וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 הדברות לרכישת מכונית חדשה

16.11.2006 / 11:21

כשחושבים על זה, קניית מכונית חדשה הנה פעולה מורכבת למדי בייחוד כאשר מעורבים בה מגוון רחב של אפשרויות, רצונות וצרכים וכמובן גם השקעה של עשרות אלפי שקלים – שכולם יוצאים מכיסכם. אז איך עושים זאת נכון?

מזל טוב. הגעתם לשלב שאתם רוצים, והכי חשוב, יכולים לרכוש לעצמכם מכונית חדשה. למי שלא מורגל בכך, זה בהחלט יכול להיות מאורע מרגש; לראות אותה נוצצת בחניה, לקרוע ממנה את הניילונים, להסניף את ריח ה'חדש' ולקוות שהספרות הבודדות במד ה'קילומטראג' לא יתאספו לעולם – ממש כמו שמקבלים תינוק חדש הביתה. אולם, חשוב לזכור שזהו רק השלב האחרון בתהליך רכישת הרכב וכי לפניו נמצאים לפחות עשרה בהם עליכם להשקיע מעט מאמץ כדי להבטיח שעשיתם את הצעד הנכון בבחירת המכונית. שווה לקרוא.

שלב 1: קדימה, מתחילים

השלב הראשון בקניית מכונית חדשה חייב לעסוק בשאלה – איזה סוג של מכונית אתם צריכים. הדרך הפשוטה ביותר לכך, היא לחשוב דרך הצרכים שלכם ופחות דרך הרצונות. כלומר, לתת להיגיון ולשכל הישר להוביל אתכם בקניה ופחות להסתמך על הרגש, אלא אם מדובר כמובן בקניה של 'מכונית לנשמה'. שם התהליך שונה לחלוטין, אך משום שרובנו המוחץ רוכש מכונית משום היותה אמצעי להגיע מכאן לשם, אנו נעסוק הפעם בפאן ההגיוני של הרכישה.

ובכן, קחו רגע לעצמכם וחישבו מה הוא השימוש העיקרי של המכונית ומה שימושיה המשניים לפי הסדר (נסיעה לעבודה, הסעת הילדים לגנים ובתי ספר, חופשות משפחתיות בצפון וכו') על ידי הצגת השאלות הבאות: כמה אנשים אתם צריכים לאכלס בתוכה? מה סגנון ודרך הנהיגה שלכם? מה מרחק הנסיעה הממוצע שלכם ליום, לשבוע, לחודש ולשנה? האם חסכוניות בדלק הנה תכונה עקרונית עבורכם? ועוד שאלות דומות. פעמים רבות מדי אנשים נוטים לבחור מכונית מסוימת בגלל עיצובה החיצוני (היא נראית מה-זה מתוקה, לא?) או מהסיבה הבעייתית ביותר – כי לשכן\חבר\רופא המשפחה יש אחת כזו. אם תבחרו ללכת בדרך זו אתם עלולים לפרוץ את מסגרת התקציב שלכם או לכל הפחות תסיימו את התהליך האישי הזה עם המכונית הפחות מתאימה לצורכיכם. שוב, תנו להיגיון להניע אתכם ולא לרגש.

הנה שאלות נוספות שיסייעו לכם למקד את החלטתכם:
1. האם אתם מעונינים בתיבת הילוכים אוטומטית או ידנית? (סביר להניח שאוטומטית)
2. האם אתם באמת זקוקים לרכב עם הנעה כפולה ואו רכב שטח?
3. אילו סעיפי בטיחות חשובים לכם שיהיו ברכב? (בקרת יציבות, עוגני איזופיקס למושבי תינוקות, מספר כריות אוויר וכו')
4. האם אתם זקוקים לנפח הטענה גדול?
5. האם יש לכם חניה פרטית ומה גודלה?

שלב 2: התקציב

כמו בכל היבט בחיים, גם בעת רכישת רכב אנו מונעים ולרוב מוגבלים על ידי התקציב. עליכם לבדוק כמה כסף אתם מוכנים להקדיש לרכישה ובעיקר האם הוא מספיק לרכישה מלאה "במזומן" של הרכב או שיהיה עליכם לקחת הלוואה ואו להיעזר במימון כל שהו להשלמת הסכום החסר. מנגד, אם אתם מעונינים לרכוש רכב באמצעות עסקת ליסינג כל שהי, עליכם לוודא מה הוא הסכום אשר אתם מתבקשים לשלם מדי חודש ומה יחסיותו לשכר ה'נטו' שלכם. כלל האצבע המקובל בעניין זה אומר כי על גובה ההחזר לא יחרוג מכ-20 אחוזים משכר הנטו שלכם.

שלב 3: רכישה פרטית מול ליסינג

שוק הרכב הישראלי גדוש בחברות המציעות עסקאות ליסינג לרכישת רכב וכל אחת מהן מציעה עסקאות שונות ומגוונות ולרוב הן נתפרות בהתאם ללקוח ולכן לא נוכל לעמוד על כדאיותה של כל אחת מהן על פני רעותה. שיטת הליסינג הנפוצה בישראל הנה השיטה המוסדית, כאשר הליסינג הפרטי עדיין נמצא בתחילת דרכו שכן חדשות לבקרים עולה וחוזרת שאלת כדאיותו. אולם, ישנם עדיין מספר קווים מנחים אשר על פיהם ניתן להצביע הבדלים ברורים בין הליסינג לרכישה עצמאית. למשל, עסקת הליסינג לרוב אינה דורשת מהלקוח הפקדה של סכום התחלתי ומסתפקת בהחזרים החודשיים הקבועים (לרוב בפריסה של שלוש שנים). מרבית עסקאות הליסינג מסירות מבעל הרכב כל דאגה לסעיפים כמו ביטוח, עלויות אחזקה וכדומה ואף מציעות פינוקים כמו שירות וסיוע ברוב שעות היממה, רכב חלופי וכדומה. אולם בסיום תקופת הליסינג, מוחזר הרכב לחברה (אם בחרתם שלא לרכוש אותו) והלקוח נותר ללא רכב במידה ובחר שלא לחדש את העסקה. לעומת זאת, ברכישה פרטית, אתם נדרשים להוציא סכום כסף נכבד כבר בהתחלת הדרך ואף לדאוג לכל צרכיה בזמן בו היא נמצאת בבעלותכם לרבות ביטוחים, רישוי, אחזקה שוטפת וכדומה. אך לאורך כל אורך הדרך תוכלו להחליט למוכרה או להמשיך להשתמש בה לאורך זמן. בנוסף לכך, מרבית המכוניות הנסחרות בעסקאות הליסינג מגיעות ברמתן הבסיסית ביותר וללא מרבית האבזור המפנק בו מצוידת המכונית שאינה נסחרת בליסינג. כמו כן, מרבית עסקאות הליסינג כוללות הגבלת קילומטרג' וקובעת קנסות במידה וחורגים ממגבלה זו, דבר שכמובן אינו קיים ברכישה פרטית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

שלב 4: התמודדות עם המבחר

בבוקר האלף השלישי, קשה למצוא כיום מכוניות 'רעות'. מרבית יצרניות הרכב, כדשות וותיקות, שמות דגש מובהק על איכות מכוניותיהן ולו בעיקר מתוך הרצון שלא ליפול בין הכיסאות במלחמה על הצרכן הבודד. מכאן, שמרבית יצרניות הרכב החלו גם להיכנס לנישות רבות ככל הניתן ולהרחיב את ההיצע הקיים בהתאם לכל גחמה וצורך שלנו הצרכנים. התוצאה היא תחרות עיקשת והיצע נרחב ביותר של דגמים בכל קטגוריה. אנחנו הצרכנים כמובן מאושרם מכך. אולם, לעיתים אנו מתקשים אפילו לעקוב אחר החידושים הצצים משערי יצרניות הרכב והבחירה בין הדגמים השונים נעשית מורכבת יותר.

אם בעבר נהגתם להתרוצץ מיוזעים בין אולמות התצוגה, בעידן המודרני של האינטרנט, תוכלו לקבל את כל האינפורמציה הדרושה לכם בהקלקה אחת כולל השוואות לכלי רכב דומים, מפרטים טכניים, כתבות, מחירים, חדשות ומבחנים לדגמים הספציפיים. זו יכולה להיות נקודת החלטה טובה מאוד לסינון מתוך ההיצע הרחב.

שלב 5: עלויות נלוות

זהו סעיף חשוב אשר במפתיע רבים בוחרים להתעלם ממנו ורק לאחר הרכישה הם מגלים את הטעות בכך; רכישת רכב כידוע גוררת בעקבותיה הוצאות נלוות רבות כדוגמת: אגרות רישוי (בהתאם לקבוצת הרישוי), עלויות ביטוח, עלויות אחזקה (טיפולים ותיקונים), צריכת דלק וכדומה. מכאן שיתכן ושתי מכוניות יישאו תג מחיר זהה, אך כל אחת מהן עלולה לגרור הוצאות נוספות שונות לגמרי. אחת העלויות הנגררות החשובות עשויה לנבוע ישירות מרמת אמינותה של המכונית, אך לרוב קשה יהיה לעמוד על תכונה זו, אלא רק לאחר זמן רב של שימוש.

המלצתנו היא בטרם ניגשים לבחירת הרכב עצמו, לנסות לברר ככל הניתן את אותן עלויות נלוות על ידי קבלת הצעות ביטוח ממספר חברות ביטוח, בדיקת מרווחי טיפולים עלויות חזויות לטיפולים והתייחסות לקבוצת הרישוי של הרכב המדובר הנקבעת בהתאם למחירו. בדיקה קלה שכזו עשויה לחסוך לכם שקלים רבים בהוצאות הצפויות בהמשך הדרך עם הרכב החדש.

שלב 6: צמצום האפשרויות

אחרי שעברתם את השלב החמישי, אתם כבר אמורים לקבל תמונה חדה יותר על פלח הרכב בו אתם מעונינים. סביר להניח כי כבר התגבשה תחת ידיכם רשימה של מספר כלי רכב העונים באופן כללי לדרישותיכם, אולם זהו הזמן לנפות מהרשימה מספר אפשרויות. אחרי שדפדפתם באתר הרכב וקיבלתם התרשמות ראשונית מהרכב, אנו מציעים לכם להרחיב את יריעת המידע על ידי הפצתה אל החברים הקרובים אליכם. קרוב לוודאי שלמישהו מהם, או לקרוביו היה או יש ניסיון עם לפחות מכונית אחת מהרשימה שגיבשתם לעצמכם. אנשים אלו עשויים להבהיר לכם את התמונה עוד יותר על ידי העברת החוויה האישית עם הרכב. אולם זה המקום לומר כי למרות היות חברינו מקור מידע מצוין והם ידעו לספר לכם על מחלות ותקלות אותם הם חוו עם הרכב ואפילו עם נותני השירות, אנו ממליצים לכם לשמוע את מרב הדעות הרלוונטיות, אך להתייחס אליהן בזהירות הראויה; יתכן שמה שמתאים לאותו חבר, לא בהכרח יענה על דרישותיכם. בשלב זה, עדיין אין לגשת בשום אופן אל אולם התצוגה, משום שיתכן ואינכם מוכנים עדיין למפגש עם המוכרנים האגרסיביים שתמצאו שם.

שלב 7: שיחה עם אולמות התצוגה וקביעת נסיעת מבחן

יהיה זה חכם ליצור קשר טלפוני עם סוכנות הרכב ואולם התצוגה הרלוונטי בטרם תיגשו לשם בעצמכם. משיחת הטלפון תוכלו במפתיע ללמוד רבות אודות הלך הרוח בחברה המדוברת אותה תפגשו ככל הנראה עם ההגעה לאולם התצוגה (רוח של שירות ועזרה לעומת אפטיה למשל). בשיחת הטלפון ספרו לנציג המכירות בדיוק אודות הרכב והגרסה בו אתם מתעניינים ובקשו לקבל ממנו את מירב המידע אותו הוא יכול להעביר באמצעות הטלפון. בהתאם לרושם שנוצר בקרבכם, בקשו מנציג המכירות לקבוע לכם תאריך ושעה לביצוע נסיעת המבחן, אך הדגישו כי למרות הרגשות החיוביים כלפי המותג עצמו, אין בכוונתכם לבצע רכישה מייד בגמר נסיעת המבחן משום שמדובר בהחלטה חשובה עבורכם וכי עליכם להתרשם מכלי רכב אחרים בטרם תבצעו את ההחלטה. אולם, הודיעו כי אפשרות הרכישה תישקל בחיוב במידה ותוצע לכם עסקה משתלמת. גישה שכזו תבהיר לנציג המכירות כי הנכם רציניים בכוונותיכם וכי עליו להתייחס אליכם ברצינות שכן אתם מונעים ממניעים הגיוניים.

כדאי לזכור כי ישנם מקרים במו המחיר הנקוב של הרכב המדובר הנו גמיש וניתן לשינוי. רכישת רכב זהה לכל רכישה אחרת וכמובן שהיא תלויה במשא ומתן וביכולתכם לשאת ולתת. אמנם ישנם יבואני רכב שמחירי הרכב מגלים קשיחות מוחלטת, אך כלל האצבע אומר שככל שכלי הרכב המדובר יקר יותר, תוכלו להשיג הנחה גדולה יותר במשא ומתן אשר עשויה לבוא לידי ביטוי בכסף או בהארכת רשימת האבזור של הרכב ללא תוספת עלות מצדכם.

אם המכונית אותה אתם מעונינים להחליף עדיין נמצאת ברשותכם, זהו השלב בו ניתן לשאול את נציג המכירות אודות אפשרות ה'טרייד-אין' במידה והיא קיימת. אולם חשוב לזכור כי בשיטה זו נוטים אנשי ה'טרייד-אין' לקזז אחוזים רבים ממחיר המחירון של הרכב כדי להצדיק את רכישתו. לעיתים אופציה זו מתגלה ככדאית פחות ממכירה פרטית של הרכב מבחינה כלכלית, אך ללא ספק היא יכולה לחסוך לכם המון התעסקות וכאבי ראש.

שלב 8: כיצד לבצע נסיעת מבחן

נסיעת המבחן אמורה לתת ביטוי לתחושותיכם הסובייקטיביות מההתרשמות מהרכב. חשוב לציין כי לשלב זה הנכם מגיעים כאשר הצלחתם לצמצם את האפשרויות העומדות בפניכם למכוניות בודדות בלבד (2 עד 3 מכוניות). את נסיעות המבחן על מכוניות אלו רצוי לתאם בסמיכות ככל הניתן זו לזו משום שמהעבר הסמוך בין רכב אחד למשנהו יאפשר לכם לעמוד בדיוק על ההבדלים בניהם – גם על הקטנים ביותר.

מטרתה של נסיעת המבחן היא לחוות את הרכב קרוב ככל הניתן בהתאם לשימושכם העיקרי; אם הנכם נוהגים להגיע עמו בבקרים לעבודה, הקפידו לנהוג בתנאי עומס וכן תנאים עירוניים. אם אתם נתקלים בדרככם בכבישים הרריים, נסו למצוא כביש משופע דיו כדי לחוש את תגובותיו של הרכב. אל תחששו לפגוש במכוון עם הרכב כבישים משובשים ופסי האטה – זה ייתן לכם המחשה מהירה אודות יכולות השיכוך והנוחות של מתלי הרכב. נסו גם לחוש כיצד מגיב הרכב למפגש עם עקומות חדות ומהירות בכביש וכן נסו במקום סטרילי ובטוח ככל הניתן כמו מגרש חניה ריק מאדם את תגובת דוושת הבלמים ללחיצות שונות בעצמתן. חשוב שאת כל אלו תעשו תחת דגש מובהק על בטיחותכם ובטיחות הסובבים אתכם.

גם את תא הנוסעים אסור להזניח. עם פגישתכם את הרכב, רצוי להיכנס ולצאת ממנו מספר פעמים כדי לעמוד על הנגישות פנימה. נסו להפעיל את כל אפשרויות כוונון המושבים כדי לבחון האם הרכב מסוגל להקנות לכם את תנוחת הנהיגה הטובה ביותר עבורכם וכי לפחות באופן ראשוני – נוח לכם והמרווח המוצע תואם את מידות גופכם. את כל פעולות אלו מומלץ לבצע גם במושב האחורי, בייחוד אם אתם מתכננים להושיב שם נוסעים. לסיכום המבחן, מסו לשאול את עצמכם איך יראו חייכם ברכב זה למשך מספר שנים כדוגמת שימושיות, נוחות וכדומה.

בזמן הנהיגה ברכב, אל תתנו להערות סוכן המכירות להשפיע על תשומת לבכם מהרכב. כבו את מכשיר הרדיו והאזינו רק לרחשי הרכב ובעיקר לאינטואיציה שלכם. ברוב המוחץ של המקרים, תחושת הבטן שלכם תהיה צודקת בנוגע להתאמת הרכב אליכם. אם אינכם בטוחים לגביו, אל תהססו; מדובר בהשקעה כלכלית גדולה שעלולה לאכזב אם נבעה מהשיקולים הלא נכונים.

שלב 9: לאחר נסיעת המבחן

לאחר נסיעת המבחן רצוי לעזוב את אולם התצוגה. מדוע? שתי סיבות: הראשונה – יש לכם עוד מכוניות לנהוג בהן. סמיכות זו כאמור תאפשר לכם לעמוד על כל ההבדלים בין המכוניות בהן התעניינתם. והשניה – כדי לחמוק מציפורני סוכני המכירות אשר בשלב זה ינסו כמיטב כשרונם לגרום לכם לפתוח הזמנה לרכב ממנו הרגע ירדתם. המלצתנו היא שתאמרו לסוכני מכירות אלו כי עליכם לנהוג במכוניות נוספות בטרם תקבלו את ההחלטה וכי עד אז עומד בפניו הזמן לבנות עבורכם את ההצעה האטרקטיבית ביותר. מרבית סוכני המכירות יכבדו את בקשתכם וימתינו לשובכם בשלב מאוחר יותר. אלו שלא, אמורים לעלות חשד מסוים אצלכם.

שלב 10: פותחים את הכיס

בשלב זה, הספקתם לסקור את כל מה שפלח הרכב הרלוונטי יכול להציע לכם, אמור להיות לכם מושג ברור מה הוא תקציבכם ויכולותיכם הכלכליות, אתם אמורים לדעת אם ברצונכם לבצע רכישה פרטית או עסקת ליסינג וכבר הספקתם לנהוג בכל אחת מהנבחרות שברשימת האופציות שלכם. זהו הזמן להחליט – לבחור את האחת, לגשת לאולם התצוגה ולפתוח את הארנק. ובכן, אתם יכולים לטפוח לעצמכם על השכם; עשיתם את שיעורי הבית שלכם ושרדתם היטב את תהליך בחירת המכונית החדשה והמתאימה עבורכם ביותר. תתחדשו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully