וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טוב שמן עם שם טוב

תומר הדר

13.3.2007 / 16:54

כ-80,000 טון שמן מנוע נמכרים בישראל מידיי שנה. לא כולם באמת טובים למנוע הרכב שלך

ע' מכפר סבא רכש לפני כשנה טויוטה קורולה מחברת ליסינג גדולה. לפני כמה חודשים נעצרה הקורולה של ע' וסירבה להניע. האבחון של בעל מוסך היבואן אליו נגררה המכונית היה חד משמעי - בתחתית המנוע הצטברה בוצה, משקע שגרם להרס המנוע. ע', שדרש הסבר מבעל המוסך כיצד ייתכן שמכונית שנסעה 45 אלף קילומטר בלבד תסבול מתקלות במנוע, נענה שהשמן שבו השתמש המוסך שטיפל בקורולה, היה שמן מאיכות ירודה.

כיצד שמני מנוע מאיכות ירודה מגיעים לישראל ומדוע אין פיקוח על שוק השמנים? "בשנתיים האחרונות נמכרו מדי שנה כ-70-80 אלף טונה של שמן תעבורתי" (שמן לרכב, ת.ה), מעריך שמחה רשף, מנכ"ל חברת פרומט, שמתמחה ביבוא שמנים ותוספים. "הדבר הופך את יבוא השמנים לעסק כדאי". לדברי רשף, כיום אין פיקוח על שוק שמני המנוע שמיובאים לישראל. "ב-95' ירד מס הקנייה על שמן מנוע. כתוצאה מכך נגרם מבול של יבוא שמגיע כיום למאות יבואני שמן, שחלקם מביאים מותגים בעלי שם, אך חלקם גם מביא שמנים בלתי ממותגים, בחלק מהמקרים מיצרני חצר שקונים שמן ממוחזר או גרוע מכך. יש כאלה שמייבאים שמן טוב באופן סדיר ויש כאלה שמביאים פעם בחודשיים-שלושה משלוח של שמן לא מוכר שהם קונים במחיר טוב".

חגי זוהר, מנכ"ל פז שמנים, מוסיף כי "בישראל נאכפים רק תקנים שנוגעים למוצרים בטיחותיים. שמנים אינם נחשבים למוצר שדורש תו תקן ופיקוח".

לדברי רשף, "אנו עורכים בדיקות מדגמיות במעבדה לצמיגות שמנים ותכונותיהם ובכל בדיקה מתמקדים גם בשמנים שמחירם אינו סביר, כלומר זול בהרבה מהמחיר המקובל. לרוב אין קשר בין המוצר שמצוין על התווית לבין תכולת המיכל - או שצמיגות השמן אינה נכונה או שאין תוספים כמצוין על האריזה. לעתים רבות נתקלנו בשמן שכתוב שהוא סינתטי, אך מדובר בשמן מכונות ובשמנים ממוחזרים. הנזק שנגרם כתוצאה משימוש בשמן ירוד מתבטא בטווח הארוך. מנועים מודרניים נהנים מרמת אמינות גבוהה, אך גם מנוע של מכונית שנהנית ממוניטין של אמינות מצוינת, יראה סימני בלאי מואץ בתוך שנים ספורות. במנוע שטופל בשמן ירוד קיימת סכנה של שחיקת מסבים ושסתומים וסכנה של הצטברות בוצה ותפיסת המנוע, שדורשת החלפה של המנוע או שיפוץ יקר".

לדברי זוהר, הנזק לא מסתכם רק בהרס המנוע. "מכוניות מ-2005 עומדות בתקן זיהום יורו 4, שדורש שימוש בשמן מנוע איכותי. בנוסף, זמני הטיפול התארכו. מכוניות כבר לא מטופלות כל 5,000 קילומטר, אלא כל 20 אלף קילומטר ולעיתים אפילו יותר. מכוניות שלא מטופלות בשמן איכותי, יסבלו מהבלאי המכני, וגם יתרמו לזיהום אוויר גבוה".

בדיקה באתר המקוון של מכון התקנים מעלה שקיים תקן לשמן מנוע - תקן מספר 495 מ-2002. ממכון התקנים נמסר שתקן זה ממיין את השמנים לפי איכותם, ייעודם ואפילו לפי המידע שמצוין על אריזת השמן. אך תקן זה אינו מיושם והוא מוגדר כ"לא מחייב".

שימו שמן

אז על מי תוכלו לסמוך ללא חשש שימלא שמן איכותי במנוע המכונית שלכם? "רק כ-10% מכלל האוכלוסייה רוכשים שמן מנוע לבדם", מעריך רשף, "כל השאר סומכים על המוסכניק". ואולם, מתברר שגם המוסכניק לא תמיד משתמש בשמן איכותי. לפי רשף, "כיום המצב במוסכים מורשי יבואן טוב יותר, כי הם מקבלים הנחיות מדויקות באילו שמנים מותר להם להשתמש, אך קיימים גם מוסכים רבים שאינם מורשי יבואן שעושים את מה שטוב להם. הרבה מוסכים עושים את חשבון הכדאיות שלהם ולוקחים שמן מכל הבא ליד. למרבה הצער, הישראלי בור בתחום שמני מנוע והוא לא שואל את בעל המוסך איזה שמן ממלאים במנוע של מכוניתו. השוק דורש במקרים רבים שמן זול - עיקר הצרכנים לשמנים אלה הן חנויות אביזרי רכב קטנות, שמהן לעתים קונים המוסכים שאינם מורשי יבואן". בנוסף, המוסך שמשתמש בשמן מנוע ירוד, תמיד נהנה מהביטחון שבספק, מכיוון שעוברות לפעמים שנים עד שהנזק מתגלה, וכשמגיע הזמן להתחשבן על התיקון, קשה לקשר בין המוסך ובין הנזק.

מי האחראים לפיקוח על שמני המנוע שמיובאים לישראל? במשרד התעשייה והמסחר מצביעים על התקן של מכון התקנים כקו מנחה, אך בנוסף, משרד התעשייה והמסחר גם מציין בתגובתו ש"התקן אינו רשמי ואינו מחייב מכוח צווים/תקנות שבטיפולו של משרד התמ"ת". בנוסף, נמסר ש"התקן אינו מחויב ביבוא על פי צו יבוא חופשי". כלומר, אכן קיים תקן, אך הוא אינו מחייב ואינו תקף לגבי השמנים הירודים שמגיעים בחסות צו היבוא החופשי. בנוסף, ממליץ משרד התעשייה והמסחר בתגובתו לפנות אל משרד התחבורה כדי לבדוק "האם התקן מחייב מכוח צווים/תקנות של משרד התחבורה ונאכף על ידם". כלומר, על פי משרד התמ"ת, משרד התחבורה הוא האחראי לאכיפה. ואולם, במשרד התחבורה מסבירים כי "יצרני הרכב הם הממליצים על השמן שלו המנוע זקוק. בנושא השמנים, הדבר נכנס במסגרת צו היבוא החופשי, כלומר שניתן לשים במכונית כל שמן שרוצים". לסיכום, משרד התחבורה זורק את הכדור בחזרה אל משרד התעשייה והמסחר: "על מנת שהתקן שקבע מכון התקנים בנושא שמני מנוע יהיה רשמי, יש לפנות אל משרד התעשייה והמסחר, שאחראי על נושא האכיפה".

מאיגוד המוסכים נמסר כי "בתקופה האחרונה הגיעו אל מחלקת פניות הציבור של איגוד המוסכים כמה תלונות שעיקרן בעיות מכניות או אחרות שנגרמו עקב שימוש בשמנים, דלקים ותוספים מהולים או באיכות ירודה. מוסך המכבד את לקוחותיו, יקפיד על שימוש בשמנים מתאימים לסוג הרכב ולטיפול הנדרש. בנוסף, החוק מחייב את המוסך במתן שלושה חודשי אחריות על כל חלק והעבודה הנלווית אליו, ומוסך שתוגש נגדו תלונה לאיגוד המוסכים, עלול להיקנס קשות במהלך הבוררות. אם מעשי המוסך חמורים, עלול האיגוד לפעול כנגדו ולהביא לשלילת רישיונו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully