ובאגן בעת פגיעה.

6. בכדי לכוון את משענת הכיסא, יש לשלוח יד מתוחה קדימה לכיוון קצהו העליון של ההגה וזאת כשהשכם נותרת במקומה ולא זזה קדימה יחד עם הזרוע. המרחק הנכון הוא כזה ששורש כף היד מונח על קצהו העליון של ההגה. במצב זה, הזרועות ישארו מכופפות בכל עת הנהיגה ויאפשרו תימרון קל יותר והפחתת עומס מהשרירים.

7. למשענת הראש גם כן תפקיד בטיחותי ממעלה ראשונה. קצהו העליון של משענת הראש צריך להיות בקו אופקי אחיד עם גבות הנהג וכך תימנע תזוזת יתר של ראשו אחורה.

8. ולאחר שהגענו לתנוחת הנהיגה הנכונה, נניח את רגל שמאל על המדרס המיועד לכך בדופן השמאלית כך שתתמוך בנהג בעת הנהיגה. אין צורך להשאירה במצב הכן מול הקלאץ'.

לתרגל ולהתרגל לישיבה הנכונה

תנוחת נהיגה זאת, מאפשרת לנהג תפעול אופטימלי של הרכב וכמו כן הגנה מירבית במקרה של תאונה. המסעד ומשענת הכיסא ימשיכו לתמוך בנהג וימנע ממנו "מלהחליק" החוצה.

על חשיבותה של חגורת הבטיחות לא צריך לדבר, אבל רק נזכיר כי חגירה נכונה תמנע פגיעה ראשו של הנהג בהגה או בכרית האוויר בעוצמה. כאן המקום לציין כי נהגים אשר משחררים מעט את החגורה בעזרת אטבי כביסה ואמצעים טכנולוגיים דומים, רק יחמירו את מצבם בעת תאונה.

נסיים במשפט לתרגל ולהתרגל. אל תוותרו על צורת ישיבה נכונה ובטוחה רק כי אתם רגילים למשהו אחר. החיים שלכם יכולים להיות תלויים בזה.

הכותב הינו מדריך בבית הספר לנהיגה מתקדמת "דרייב-ארט"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully