וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרמית במימון הציבור

גיא לשם

14.3.2007 / 12:36

למדינה נדרשו 15 שנה לעלות על התרמית ולסגור את ביה"ס להכשרת נהגים לחירום

למרות המלחמה בלבנון והפגיעות הקשות בעורף בקיץ האחרון, בשנה האחרונה אין במדינה הכשרה אזרחית של נהגים לשעת חירום ולנסיעות בתנאים מיוחדים - כך עולה מבדיקת TheMarker. משרד התמ"ת, האחראי על הכשרת כוח אדם לשעת חירום ועל הכשרות שונות במקצועות הנהיגה, הפסיק ביוני 2006 את ההתקשרות עם חברת א.א. בית ספר ארצי לתחבורה בע"מ, שזכתה שנה קודם לכן במכרז להפעלת מתקני בית הספר הארצי לתחבורה באשדוד. החברה הפעילה את המתחם ב-15 השנים האחרונות, לאחר שהוחלט להפריט את הפעלתו.

א.א. בית ספר ארצי לתחבורה נמצאת בבעלות משפחת וינגוט המפעילה גם רשת ארצית של מכללות להכשרה מקצועית. לפני כשש שנים העלה תחקיר "הארץ" כי אברהם וינגוט הקים רשת עמותות שהזרימו בעסקות סיבוביות מיליוני שקלים לחברות פרטיות שבבעלותו מתחילת שנות ה-90.

מצב מכני ירוד

בעקבות החשיפה החלה בדיקה של רשויות המס ורשם העמותות, אך למרות הממצאים הקשים, לא נמנעה מווינגוט האפשרות להתמודד במכרזים נוספים שערכה המדינה להכשרה מקצועית של עובדיה. וינגוט זכה באמצעות חברה שבבעלותו בזיכיון להפעלת המתחם באשדוד באופן פרטי, ובחוזה עם משרד התמ"ת להכשרת נהגים עבור המדינה בהיקף של כ-3.5 מיליון שקל בשנה.

במשך השנים הצטברו תלונות רבות של עובדים בבית הספר הארצי לתחבורה על משאיות וכלי רכב נוספים ששימשו לצורך ההכשרות שנמצאו במצב מכני ירוד ולא עברו מבחני רישוי, וכמו כן תלונות על ליקויים במתקני בית הספר שהגיעו, לטענת עובדי בית הספר, לכדי סיכון חיים של המשתמשים. ואולם למרות ריבוי התלונות, התחיל משרד התמ"ת לבדוק אותן רק בשנה האחרונה, ורק לאחר שהעובדים תבעו את וינגוט והחברה שבבעלותו שהעסיקה אותם, על שלא שילם להם שכר. בקיץ האחרון אף הוגש כתב אישום בעניין זה נגד חברת להט"מ, שבאמצעותה שילם וינגוט את שכר עובדי בית הספר.

רשת המכללות של וינגוט הועברה להליכי פירוק זמן קצר לאחר מכן עקב תביעה של עובדי החברה שהועסקו במכללת תל אביב, על כך שוינגוט ובנו יהודה, המנהל את החברה, נמנעו מלשלם את שכרם וצברו חובות בהיקף של כ-10 מיליון שקל. בעת הדיון טענו נציגי המדינה כי רשת המכללות של וינגוט חשודה בהוצאת מיליוני שקלים ממשרדי החינוך והאוצר באמצעות דיווחים פיקטיוויים. נתונים אלה לא הועברו, משום מה, לידיעת משרדי ממשלה אחרים כמו משרד התמ"ת שסיפק לחברה עבודות בהיקף ניכר.

התמ"ת: התלונות טופלו

במשרד התמ"ת מאשרים כי בדיקת תפקוד בית הספר הארצי לתחבורה החלה רק לאחר הגשת התלונות. דוברת המשרד מסרה: "תלונה בנושא זכויות עובדים הועברה לבדיקת מנהל אכיפת חוקי עבודה - אזור ירושלים והדרום. החקירה שם, נגד החברה שבאמצעותה הועסקו המתלוננים, הסתיימה, וכבר בקיץ הוגש כתב אישום נגד חברת להט"מ ונגד מנהלה.

"ליקויי בטיחות ורישוי ברכבי התרגול, ליקויים במשטח ההחלקה - טופלו על ידי הגורמים המקצועיים הרלוונטיים. הביקורת עקבה אחר הטיפול והתעדכנה לגבי הישיבות בהשתתפות הגורמים המקצועיים, הלשכה המשפטית ומקבלי ההחלטות. כל זאת עד להחלטה שלא להאריך את ההתקשרות עם המפעיל. מעבר למעקב זה לא התקיימה בדיקה פרטנית של בית הספר הארצי לתחבורה על ידי הביקורת הפנימית.

"האגף להכשרה מקצועית במשרד התמ"ת הפעיל פיקוח אינטנסיווי על החברה באמצעות המחוז האחראי (ירושלים) על הפיקוח והבקרה ואופן הביצוע של הפעילות בהתאם להוראות המכרז. בידי הממונה במחוז האחראי (ירושלים) כלים לבדיקת בית הספר המופעל על ידי החברה באמצעות מפקח למקצועות התחבורה המעביר דו"חות פיקוח מקצועי וכן מערכת מינהלית, ממנה ניתן ללמוד על אופן התנהלותו השוטפת של בית הספר. יצוין עוד כי בנוסף לגורמים אלה, היתה מעורבת באופן שוטף היחידה לכוח אדם לשעת חירום במשרד התמ"ת. לאור התנהלות החברה, החליט המשרד שלא להאריך ההתקשרות עם החברה. כיום החל מכרז חדש בעניין".

לא ניתן היה להשיג את תגובתו של וינגוט ואת תגובת החברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully