וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי כאן הפושע?

ירון אדרי

4.12.2006 / 10:11

בני סלע, אתה לא לבד. על פי משרד התחבורה, כולנו פושעים ואפילו לא בפוטנציה. מסתבר שכל שאנו צריכים זה רק עזרה מאזרח תמים (שחוצה את הכביש) הגם אתם פושעים?

הקמפיין האחרון עליו חתומים אותם גופים שמימיים, "משרד התחבורה" ו"הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים", מנסה להזכיר לנו עד כמה חבוי בכל אחד מאיתנו בני סלע קטן. "מי ש... – הוא פושע!". האמת, קמפיין חכם שיגרור אחריו קמפיינים נוספים כמו: "מי ששותה מהיין של הקידוש הוא אלכוהוליסט", "מי שנותן כאפה לחבר הוא סאדיסט" ו"מי שמסתכל על ישבן של בחורה הוא סוטה מין".

אני דווקא אתחיל בנימה חיובית כי האמת שהקמפיין מתחיל בצורה מצויינת ונותן לנו חומר נכון למחשבה בכל הנוגע לעניין הריכוז בנהיגה אבל כמו כל הקמפיינים הקודמים מבית היוצר של משרד התחבורה גם זה מסתיים רע. מבלי להיכנס להגדרה המילונית של פושע, בוא נחשוב שנייה בהיגיון. האם המרחק בין נהג מהשורה לפושע הוא כל כך קטן? אדם לא קם בבוקר ומהרהר בזמן צחצוח השיניים אם היום הוא היום המיוחל בו הוא יהרוג מישהו או שאולי הוא ידחה את זה למחר. אדם לא קם בבוקר ואומר לעצמו, אוקיי אני חושב שהמעבר חצייה הסמוך למכולת – הכי מתאים לי להידרס בו.

פעם לא הסכמתי עם המונח "הגורם האנושי" והייתה לי ביקורת כלפי היושבים שם במרומים (מונח בעייתי משהו אבל מה לעשות, הם חושבים שהם אלוהים) – בירושלים. עם השנים הבנתי שאת היושבים שם למעלה אי אפשר לתקן ואפילו תחלופתם אחת לכמה שנים לא פותרת את המצב והמצב לצערנו, הפך להיות נורמה חברתית שאין להתנגד לה או לשנותה: הכבישים ימשיכו להיות רעועים ולא ראויים. השוטרים ימשיכו לחפש היכן שלא צריך (והיכן שצריך הם סתם חולמים). מקבלי הרשיונות ימשיכו להיות כאלה שמתפעלים את המכונית אבל לא נוהגים אותה. מוסכים ימשיכו לשחרר מכוניות עם ליקויים בטיחותיים או חלקים מאיכות ירודה בשביל עוד כמה שקלים רווח. המדינה תמשיך להתעלם מהקדמה ותוצאותיה החיוביות בעתיד רק בשביל שיוכלו להעמיד לנו עוד קשיים והרשימה יכולה להיות עוד ארוכה מאוד.

אז למה כן הגורם האנושי?
נהגים צריכים להבין שמכל הגורמים הקיימים יש רק אחד שהם יכולים לשנות וזה את עצמם. צריך להתאים את עצמנו לסביבה ולא את הסביבה אלינו (וכפי שציינתי למעלה, את הסביבה קשה מאוד לתקן אם בכלל). כישראלים אנו עושים מה שקל לנו ולא אוהבים להתמודד עם בעיות. הכי קל זה להיכנס לרכב, להניע ולנסוע. "בשביל מה לי להפעיל את המוח יותר מידיי. אני יודע לנהוג, זה מספיק". אז זהו שלא; התשתית רעועה? להתאים את הנהיגה. ברכב מותקנים חלקים זולים וירודים? להחליף מוסך והכי חשוב, אני ממליץ לכל אחד ואחת לעבור קורס בסיסי בנהיגה מתקדמת ולא בשביל להפוך לנהג מרוץ. בקורס כזה מלמדים את הנהג גם לחשוב, מה שלא לימדו אותו בשיעורי הנהיגה בנוסף לשינוי הרגלים לקויים שכן לימדו אותו. מספיק לדעת דברים פשוטים כמו ישיבה נכונה, החזקת ההגה (תתפלאו אבל זה רבע לשלוש ולא עשרה לשתיים) וכיוון מראות (רוב הסיכויים שאצלכם הכיוון שגוי) בשביל להיות לנהגים יותר טובים לעצמנו, לשאר המכוניות שאתנו וכמובן לאותו הולך רגל שעובר את הכביש.
אנחנו לא פושעים. אנחנו סתם חאפרים.

ובנימה אופטימית, אם להמשיך את מניפולציית הקמפיין:
מי שמנהל את ביטחון המדינה מבלי להבין בביטחון הוא פושע.
מי שמנהל את התחבורה במדינה מבלי להבין בתחבורה הוא פושע.
מי שמאמין לכל השטויות שמאכילים אותו הוא סתם טיפש.

*הכותב הנו מדריך לנהיגה מתקדמת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully