וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרכים צדדיות

רוני לינדר-גנץ

18.1.2007 / 12:55

נסיעה זהירה היא חשובה וטוב שיש משטרת תנועה שאוכפת את החוקים ודואגת להעניש את העבריינים. מצד שני, הדו"חות המשטרתיים לא תמיד מוצדקים; איך כדאי לנהוג במקרה כזה? כל התורה על רגל אחת

גם לאזרחים מסורים, נאמנים ושומרי חוק זה יכול לקרות: אתם נוסעים בכביש בכיף, הכל זורם על מי מנוחות, עומדים לפנות שמאלה לרחוב אחר ו... אופס! לא ראיתם תמרור עצור שהוסתר מאחורי שיח גדול. כמובן שעל פי חוקי מרפי, דווקא באותו יום מתחבא לו שוטר מעבר לסיבוב. הוא מסמן לכם לעצור, ואתם כבר מחשבים כמה כסף תצטרכו לשלם על הדו"ח ומתפללים שלא תיקנסו בנקודות. האם באמת אין מה לעשות ועליכם לקבל את הדין בהכנעה? לא בטוח. גם דו"חות משטרה אינם גזירה משמים. לפעמים הם לא מוצדקים, ואז יש דרכים להתמודד איתם ואפילו להצליח לבטל אותם ו/או לזכות במשפט התעבורה.

האם כדאי להודות ולבקש רחמים מהשוטר? האם מותר לשלוח SMS תוך כדי נהיגה? ולמה יש ירוק מהבהב רק בחלק מהצמתים? בעזרת עו"ד אילון אורון, סניגור בתחום התעבורה, גיבשנו כללי זהב להתמודדות נכונה עם צרות שכאלה.

כללי זהב

1. צלמו הכל: לפני שממש מתחילים, הנה עצה גורפת אחת שטובה להרבה מהמצבים שתיתקלו בהם: יש לכם טלפון נייד עם מצלמה? יופי! כדאי לכם מאוד לצלם את זירת האירוע בכל מקרה של עבירת תנועה או תאונה - הצילום יוכל להוכיח את טענתכם במידה שהדו"ח שקיבלתם לא מוצדק או שיש לכם נסיבות מקלות. כך, למשל, בעבירה של אי ציות לתמרור - תוכלו לצלם את המקום ולהוכיח שהתמרור היה מוסתר ולא יכולתם להבחין בו.

2. נתפסתם על חם - מה לא לעשות: אם נתפסתם על חם, יש כמה דברים שלא כדאי שתעשו, מבהיר אורון. אם שוטר מסמן לכם לעצור, אל תתעלמו ממנו ותעמידו פנים שלא ראיתם אותו - אתם עלולים להיות מואשמים בעבירה של אי ציות לשוטר ואף בהימלטות, או לסבול מיחס קשוח במיוחד מצד השופט, אם העניין יגיע לבסוף לבית המשפט. מצד שני, גם מי שמודה ומתנצל בתקווה רומנטית שהשוטר יעריך את היושרה ויבטל את הדו"ח - שוגה: "גישה זו לא רק שלא תסייע לנהג בדרך כלל, אלא גם מגבירה את סיכוייו שלא לצאת זכאי מהמקרה", אומר אורון. "ברגע שהנהג מודה, סביר שהשופט ירשיע אותו על פי ההודאה, גם אם עדותו של השוטר לא תהיה משכנעת". במלים אחרות: אין פרס על התנהגות טובה.

3. נתפסתם על חם - מה לעשות: הטקטיקה הנכונה, לדברי אורון, היא לטעון שהדו"ח אינו מוצדק, אך לעשות זאת באלגנטיות ומבלי להתעמת עם השוטר, בתקווה שהדו"ח לא יירשם בסופו של דבר. "הכחשת העבירה צריכה להיות מיידית", מדגיש אורון, "שכן אם לא תשמיעו טענתכם במקום התאונה לא יהיה סיכוי שתזכו לאמון במהלך המשפט".

אם הדו"ח נרשם, כדאי לנקוט כמה פעולות שעשויות לסייע לכם מאוחר יותר במשפט: ראשית, דרשו מהשוטר לציין על גבי הדו"ח כי אתם כופרים באשמה, ועדיף שתהיו אלה שכותבים את הדברים, כדי שישקפו את עמדתכם נאמנה. אם השוטר הוא זה שכותב את דבריכם - דרשו לקרוא מה בדיוק הוא כתב כדי לוודא שלא "צינזר" אתכם. אם היו באירוע שוטרים נוספים שמהווים עדי ראיה, דרשו מהשוטר לרשום את פרטיהם, כדי שתוכלו לזמנם כעדי הגנה. השוטר מחויב לעשות זאת.

4. זהירות, טלפון נייד: אתם תקועים בפקק שבקושי זז, ולכן מרשים לעצמכם לשוחח בטלפון הנייד תוך כדי התקדמות איטית של הרכב. האם שוטר יכול לרשום לכם דו"ח? בהחלט כן! הכלל לגבי שימוש בטלפון נייד בנסיעה ברור: כשהרכב בתזוזה מותר לדבר רק עם דיבורית קבועה. אם תיתפסו מדברים ביד אחת ונוהגים בשניה תקבלו דו"ח שנע בין עבירה קלה של "אי החזקת הגה בשתי ידיים" (קנס של 100 שקל בלי נקודות) לבין עבירה חמורה יותר של דיבור בלי דיבורית (4 נקודות ו-250 שקל קנס) ובמקרים קיצוניים אפילו עבירה של נהיגה בחוסר זהירות (6 נקודות ו-500 שקל קנס).

עם זאת, כאשר הרכב נמצא בעצירה מוחלטת (למשל ברמזור אדום), לפי הפסיקה מותר לדבר, אם כי אורון ממליץ להימנע מכך ליתר ביטחון. ומה לגבי שימוש ב-SMS בזמן נהיגה? לדברי אורון, למרות שעדיין לא ראה דו"ח בנושא כזה, ולמרות ש"אפשר להתווכח האם זה שימוש בטלפון במובן שהמחוקק התכוון אליו", יוכל השוטר להאשים את הנהג לכל הפחות באי החזקת הגה בשתי ידיים.

5. רמזורים מבלבלים: יש רמזורים עם אור ירוק מהבהב ואחריו צהוב, יש כאלה שיש בהם רק צהוב שמתחלף מהר לאדום, מה קורה פה??? ומתי מותר להיכנס לצומת? אינג' גדי וייסמן, שכתב יחד עם אורון את הספר "עצור משטרה - המדריך המשפטי לנהג", מסביר כי דווקא יש סדר בבלגן: "בצמתים בהם מותר לנסוע 60 קמ"ש ומעלה יש אור ירוק מהבהב שנמשך 3 שניות ואחריו אור צהוב שנמשך גם הוא 3 שניות. בשאר הצמתים יש רק אור צהוב. בנוסף, אור אדום-צהוב נמשך 2 שניות".

הכלל הוא שדינו של אור ירוק מהבהב כאור ירוק, ואילו אור צהוב דינו כאור אדום. עם זאת, מבהיר אורון כי נהג שנתפס חוצה את הצומת באור צהוב יוכל לטעון כי לא הספיק להיעצר לפני הצומת. ואולם, אם קדם לאור הצהוב אור ירוק מהבהב יהיה קשה לו לטעון זאת. באור אדום-צהוב (לפני שהרמזור מתחלף לירוק) אסור לזוז ולהיכנס לצומת, אלא רק להתכונן, עד שהרמזור מתחלף לירוק.

7. מצלמה משטרתית? אין מקום לוויכוח: אם צולמתם על ידי מצלמה משטרתית בצומת מרומזר, סביר להניח שלא תוכלו לחמוק מעונש: "המצלמה היא כלי מדויק למדי שמופעל רק לאחר שהאדום כבר דלק במשך שנייה אחת", מבהיר אורון ומרגיע כי "היא מצלמת פעמיים, כך שאם הרכב נעצר ולא עבר בצומת - לא יוגש דו"ח".

8. אקדח לייזר? לא הכל אבוד: עצר אתכם שוטר חמוש באקדח לייזר והראה לכם שעברתם את המהירות המותרת? המצב לא אבוד: "ראשית, גם אם נדמה לכם שהשוטר צודק אל תמהרו להודות, כי אפילו אם במהלך המשפט יתברר שהשוטר טעה אתם עלולים להיות מורשעים בדין", אומר עו"ד אורון. "זכרו כי השוטר יכול לטעות: ייתכן שהמכשיר שלו לא תקין או הופעל בצורה לא נכונה. יכול גם להיות שהמהירות אינה של הרכב שלכם, אלא של רכב אחר שנסע בכביש". אז מה עושים? מבקשים מהשוטר להציג בפניכם את טווח הקליטה של האקדח (עד 600 מטר ביום ועד 300 מטר בלילה). אם השוטר יימנע מלעשות כן - זו עשויה להיות עילה לביטול הדו"ח. אורון מוסיף כי "בלילה מותר למדוד רק רכב בודד בטווח של 300 מטר, כך שאם תוכיחו שהיה לידכם רכב נוסף, יש לכם עילה לביטוח הדו"ח".

9. לא עצרתם בעצור? התבלבלתם, לא עצרתם בעצור ושוטר תפס אתכם. מה צפוי לכם והאם תוכלו לשנות את רוע הגזירה? עבירות של אי עצירה בעצור או ב"תן זכות קדימה" נחלקות לשתיים: הקלה יותר היא "אי עצירה" ודינה 4 נקודות וקנס של 250 שקל. העבירה החמורה יותר היא אם באותו זמן גם הפרתם בפועל את זכות הקדימה של רכב אחר, כלומר גרמתם לו לעצור, להאט או לסטות. במקרה כזה דין העבירה 10 נקודות ומשפט. קצין המשטרה אף רשאי לשלול את רישיונכם במקום ל-30 יום. ראו הוזהרתם.

לכל מי ששכח את החומר מהתיאוריה - אורון, שחיבר גם את הספר "האנציקלופדיה לתעבורה", מזכיר כי אפילו אם קו העצירה ממוקם הרבה לפני הצומת, חובה לעצור לפניו. אם אין קו עצירה עליכם לעצור "במקום בו תוכלו לראות את התנועה". הנחיה זו, מסביר אורון, אינה חד משמעית ולכן "תמיד יהיה סימן שאלה סביב דו"ח שניתן במצב כזה: אתם תטענו שעצרתם במקום בו ראיתם את התנועה, ושאולי השוטר לא ראה מהמקום בו עמד כשעצרתם". לכן במצב כזה כדאי להתווכח ולהישפט וגם לצלם את המקום - יש סיכוי טוב שגרסתכם תתקבל. בכל מקרה, מבהיר אורון, אם יש קו עצירה, גם אם הוא מרוחק מאוד מקו הצומת ולא ניתן לראות ממנו את התנועה, "אל תחשבו. עצרו!"

10. רישיונות שפג תוקפם: גיליתם במקרה שרשיון הנהיגה שלכם פג תוקף כבר לפני 3 חודשים? דעו שרישיון פג תוקף הוא עניין רציני למדי: לפי החוק מדובר בעבירה שעונשה 8 נקודות וקנס של 250 שקל, אפילו אם מדובר בתפוגת תוקף של יום אחד בלבד. אם תוקפו פג לפני יותר מחצי שנה ועד שנה - זו כבר הזמנה למשפט. אגב, רישיון רכב שתוקפו פג יעלה לכם ב-6 נקודות ו-250 שקל.

והנה האפשרות המאיימת ביותר: אם אתם נוסעים עם רישיון נהיגה שפג תוקפו לפני יותר משנה, אתם מסתכנים בכך שביטוח החובה שלכם "לא תופס". המשמעות, מסביר אורון, היא שאם תיפצעו לא תקבלו פיצוי ואם לחלופין תפגעו בהולך רגל, תצטרכו לשלם את כל הוצאותיו הרפואיות מכיסכם - בהחלט תסריט מבהיל. כדי להבטיח שלא יתרחש, ודאו שאתם זוכרים לחדשו: הזינו את תאריכי תפוגת הרישיונות שלכם ביומן המחשב, בנייד או בפתק שנתלה במקום בולט. וטיפ אחרון: "לעולם אל תעשו ביטוח זמני", מזהיר אורון, "כי ברגע האמת אתם עלולים למצוא את עצמכם לא מבוטחים".

שימו לב

לפי החוק, נהג חייב להזדהות גם בפני מי שאינו שוטר, כאשר הדורש טוען שהנהג ביצע עבירת תעבורה. אם בוצעה עבירה ותסרבו להזדהות, אתם עלולים להיות מואשמים גם בעבירה וגם בסירוב להזדהות.

הידעתם? מי שנוהג בזמן פסילה צפוי לעונש מאסר ושלילת רישיון ממושכת. בנוסף, ביטוח החובה שלו אינו חל במקרה כזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully