וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצינורות הלא מקובלים

נמרוד מלר

14.2.2007 / 13:02

עם מפתח צינורות ביד אחת והגה ביד השני, תוקף שי שמעוני את מסלולי הראלי

ביום התשיעי הגורלי של ראלי דקאר, שבו הנהגים המובילים של פולקסוואגן שברו את המכוניות ומסרו את הניצחון ליריביהם ברכבי המפעל של מיצובישי, קבענו נסיעת מבחן במכונית מרוץ ישראלית חדשה, גם היא נושאת את סמל היהלום המשולש, בדיונה הגדולה של קיסריה. אחת מקומץ דיונות שנשארו במדינת ישראל. בזויות צילום מסוימות אפשר להעלים את ארובות חדרה מחד ואת הוילות של קיסריה מהעבר השני ולדמיין שאנחנו במקום אחר. עבור ארגז חול כזה, רק גדול פי מליון, בנה שי שמעוני את טנדר המרוץ החדש שלו.

בינתיים שמעוני והנווט שלו, גדעון בן שמואל, מתחרים בישראל. בכל מסע ניווט, בכל ראלי, בכל ליגה, בכל מה שזז. בשלוש השנים האחרונות הם עשו את זה על גבי מיצובישי פאג'רו קצר מוסב למכונית מרוץ מקטגורית T2 (רכבים סטנדרטיים עם שיפורים מוגבלים). צוות גתוס/כל-גדר לא החסירו מרוץ. אבל בשנה האחרונה הם מסיימים במקום שני. כל הזמן שני. לפניהם תמיד אותו פאג'רו T1 (רכב מבנייה עצמית ללא הגבלות על שיפורים) צהוב של צוות "ליוגב" נהוג בידי רז היימן. יתרון המהירות של המכונה הצהובה גדול מדי. בשביל למחוק את היתרון הזה, נבנה הרכב שבאנו לכבודו היום.

שי שמעוני, בן 36, אינו איש השטח הישראלי הטיפוסי. הוא לא נולד בעמק, לא גנב טרקטורים, לא חלב פרות, ולא למד לנהוג ולנווט באחת ה"יחידות". הוא נולד ונשאר ברמת גן כל חייו. בעיסוקו הוא שרברב. בגיל 13 צפה עם אביו במרוצים המיתולוגיים באשקלון, ומאז נדבק וידע שזה מה שהוא רוצה לעשות בחיים. להתחרות במכוניות.

הוא החל לקיים את ההבטחה לפני עשר שנים, כשג'יפאים ארגנו לעצמם תחרויות ניווט עממיות. ללא ציוד בטיחות מינימאלי הוא גילה שהוא בעצם מהיר מאד יחסית לכל מי שמולו. רמת ההשקעה בלנדרובר דיסקברי המשפחתי עלתה ועלתה, ופינתה מקום לרכישת פאג'רו מוסב למרוצים. מאז הוא מתחרה בכל מסע ניווט ומרוץ שטח שמתקיים בארץ. ב-2004 יצא למרוץ באחה ספרד, שנה לאחר מכן לבאחה איטליה וגם למרוץ אפריקאי ראשון – ראלי הפרעונים במצרים, אותו סיים שלישי בקטגוריה- מיד אחרי יריביו אנשי העמק, במכונית הצהובה. הראלי ההוא, בו שני צוותים ישראלים עמדו על הפודיום בראלי בינלאומי היה בהחלט אירוע להתגאות בו, אבל את שמעוני מקום שלישי לא מספק. הוא צריך לנצח.

באתי לעזרתכם

נהג ראלי רייד נזקק לשתי צלעות נוספות – נווט מעולה ורכב מרוץ אמיתי. גדעון בן שמואל דווקא כן עונה על דרישות אב-הטיפוס – מושבניק מזוקן וארוך שיער בן 34, נגר, אופנוען שטח ותיק ונווט מנוסה. והכי חשוב – חסר פחד. הוא מחפש את הריגושים בחיים, מנסה כל ספורט אתגרי. "אי אפשר להרוג אותו" מספר שמעוני "לפעמים אני מרגיש יותר מדי קרוב לקצה, וגדעון רק ממשיך לחייך".

החיבור המוצלח בין נהג לנווט עדיין לא הספיק כדי להתקדם מעבר למקום השני. רז היימן והלל סגל הם צוות מעולה עם ניסיון מצטבר גדול מכל צוות ישראלי אחר. אבל יש להם גם רכב מרוצים אמיתי, עם חלוקת משקל נכונה ושלדה הרבה יותר קשיחה. הגיע תורו של שמעוני לצעוד צעד קדימה במרוץ החימוש.

בניית רכב מרוץ חדש, במיוחד בישראל, אינה פרויקט פשוט. שמעוני הלך על נוסחא דומה לנוסחה המנצחת של יריביו – שימוש במתלים של מיצובישי פאג'רו, בתוך שלדת צינורות קשיחה הרבה יותר, ומיקום המנוע במרכז הרכב, בין הנהג והנווט. השלדה המיוחדת, הלב של המכונית, עברה מספר ידיים עד שנקנתה על ידי שמעוני ובנייתה הושלמה על ידי עידו כהן. את העבודה הקשה של הרכבת המכלולים וגימור הרכב ביצע הצוות עצמו עם עזרה של בעלי מקצוע שונים בסדנת גתוס בתל-אביב, במשך חודשים רבים.

מבט ראשון לתוך תא הנהג, נראה צפוף. מתיישבים במושב המרוץ - באמת צפוף. כלי מרוץ כאלו תפורים סביב מידות הצוות, תנוחת הנהיגה מותאמת לנהג ואוי למי שגבוה משי שמעוני. המנוע שנדד למרכז המכונית לטובת חלוקת משקל מאוזנת, מצמצם את מרווח הרגליים מאד, וחסרה "הדוושה המתה" – מדרך לרגל שמאל. כלוב ההתהפכות קרוב מדי לראש של נהגים גבוהים. בשביל זה יש לנו קסדה.

ידית ההילוכים שהוסתה קדימה עם מנגנון מנופים תוצרת עצמית עובדת היטב. מהלך קצר קדימה-אחורה, קצת ארוך מדי ימינה-שמאלה, וחסרה קפיץ מרכוז. לאחד מנהגי המבחן שלנו זה הפריע, האחר דווקא התלהב מההחלפות המהירות.
למנוע הטורבו דיזל, 3200 סמ"ק ממיצובישי פאג'רו קינג, משופר קלות עם מזרקים ותוכנת ניהול מנוע, יש הרבה כוח מסל"ד נמוך, ואנחנו מרימים את דוושת המצמד כמעט בלי גז. המכונית סוחבת יפה בסיבובי מנוע נמוכים, וההספק "מחכה" ומשתחרר לגלגלים בלחיצה בריאה. לא צריך לערבב הרבה את ידית ההילוכים ולמעשה מצאנו את המכונית רוב הזמן בהילוכים שלישי ורביעי. רק בפניות הדוקות ואיטיות יש צורך להוריד להילוך שני.

שלא ייגמר

ההתנהגות אמורה להיות עיקר השיפור במכונית כזאת, והיא מצוינת. חלוקת המשקל מרכזית הרבה יותר מברכב שטח רגיל, מאפשרת תנועות הגה מינימאליות, מגובות בהעברות משקל. אם לא משחקים עם המשקל, הטנדר ימשיך ישר, יסרב לפנות. בשילוב של לא יותר מחצי סיבוב הגה לכל כיוון ושימוש בדוושת התאוצה, הרכב מגיב חד ומהר, ובזכות העובדה שהגלגלים לא מופנים יתר על המידה, גם הפרעות בקרקע בסיבוב, לא גורמות לרכב לעוף החוצה מהפניה.

בשביל רצוף מהמורות וקפלים, יש שתי ברירות - לזחול או לטוס. נסיעה איטית מדי מטלטלת ללא רחם. אותו שביל בדיוק בהילוך רביעי - אנחנו באוויר, רחוקים מקפלי הקרקע. המהירות הנכונה, התקדמות עם שליטה, היא באזור סוף ההילוך השלישי, יש קשר עם הקרקע, אבל המתלים מגהצים את הדרך. כשהשביל נהיה גבנוני מדי, יותר מהמהלך המוגבל של המתלים, המהירות היא הפתרון היחיד, מעיפה את הרכב באוויר. כאן מתגלה ההבדל המהותי מג'יפ רגיל – אפשר לקפוץ ולנחות כל היום והרכב לא נשבר.

עדיין, בטיפוס הדיונה הגדולה, וביציאה מפניות, חסר לרכב כוח. השלדה המצוינת מתחננת לעוד מנוע. למנוע המקורי 160 כ"ס, השיפורים הקלים במנוע זה מביאים אותו לאזור ה180. כדי להתמודד בכבוד ברמה הבינלאומית, נדרשים 250 כ"ס ויותר.

לאחר שעה קלה של תענוג, כשהרגשנו שאנחנו כבר מנגנים על הרכב, פינינו את מושב הנהג לשי, כדי לגלות שה"נגינה" שלנו אינה אלא זיוף עלוב. ליושב במושב הימני שלא צריך להחזיק ספר דרך ולהפעיל מקלט ג'י-פי-אס נותר רק להחזיק את עצמו חזק. החוויה של נסיעה עם נהג שמנגן על הרכב במהירות גבוהה ממה שנדמה אפשרי מפחידה באמת. רבע שעה מספיקה כדי לצאת לבנים כסיד, מודים לאל שאנחנו לפני ארוחת הצהריים. ההערכה שלנו לעם נווטי הראלי רייד גוברת עוד יותר.

עבור שי הנהיגה היא לא העיקר. הוא שם בשביל המרוץ, ובשביל לנצח. הצוות לא מתאמן מחוץ למרוצים, גם אין לו זמן – יחד עם ליגת העבירות שבה מתחרה שמעוני עם רכב אחר, יש לו תחרות כמעט כל שבת שנייה. ביום כמו היום, אחרי חצי שעה הוא כבר עייף מהמכונית, אבל במרוץ אין לו בעיה לרדוף אחרי רז היימן גם במשך 10 שעות רצופות מהחרמון לאילת. המכונית החדשה אמורה להפוך את הצוות מהרודפים לנרדפים, למובילים בדרך לאילת ביוני הקרוב, בראלי מרוקו בסתיו הבא, ואם ימצא המימון העצום (מאה אלף יורו לפחות) אולי גם בדקאר 2008.

  • עוד באותו נושא:
  • מיצובישי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully