וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צמיג, מה המצב?

ירון אדרי

22.11.2006 / 15:40

צמיגים הם הקשר היחיד שלנו אל הכביש וברוב המקרים חיינו תלויים בהם באופן שלא משתמע לשני פנים. ירון אדרי עושה לכם היכרות עם הגומי השחור

משרד התחבורה בעזרת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, דואגים להזכיר לנו עשרות פעמים ביום לבדוק, לראות ולחגור בין שיר לשיר ברדיו. זה טוב אבל ישנן מספר בעיות: האחת, המידע נכנס מהאוזן האחת ויוצא מהשנייה. הבעיה השנייה היא שלא תמיד העצות שלהם מבוססות. השלישית, אם אנחנו אמורים להתרכז בנהיגה (ואנחנו אמורים), איך בדיוק אני אמור לתת את מלוא החשיבות לתשדיר?!

וכך, בפעם המי יודע כמה, הוחזר הקמפיין הקורא לבדוק את צמיגי הרכב לקראת החורף (ומה הקיץ? עז!) רק מה, כנראה שהתקציבאי שכתב את התשדיר לא ממש יודע על מה מדובר. האמת, הוא גם לא אשם בכך, ככה (לא) לימדו אותו. באחד מהתשדירים מסבירים לנו, הנהגים, כיצד לבדוק את תקינות הצמיג: "גובה החריצים צריך להיות מעל שני מילימטרים. על הדרך גם לבדוק אם יש יובש או סדקים". אז זהו שבחלק השני ההמלצה יותר ממבורכת אך בחלק הראשון בעיה.

שלא תבינו אותי לא נכון, צמיג בעל חריצים נמוכים אכן מסוכן אבל בכדי להגיע לכך יש צורך לעבור עשרות אלפי ק"מ, דבר שלוקח שנים גם ברכבי ליסינג (אלא אם כן "פירפור" צמיגים אהוב אליכם אבל כאן הבעיה היא כבר לא בצמיג). לצמיג אורך חיים דיי סטנדרטי לפיו נהוג בעולם להחליפו. בישראל לעומת זאת השתרש מימים ימימה המנהג של "גובה החריצים" וחלקינו אף זוכרים את אותו תשדיר בימי הדיקטטורה הטלוויזיונית של הערוץ הראשון בו בודקים בעזרת מכשיר טכנולוגי רב עוצמה - מטבע של שקל אחד.

האם באמת גובה החריץ הוא המדד?

אורך חיים מומלץ לצמיגים הוא מקסימום של חמש שנים מיום ייצורם אך בארץ הצמיגים זוכים ליחס הרבה יותר נחות ולא מייחסים להם את החשיבות לה הם ראויים. הגומי בצמיג ישן מאבד מתכונותיו הכימיות ואם נוסיף לכך את כבישנו הרעועים, הבורות המזדמנים ושינויי הטמפרטורה הקיצוניים נקבל בלאי מואץ ולא רק חיצונית אלא גם פנימית (לא פנימית). בלאי זה גורם לבעיות בטיחותיות בינן אחיזת כביש לקויה, העלאת הסיכוי להתפוררות ופיצוץ הצמיג בנהיגה ממושכת והגדלת מרחק הבלימה במקרה חירום. ההמלצה כאמור היא להחליף צמיג המגיע לשנתו החמישית. אנו ממליצים אפילו על פחות מכך.

אז איך יודעים מתי יש לצמיגים שלנו יום הולדת?

בין כל האותיות והמספרים המובלטים על דופן הצמיג, ישנו רצף בן ארבע ספרות (בד"כ מוטבע).
שתי הספרות השמאליות מציינות את השבוע בשנה בו יוצר הצמיג. השנה מצוינת בשתי הספרות הימניות. לדוגמא: 4801 זהו צמיג שיוצר בשבוע ה- 48 בשנת 2001. אם יש לכם צמיג כזה (או ישן יותר) – מייד לפנצ'ריה הקרובה למקום מגוריכם. אם הסימון על הצמיג אינו כזה, ייתכן כי הוא מדובר בצמיג ישן עוד יותר. בנוסף, לא לשכוח לוודא מידיי פעם את לחץ האוויר עפ"י הוראות היצרן (נמצא בד"כ על משקוף דלק הנהג). הוראות היצרן אגב מתייחסות לצמיג קר. לצמיג חם יש להוסיף כ- 10% יותר בעת המילוי.

אז מה היא מטרת החריצים בכל זאת?

מטרת אותם חריצים היא ניקוז מים בנהיגה על כביש רטוב אך מה לעשות וימי הגשם בישראל מעטים ביחס לאירופה. אז האם החריצים באמת נחוצים ליום יום? כן. מאוד אפילו. אבל לא זה מה שצריך להניע אותנו להחלפת הצמיג. אגב, מכוניות מרוץ נוסעות על צמיגים ללא חריצים כלל (סליקס) אז אם החריצים כל כך חשובים, למה הם עושים זאת? את זה כבר נספר לכם בכתבת הצמיגים הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully