וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמריקאי ויפני נפגשים בטורקיה

תומר הדר

10.4.2007 / 13:29

מנכ"ל גודייר בטורקיה מקווה שהישראלים ישקיעו יותר בבטיחות הצמיגים. בינתיים הוא מנסה להמציא את הגלגל מחדש

בעבור נהגים רבים צמיג הוא חלק מהמכונית שיש להחליף רק כשהוא נהרס לגמרי, בדיוק כמו שמחליפים נורה רק אחרי שהיא נשרפת. רק כשצמיג נקרע, נסדק או לא עובר את מבחן הרישוי השנתי טורחים רוב הנהגים לרכוש רביעיית צמיגים חדשה. הסוג והתוצרת לא כך כל משנים - העיקר שהמחיר נוח ואפשר לשלם בהרבה תשלומים.

וזה כמובן פשע. הצמיג הוא חלק קריטי בבטיחות של המכונית, שמשפיע על כל בלימה, האצה וסיבוב הגה. הצמיג הוא הקשר היחיד בין המכונית לכביש. כל משקלה של המכונית וכל כוחות הבלימה והתאוצה עוברים דרך הצמיגים, ששטח המגע שלהם עם הכביש דומה לשטחן של זוג כפות רגליים. "אני נדהם מכך שאנשים שמוציאים עשרות אלפי דולרים על מכונית לא מודעים לחשיבות של צמיגים", אומר האריש קוסלה, מנכ"ל שני המפעלים של צמיגי גודייר בטורקיה שביקר באחרונה בישראל. "מכוניות מודרניות מסוגלות להגיע למהירויות גבוהות מאוד והצמיגים שאנו מייצרים חייבים לאפשר להן לנוע במהירויות האלה בבטחה. כשהקמנו את המפעל ב-61', מהירות של 150 קמ"ש נחשבה לגבוהה מאוד בעבור מכונית משפחתית. כיום רוב המכוניות המשפחתיות מסוגלות לשייט במהירות זו בלי בעיה".

20 אלף צמיגים ביום

לדברי קוסלה, הצרכן הישראלי שונה מעמיתו האירופאי - בעוד שהצרכן האירופאי מודע לחשיבותם של צמיגים איכותיים ולטכנולוגיה שמושקעת בייצורם, לצרכן הישראלי עוד יש מה ללמוד בעניין. "ישראל היא שוק מעניין. הישראלים אוהבים טכנולוגיות חדשניות וגאדג'טים ולכן אני אופטימי ומאמין שנצליח למכור אצלכם צמיגים מתקדמים יותר", מתנסח קוסלה בזהירות. ואולם גם לקוסלה ברור שאהבת הגאדג'טים שהוא מייחס לנהגי ישראל לא תמיד תגרום להם לשלם יותר בעבור צמיגים שמשתמשים בטכנולוגיות מתקדמות. היא גם לא תביא לכך שקציני הבטיחות של ציי רכב ידרשו מחברות הליסינג להתקין צמיגים כאלה. אז איך יתחולל השינוי? קוסלה מביא דוגמאות מטורקיה. לדבריו, המשטרה שם מבצעת בדיקות צמיגים תכופות למכוניות. בנוסף, הוא מספר כי ממשלת טורקיה ערכה מסעות הסברה שהביאו לעלייה משמעותית במודעות של נהגים לחשיבות שיש לצמיגים תקינים. "הממשלה חייבת להסביר לציבור באופן קבוע את חשיבותם של צמיגים תקינים, כי הצמיג משפיע על ביצועי המכונית בצורה קריטית", הוא אומר. קוסלה רומז שהקמפיין צריך לעסוק לא רק בצמיגים תקינים ובלחץ ניפוח אוויר - כפי שנעשה בקמפיין האחרון של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים - אלא גם בצמיגים מאיכות ירודה, כלומר צמיגים לא ממותגים. האינטרס המסחרי שקוף, אבל קוסלה הוא טוען נלהב בשם הבטיחות. "הצרכנים לא תמיד מודעים לטכנולוגיה שהושקעה בייצור ותכנון צמיג", הוא אומר. "קל מאוד לייצר צמיג שנראה מבחוץ כמו צמיג ממותג ידוע - פשוט מעתיקים את החריצים שעל פני הצמיג. ואולם בצמיג כזה לא הושקעו בדיקות מעבדה, מבחנים וטכנולוגיה שמעניקים לו ביצועים טובים ואורך חיים של שנים".

קוסלה אחראי על שני מפעלים. במפעל אחד מיוצרים מדי יום כ-2,500 צמיגים למשאיות ובמפעל השני מיוצרים מדי יום כ-17,500 צמיגים למכוניות. המפעלים מייצאים את תוצרתם לאירופה, אסיה ואוסטרליה.

"גודייר, שהיא חברה אמריקאית, הקימה בטורקיה מפעלים מפני שכוח האדם כאן היה מאוד זול, במיוחד בשנות ה-70 וה-80", מספר קוסלה. "בשנים האחרונות חל שינוי ועלות כוח האדם בתעשיית הצמיגים עלתה. בנוסף, גם מחיר החשמל והמים כבר אינו נמוך אצלנו. כיום הרבה יותר זול לייצר בפולין, סלובניה ורוסיה". ואולם כל זה לא פגע במפעלים שמנהל קוסלה. הסיבה לכך היא שבסוף שנות ה-80 יצרני רכב כמו טויוטה, הונדה ופורד החלו להקים מפעלים בטורקיה. הם עשו זאת משום שטורקיה נמצאת בצומת הדרכים שבין אסיה לאירופה ולכן זול יותר לשנע ממנה מכוניות לשווקים אלה.

"כ-30% מהצמיגים שאנחנו מייצרים מיועדים לשוק המקומי ומתוכם 60% מיועדים לחברות רכב שמייצרות בטורקיה", אומר קוסלה. גודייר אינה יצרנית הצמיגים היחידה שפועלת בטורקיה. גם לברידג'סטון היפאנית יש במדינה מפעל.

ביום שבו הגומי ייגמר

בניגוד לאמונה הרווחת, צמיג אינו עשוי מגומי, אלא מעשרות חומרים שרובם מופקים מנפט - למשל גומי קשיח המשמש לחיזוק בטנת הצמיג וקרבון שחור שמשמש לחיזוק צדי הצמיג.

ואולם מלאי הנפט בעולם מידלדל. לדברי קוסלה, גודייר כבר מתכוננת ליום שאחרי הנפט. "כבר התחלנו להשתמש בחומרים שמחליפים את הגומי המסורתי", הוא אומר. "אנחנו מפתחים צמיגים שמשתמשים בתרכובות סיליקה (חומר שמצוי בטבע ומשמש גם לייצור זכוכית - ת"ה). הן עדיפות על גומי ועמידות יותר בפני שחיקה".

בגודייר שוקדים לא רק על הרכב הצמיגים, אלא גם על התאמתם למכוניות העתיד. "בעולם יעברו בעתיד הלא רחוק לדלקים אחרים, שישנו את תכונות המכוניות", אומר קוסלה. "למכונית שתעבוד על חשמל, למשל, יהיו תכונות אחרות מאלה של מכונית שמתודלקת בבנזין. היא תזנק בצורה שונה ותיסע בצורה שונה - ותזדקק לשם כך לצמיגים מסוג שונה". קוסלה מספר שגודייר משתפת פעולה עם כמה יצרני רכב בפיתוח צמיגים למכוניות העתיד. לדבריו, יצרן שלא יציע צמיג שיתאים למכוניות האלה לא יוכל לקבל חוזי אספקה מיצרני הרכב.

"אנחנו אמנם לא יכולים לדעת אילו מכוניות יהיו בעוד 40 שנה, אך אנחנו כן יכולים לדעת אילו מכוניות יהיו בעוד חמש שנים", הוא אומר. "לכן אנחנו עובדים כבר עכשיו על פיתוח של צמיגים למכוניות האלה, כדי שבבוא היום נוכל לקבל חוזים לאספקת צמיגים".

ואולם פיתוח הצמיגים אינו מתמקד רק בעתיד הרחוק. "בפיתוחים לעתיד הקרוב אנחנו מתמקדים בתחום הבטיחות ושוקדים על ייצור צמיגים שיאפשרו למכוניות לבלום יותר טוב, יעניקו להן אחיזה יותר גבוהה ויאפשרו להן לנסוע במהירות גם בתנאי גשם", מספר קוסלה.

סוגייה נוספת שעמה צריכים להתמודד יצרני הצמיגים היא צמיגים משומשים, שמהווים מטרד סביבתי. בניגוד לפסולת אורגנית, הם לא מתפרקים מעצמם ושריפתם יוצרת זיהום אוויר.

לדברי קוסלה, בגודייר מודעים לבעיה ומשקיעה משאבים רבים במיחזור הצמיגים המשומשים. "אנחנו משקיעים מאמץ רב בשימור הסביבה ועיקר מאמצינו מופנים לתחום מיחזור הצמיגים", הוא אומר. "כיום צמיגים משומשים ממוחזרים לשימוש בסלילת כבישים, ייצור צעצועים ואפילו דשן חקלאי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully