וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופית: GM פושטת רגל

1.6.2009 / 15:38

אחרי 100 שנות פעילות, ג'נרל מוטורס פושטת רגל באופן רשמי ועוברת לבעלות ממשלתית. סופו של עידן או תחילתו של חדש

"כמה גדולה, כך גם נפילתה עצומה". בעיניינה של ג'נרל מוטרס לא מדובר באמרה מליצית, כי אם סיוט שהופך היום (שני) למציאות עם הגשת הבקשה הרשמית לבית המשפט האמריקני להגנה בפני נושים. זוהי הקריסה השלישית בגודלה בהיסטוריית העולם התעשייתי, ובעקבותיה עלולים עשרות אלפי מועסקים להישאר מחוסרי עבודה.

תחת 'פרק 11' שהפך למונח שגור בכלכלה האמריקנית לאחרונה, עוברת ג'נרל מוטורס לחסות ממשלת הנשיא ברק אובמה וקרנות אחרות. בחודשים האחרונים קיבלה יצרנית הרכב שהייתה הגדולה בעולם עד לא מזמן, מספר חבילות סיוע לפרקי זמן קצובים אך ללא הועיל. כעת אמורה הממשלה להזרים סכום נוסף של 30 מיליארד דולרים מכספי משלם המסים, ובכך לחזק את שליטתה בה. בסטטוס החדש, תחזיק הממשלה האמריקנית ב-60 אחוזים מהקונצרן, 12 אחוזים יהיו בחסות ממשלת קנדה ומחוז אונטריו, קרן הבריאות העולמית תחזיק ב-17.5 אחוזים, ואילו בעלי המניות הנוכחיים יסתפקו במה שנשאר.

תוכנית ההבראה כוללת מספר צעדים עליהם סיפרנו לכם בעבר כמו מכירת מותגים (אופל, האמר, סאאב וסאטורן), ביטול אחרים (פונטיאק), סגירת מחצית מכ-6,000 הסוכנויות בארה"ב ועוד.

הדרך למטה

בעבר העסיקה GM מעל למיליון עובדים, מכרה כ-20 אחוזים מכלל כלי-הרכב בארה"ב וחלקה עם המדינה אידאלים תחבורתיים. כעת תאלץ היא לשבת בצד שלובת ידיים, ולראות את נכסיה מצטמקים לננס תאגידי שעתידו מעורפל לחלוטין. איש אינו מופתע מכך שמצבה כה רעוע היות ולא השכילה ללכת או להוביל את השינויים בעולם הרכב. פרט להתמכרות לכלי-רכב מגודלים הזוללים דלק וטנדרוני עבודה מנופחים, סעיפי הפאולים של ג'נרל מוטורס ארוכים יותר מהחוקה האמריקנית.

ניתוח מצבה מראה כי הדרך לפשיטת רגל הייתה יכולה להיות רכה יותר אם החלטותיה היו נבונות ובמועד הנכון. אם היה גורם אחד אחראי לכל הכאוס המרחף מעל התעשייה כרגע, הביקורות כלפיו לא היו כה צולבות. בעברה של ג'נרל מוטורס צעדים תמוהים למדיי וחסרי היגיון, ביניהם פרויקט המכונית החשמלית EV-1 וגריטתו, הנישואין עם פיאט שעלו על שרטון ולחילופין גרמו להתאוששות היצרנית האיטלקית ולהיפוך היוצרות, איבוד השליטה על ענקית ההשקעות GMAC, ושלילת האפשרות להתאחד עם יצרנים אחרים (ניסאן, רנו) בחלונות שהוצעו לה.

עכשיו מן הסתם, זה מעט מידי ומאוחר מאוד. מעבר לכל עסקאותיה והחלטותיה הכושלות, גנ'רל מוטורס עשתה דבר שאסור לעשותו: התעלמה מרוחות הכלכלה ודרישות הציבור, חילקה הטבות אינספור לעובדיה כולל הקצאת קרנות פנסיה למאות אלפים, והמשיכה בייצורן של מכוניות שאיש אינו זקוק להן, ע"ע האמר ושות'. את הבור חפרה בעצמה. המכירות צנחו, החטיבות המשניות - סאטורן, קדילאק, GMC, ביואיק ועוד – נותרו חסרות אונים, וארגוני הבריאות העולמיים ראו בג'נרל מוטורס גוף שלא שם קצוץ על איכות האוויר והסביבה.

היהלום הכי חדש בכתר, שברולט וולט, גם היא נתפסה בעיני הנהגים כפצצת עשן מאחריה אין כיסוי לאור אכזבות העבר. אז מה נותר? אפילו לא כבוד, גם אותו רמסה GM דרך הטיפול והניהול השגוי בחטיבות האירופיות. סאאב השוודית, פעם חברה בעלת ייחוס מפואר, חיוורת יותר מעורם של הסקנדינביים. אופל עומדת לעבור לבעלות מגנה הקנדית שתהפוך אותה למעין שלוחה למכוניות רוסיות, ומכל הבוץ הזה כנראה שרק שברולט אירופה וקוריאה תספקנה קצת נחת ביום שאחרי.

מי שבכל זאת כנראה תצא מרווחת מכל הסיפור תהיה פיאט, שכאמור הייתה בחזקה חלקית של ג'נרל מוטורס בעבר. בהיעדר הסכמה לגבי אופל, סיפחה זו את קרייזלר לנכסיה עם השתלטות על 20 אחוזים ממנה. בעוד פיאט תוכל להשתלב בשוק האמריקני, ותאפשר גם לקרייזלר לייצר מכוניות המותאמות לנורמות של היום, בג'נרל יצטרכו לסלול את הדרך למעלה עקב בצד אגודל. ועוד לא הזכרנו את תוכניות הצמיחה של פורד, היחידה שמצליחה להתמודד עם המשבר בכוחות עצמה.

• אבי ארוך, מנכ"ל UMI, יבואנית GM לישראל: "אין להחלטה השפעה על ייצור כלי הרכב המגיעים לישראל, על מועדי האספקה, על אספקת החלפים לכלי הרכב הקיימים, ועל האחריות הניתנת ללקוחות החברה. "

לאחר ההודעה על הקפאת ההיליכים, UMI - מיבואנית מותגי GM לישראל מבהירים כי אין להחלטה כל השפעה על ייצור כלי הרכב המגיעים לישראל, על מועדי האספקה, על אספקת החלפים לכלי הרכב הקיימים, ועל האחריות הניתנת ללקוחות החברה.

מנכ"ל חברת UMI, אבי ארוך, מסביר כי ההחלטה על הקפאת הליכים (צ'אפטר 11) נועדה לשחרר את ג'נרל מוטורס מהעול הפיננסי הרובץ עליה ולהאיץ את תוכנית ההבראה, בגיבוי מלא של הממשל האמריקני.

"GM אימצה תוכנית הבראה הכוללת בין השאר התמקדות במותגי הליבה של החברה (שברולט, ביואיק, קאדילק, ו-(GMC, ייצור מכוניות קטנות יותר, חסכוניות יותר וידידותיות יותר לסביבה, וצמצום של ממש בעלויות. יישום התוכנית יושלם תחת שליטת הממשל האמריקני, תוך גילוי אחריות מלאה לנעשה בחברה. מכאן, שמהיום תואץ התנופה לעבר ייצור כלי רכב מתקדמים, חדשניים וידידותיים, המובילים כל אחד בתחומו. GM ארה"ב תהיה חברה רזה יותר, יעילה יותר, ממוקדת יותר ו'ישראלית' יותר במגוון המוצרים שלה".

"אני מעריך", מוסיף ארוך, "כי UMI והשוק הישראלי עשויים לצאת נשכרים, מכך שהמיקוד היצרני והעסקי של ג'נרל מוטורס ארה"ב יתרכז במכוניות קטנות יותר וחסכוניות יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully