וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין עשן בלי דלק

אורן קוזלובסקי

7.4.2007 / 10:00

אפנת השמירה על איכות הסביבה מגיעה סוף סוף גם לישראל עם קטנוע קטן בעל מנוע חשמלי. יצאנו למבחן דרכים שקט במיוחד

הדבר השני שצריך להתרגל אליו בקטנוע החשמלי של EVT שהגיע לארץ, הוא היעדר סטרטר. הכל חשמלי, אין שריפה של דלק ולכן לא צריך להניע את התהליך, לוחצים על ON (או מסובבים מפתח) והקטנוע מתחיל לזוז, פשוט וקל. והדבר הראשון שמצריך הסתגלות, הוא אותו עיצוב נשי רטרו של שנות השישים. קשה לי לראות את אחד ממסוקסי ה-Rים שיסכים להיתפס חי על הסלולרי התכול הזה.

למרות שאני יודע שלמוצרי חשמל אין סטרטר, מצאתי את עצמי יושב כמו אידיוט על הקטנוע ומחפש את הלחצן. החבר'ה ב'אקו', יבואני הקטנוע החשמלי, הרגיעו אותי שזה בסדר; תן גז (סובב מצערת) וסע! יד מהוססת על דופן הקטנוע שלא מרגישה שום רעידה וסיבוב חסר אמונה של ידית התזוזה והופ זה זז!

לא יאומן כי ימונע. שקט, אין ויברציות, אין גם עשן או ריח של דלק ובכל זאת זזים. אין בניית מומנט כמו בקטנוע 50 סמ"ק, זהו מנוע חשמלי ובו זמינות הכוח קבועה כל הזמן. יש תאוצה, משתלבים בתנועה ועד ל-45-50 קמ"ש הרכיבה זורמת במגניבות מפתיעה. מד טעינת הסוללה מראה שהמצבר מלא, סחיטה אלימה של ידית התזוזה מדליקה את נורת החצי מצבר וחוזרת מיד למלא. עצירה עם שני הבלמים שעוצרים את הכלי הקליל מאוד והתגובות מהרוכבים מסביבי מתחילות; " תגיד זה החשמלי? איך נוסע? לכמה מגיע? לא מפחד שייגמר החשמל?" ושאר שאלות מתעניינות מצד רוכבים ונהגים שממשיכות לאורך כל היום.

יש כוח?

לקטנוע החשמלי יש כפתור Power שאמור להעניק עוד קצת 'מיץ' למנוע ברגעי הצורך. מגיעים לגשר מעריב? שניה לפני הטיפוס לוחצים ומקבלים פתאום יותר כוח (על חשבון זמן סוללה כמובן) במצב זה, ניתן להגיע ל55 קמ"ש, אבל לא מומלץ להשתמש בו יותר מדקה, אחרת במקום 40 ק"מ של רכיבה תמצאו את עצמכם עם חצי.

בתנועה עירונית צפופה, אין בעיה לקטנוע החשמלי לשמור על קצב ובפקקים הוא משתחל כמו כל קטנוע רגיל. הכל עובד בסדר. הוא בטח לא ישמש כתחליף לקטנוע ובטח שלא לכלי עבודה. אבל הוא כן ישמש כחלופה טובה מאוד לתחבורה בסיסית למרחקים קצרים, קניות וחזרה ואולי גיחה הביתה בצהרים אם עובדים קרוב לבית.

יכול להיות כי זה הכלי המושלם לאחוזות גיל הזהב. אני יכול לדמיין את חניית החשמליים מחוץ לאחוזת ראשונים, או את חניית עובדי חברת חשמל שעבורם זאת בעצם תחבורה חינם. עלות הרכיבה לפי תחשיבי חברת חשב אותן הזמינו היבואנים מצביעים על עלות נמוכה ביותר מ50% לעומת קטנוע 50 סמ"ק חשמלי. אם ניקח את עלות התחזוקה למנוע חשמלי, נראה שהעלות השנתית אפילו זולה יותר, ואם נטען אותו "על חשבון העבודה" אזי העלויות אפסיות.

אז יש עתיד?

חזרתי למשרדי היבואן לטעינה נוספת של 4 שעות כדי להכין את הקטנוע ל-40 ק"מ נוספים ואני חייב לציין שאני מרגיש ממש בבית, למרות שמדובר בכלי רכב לא קונבנציונלי (חשמלי נטו), בלי תא אחסון מתחת למושב, בלי מושב למורכב אבל עם אפשרות לתוספת ארגז מאחור או סל מלפנים. מחירו של הקטנוע החשמלי עומד על כ-,11,000 שקל והוא מצריך רשיון נהיגה בסיסי מסוג A2 של 125 סמ"ק (מי אמר רשיון למקדחה?) וביטוחו זהה לזה של קטנוע 50 סמ"ק. לא יקר למי שנשמתו ירוקה ואוהב את הסביבה.

אנו משוכנעים כי הדור הבא של רכבי החשמל יבטיח להיות חסכוני ומהיר יותר כשההתפתחות בתחום הטכנולוגיה תוליד מצברים חזקים, קטנים וקלים יותר מבעבר כך שבהחלט יש למה לצפות. אולם, כבר היום כיף לרכוב על הקטנוע השקט שקט הזה, אני מאמין שהדורות הבאים יהיו אפילו מהנים יותר.

הכותב, אורן קוזלובסקי הנו עורך אתר האופנועים ריידרס www.riders.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully