וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן ארוך טווח TM300 2013

12.3.2013 / 8:26

בפעם הראשונה בישראל, מבחן ארוך טווח לאופנוע שטח מקצועי. ראובן סביו יוצא למבחן הישרדות ל-TM300 חדש בתנאים קשים

קובי ליאני

צילום: עידו שחם
עריכה: רן צימט
בימוי: בת גולן

מעולם לא היה פה טוב יותר! ניתן היום לקנות בישראל באופן חוקי, כמעט את כל אופנועי השטח שמיוצרים בעולם. אפשר לבחור בין רישוי ספורטיבי, לשלם פחות ולרכב הרבה פחות בחופשיות, אם בכלל, או לשלם יותר ולרכב מתי ואיפה שבא לך. מרוצי אנדורו, מוטוקרוס וסופרמוטו חוקיים מתקיימים כמעט באופן סדיר. צמיגים, חלקי חילוף וציוד לרוכב ניתן להשיג ללא שום בעיה בחנויות בארץ, או להזמין ברשת מכל מקום בעולם. נכון שלא הכול מושלם, בעיקר בנושא המרוצים, אבל לפני מספר שנים כמעט כל זה היה בגדר חלום רחוק מאוד.

TM הוא אחד מאותם יצרנים, שרק לפני כמה שנים רק יכולנו לפנטז על תוצרתו מרחוק ומידי פעם לקרוא מבחנים בעיתונות המקצועית בחו''ל. החברה עוסקת ביצור אופנועי אנדורו, מוטוקרוס וסופרמוטו תחרותיים ובנוסף מייצרת מנועים לקארטינגים תחרותיים. כמעט כל חלקי האופנועים מיוצרים במפעל עצמו, כולל השלדות והמנועים ומה שלא, נבחר בקפידה ממיטב היצרנים בכל תחום.

מבחן TM רייסינג EN 300. קובי ליאני
מבחן TM רייסינג EN 300/קובי ליאני

מבחן ארוך טווח: התעללות מבוקרת

כבר 18 שנים שלעיתים קרובות אני מקבל אופנועי שטח חדשים, רוכב עליהם וכותב את חוות דעתי עליהם. בסוף כל מבחן שכזה נשארות המון שאלות חשובות ללא מענה, מה היה קורה אם הייתי מחליף צמיגים? מכוון אחרת את המתלים, רוכב במקומות ובתנאים שונים? ואולי האופנוע מתנהג מדהים במהלך המבחן הקצר, אבל אחרי כמה עשרות שעות הכול יתחיל להרגיש אחרת?

הבעיה קיימת בעיקר באופנועים המיועדים למרוצים. אופנועים אלו מגיעים ללקוח עם אין סוף אפשרויות של כיווני מתלים ומנוע והחשוב מכול, עם טבלת טיפולים בלתי הגיונית, שבמרבית המקרים מחייבת פרוק כולל של המנוע לאחר כ-50 שעות. ברור שמרבית הרוכבים לא עושים זאת במודע ובכוונה וגם מצפים מהאופנועים, שלמרות ההתעלמות מצידנו לטבלת הטיפולים של היצרן, הם ימשיכו לשרת אותנו ללא שום תקלות גם לאחר כמה מאות שעות. כל זה גרם לי תמיד להשתדל להתמקד בביצועים ובתחושות במהלך הזמן הקצר של המבחן, למרות שהשאלה החשובה יותר היא: איך יהיו "החיים" עם האופנוע לאורך זמן?

ליגל, יבואני TM לישראל הרימה את הכפפה ומסרה לנו אופנוע TM300 2013 חדש לחלוטין למבחן ארוך טווח של חצי שנה. במהלך התקופה האופנוע יעבור חיים לא קלים הכוללים לפחות פעמיים בשבוע ביקורים באזור פרוזדור ירושלים/ קו 400 ומידי פעם רכיבות במקומות מרוחקים יותר כגון: מדבר, דיונות ובקעת הירדן. מרבית הרכיבה תתבצע במקומות המוגדרים הארד אנדורו, שלרוב רכיבה אינטנסיבית בהם מגלה מהר מאוד אם האופנוע הוא בעל שרידות גבוהה, או אם הוא סובל ממחלות שונות כגון התחממות, שחיקת מצמד וכיוצא בזה. בקיצור התעללות, אך בצורה מבוקרת.

בסיום כל חודש אפרסם סיכום של כל מה שעבר עלינו בשטח ובמהלך ביצוע התחזוקה השוטפת הבסיסית, אותה אני אבצע.

מבחן TM רייסינג EN 300. קובי ליאני
מבחן TM רייסינג EN 300/קובי ליאני

קצת על האופנוע עצמו

האופנוע מגיע עם מזלג קדמי מתוצרת KAYABA בעל תאי אוויר סגורים כמו במיטב אופנועי המוטוקרוס ובולם אחורי מתוצרת עצמית של TM המותאם ספציפית למנוע ולחלוקת משקל של ה-300. המנוע מצויד במערכת הצתה הניתנת לכיוון בשתי מפות מהכידון, אחת אמורה לגרום לריסון ועידון של תגובת המנוע ואילו השנייה לשחרור מיידי של עדר הסוסים המצויים בו, ויש לו הרבה כאלו. מערכת הבלימה היא שילוב מעניין ומוצלח בין NISSIN היפנית ו-BREMBO ו- BRAKING האיטלקיות ושאר המכלולים הם כולם חלקי קצה ממיטב היצרנים. על האופנוע הורכבו מגן גחון ומגני ידיים סגורים ובעתיד הקרוב יתווספו אליהם גם מגני רדיאטורים. כל דגמי 2013 זוכים לפלסטיקה לבנה חדשה, שמעניקה לאופנוע מראה נוצץ וקורן במיוחד. ללא ספק לפי הנתונים היבשים והמראה, ה-300 החדש אמור להיות אופנוע מעניין במיוחד ובעל ביצועים מעל הממוצע, האם זה באמת כך? את זה נסכם בעוד חצי שנה, ועד אז אני אעשה את המקסימום כדי לגלות את האמת על הביצועים והאמינות של האופנוע היפה הזה.

במהלך החודש הקרוב אני אשתדל להגיע במהרה לכיוונים האופטימאליים עבורי, מבחינת המנוע והמתלים ומייד לאחר מכן, לבדוק מה בדיוק מסתתר מתחת לכל היופי והחלקים האיכותיים? האם זה באמת יצליח להגדיל לי את החיוך בתוך הקסדה ברכיבה? וכיצד יתנהג האופנוע באותן רכיבות קשות, שבהם הרוכב ביחד עם האופנוע עומדים מתנשפים ושואלים את עצמם, מה אנחנו עושים פה? את התשובות לשאלות אלו ולרבות אחרות תוכלו לקבל בסיקורים החודשיים שלנו בוואלה! רכב.

עוד מבחנים ארוכי טווח לדו-גלגלי בוואלה! רכב

קונים אופנוע או קטנוע חדשים? קבלו מבחני דרכים

"לייק" אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

מבחן TM רייסינג EN 300. קובי ליאני
מבחן TM רייסינג EN 300/קובי ליאני

על הצד הטכני

מנוע: צילינדר יחיד, שתי פעימות, קירור מים, שסתום פליטה נשלט מכאנית
נפח: 294 סמ"ק
קדח, מהלך: 72\72 מ"מ
הזנה: מאייד KEIHIN 38, שסתום יניקה V-FORCE
התנעה: רגלית
מצמד: תפעול הידראולי
גיר: 5 הילוכים
שלדה: אלומיניום, עריסה כפולה
מתלה קדמי: קאיבה 48 מ''מ CLOSE CARTRIDGE
מתלה אחורי: TM
בלם קדמי: 270 מ''מ
בלם אחורי: 245 מ''מ
צמיג קדמי: 90/90-21
צמיג אחורי: 140/90-18
מכל דלק: 8.2 ליטרים כולל רזרבי

  • עוד באותו נושא:
  • TM רייסינג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully