וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעירה בת 80

ירון אדרי

17.4.2007 / 14:51

וולוו חוגגת 80 שנים מאז הצגת מכוניתה הראשונה והם לא שוכחים להדגיש את מסורת הבטיחות שהתוו מייסדיה

"מכוניות ננהגות על ידי בני אדם. לכן הקו המנחה מאחורי כל דבר שאנו מייצרים בוולוו – והוא חייב להישמר ככה – בטיחות". זאת הייתה הצהרתם של אסאר גבריאלסון וגוסטף לארסון שהקימו את וולוו לפני 80 שנים בדיוק. כבר בימיהם הראשונים החליטו השניים כי לפני המכונית עצמה תעמוד הבטיחות. קו מנחה זה אכן נשמר ואת חגיגות ה-80 מכנים בוולוו כ-80 שנים של בטיחות.

הכל התחיל ב-1924. גבריאלסון בן ה-33 קודם להיות מנהל מכירות בחברת 'סוונסקה' (המוכרת יותר כ-SKF). למרות הקידום, לא היה מרוצה גבריאלסון מעבודתו וחלום קטן החל מהדהד בראשו. גם למהנדס המכונות לארסון היה חלום דומה ורק פגישתם שחלה באותה שנה הביאה לפתיחתו של פרק חדש בחייהם.

המכונית הראשונה של הצמד הוצגה ב-14 לאפריל 1927 ויום זה נחקק כיום היווסדה של החברה השוודית הצעירה שקיבלה את השם וולוו, שפירושו בלטינית "אני מסתובב". והם אכן הסתובבו ואף הציגו כבר בימיהם הראשונים מכונית קבריולה בעלת מנוע ארבע בוכנות. שנתיים מאוחר יותר פיתחה וולוו מנוע שש בוכנות ועל הדרך ביצעה את רכישתה הראשונה עת רכשה את החברה שייצרה עבורה את המנועים.

הקו המנחה: בטיחות

במשך כל השנים הייתה הבטיחות לקו המנחה בוולוו, כפי שרצו מייסדיה, ולזכותה רשומים עשרות פיתוחים ופטנטים (ראו רשימה בהמשך) כשהבולטת בהם היא חגורת הבטיחות בעלת 3 נקודות עיגון מ-1959, אשר המוני אנשים בכל רחבי העולם חבים לה את חייהם. וולוו אף הקימה לפני 37 שנים חטיבה מיוחדת שתפקידה לבחון כל תאונה בה הייתה מעורבת מכונית מתוצרתה.
עפ"י החזון, העתיד שייך למכוניות שלא רק יעזרו למנוע תאונה, הן אפילו יוכלו לקחת פיקוד על הרכב במידה והנהג אינו מתעלו כראוי. כבר כיום ישנן מערכות הבולמות את הרכב עצמאית במקרה וקיימת סכנת פגיעה בכל ארבעת הצדדים.

אולי זאת הבטיחות או אולי הקור השוודי העז שאחראים לכך שבמשך השנים לא הצליחה וולוו להתנער משמרנותה המבוגרת. אפילו חטיבת הספורט אותה הקימה, לא הצליחה לשפר את סטריאוטיפ הבגרות ולאחרונה החליטו בוולוו אף לוותר עליה. ב-1999 נמכרה וולוו לפורד אשר מחזיקה בה עד היום.

בעיקר משאיות

למי ששכח, וולוו אינה מייצרת רק מכוניות והיא בין החברות הגדולות והמתקדמות בעולם לייצור משאיות. את הדרך היא החלה עם המשאית הראשונה שכונתה 'סדרה 1' שהייתה מוכנה לייצור עוד ב-1927, עת ירדה מכונית הנוסעים הראשונה מפס הייצור. גבריאלסון ולארסון המתינו שנה נוספת עד להצגתה. 'סדרה 1' הציגה רכב משא ולו מנוע המפיק 28 כוחות סוס ויכולת העמסה של 1.5 טון.

שני השותפים ניצלו את העובדה כי באותם ימים נחשב הברזל השוודי לאיכותי בעולם והמשאיות שלהם החלו להימכר בכל רחבי העולם והגיעו עד לארגנטינה וסין. עד 1950, עיקר ההכנסות של וולוו הגיעו דווקא מכיוון המשאיות ורק לאחר מכן החלה ההתעוררות בקרב מכוניות הנוסעים שלה.

בשנת 1970 הופרדה חטיבת המשאיות מוולוו והפכה להיות עצמאית, מה שהביא ליתר חופשיות שיווקית. בשנת 1975 הועבר ייצור המשאיות למפעל הקיים של וולוו בבלגיה ומשם יכלה החברה לבסס את הייצוא לכל מדינות אירופה. בתחילת שנות ה-80 ביססה וולוו את מעמדה גם בארה"ב עת רכשה את חברת המשאיות האמריקנית ווייט ובשנת 2000 חיזקה את כוחה עוד יותר כשרכשה את חטיבת המשאיות של רנו שכללה גם את חברת מאק האמריקנית. וולוו משאיות ממשיכה לגדול והרכישה הבאה שלה מגיעה מכיוון יפן. כבר כיום מחזיקה וולוו בחלק ממניות 'ניסאן דיזל' (חטיבת המשא של ניסאן) והיא בדרך לרכישתה המלאה.

כיום מונה וולוו מספר סדרות של משאיות בגדלים שונים פרט לחברות שבבעלותה, והיא נחשבת לאחת החברות המתקדמת ביותר בעולם בפלח שוק כבד זה. בכדי לעמוד על צמיחתה של חטיבת המשאיות, נסו להשוות את נתוני 'סדרה 1' למשאית הדגל של היום המונעת עם מנוע בנפח 16 ליטרים המפיק 660 סוסי עבודה חסונים וכושר העמסה של 200 טונות.

היסטוריה של בטיחות

1944 – כלוב בטיחות, שמשות מוגנות התנפצות
1959 – חגורת בטיחות שלוש נקודות
1960 – דשבורד מרופד
1964 – כיסא בטיחות הפוך לתינוק
1966 – מערכת בלימה כפולה, אזורי קריסה
1967 – חגורות בטיחות למושב האחורי
1968 – משענות ראש
1969 – חגורות בטיחות נגללות
1972 – חגורות בטיחות 3 נקודות נגללות מאחור, נעילת ילדים, מכונית בטיחות נסיונית
1973 – מוט הגה קורס
1974 – פגושים סופגי אנרגיה, מיכל דלק מוגן
1978 – כרית בוסטר לילדים
1982 – הגנת 'צלילת' הנהג תחת החגורה, מראות צד בזווית רחבה
1984 - ABS
1986 – אורות בלימה עליוניים, חגורת בטיחות 3 נקודות במושב אחורי אמצעי
1987 – מותחנים לחגורות הבטיחות, כרית אוויר לנהג
1990 – בוסטר אינטגרלי לילדים
1991 – מערכת הגנה מפגיעות צד (SIPS), כיוון גובה אוטומטי לחגורות הבטיחות
1994 – כריות אוויר צידיות
1997 – הגנת התהפכות בדגמי הקבריולה
1998 – הגנה בפני צליפת שוט, כרית אוויר וילון
2000 – מחברי איזופיקס, כריות אוויר דו-שלביות
2001 – מכונית בטיחות קונספט
2002 – מערכות בקרת התהפכות ויציבות, פיתוח בובת ריסוק המדמה אישה בהריון
2003 – מערכת דיווח מתקדמת לנהג, מבנה הגנה חדשני מקדימה ומאחור (IDIS)
2004 – מערכת הגנה מפני שטחים מתים (BILIS), כריות אוויר וילון לדגמי הקבריולה, בקרת שיוט אדפטיבית
2005 – מערכת התראה לנהג הרדום
2006 – מערכת תקשורת אישית עם חיישן פעימות לב, תאורת בי-קסנון אקטיבית, תאורת בלם המתריעה בפני התנגשות
2007 – מערכת למניעת התנגשות במהירות נמוכה לעיר, הדור השני להגנה בפני צליפת שוט, קורות צד מחוזקות, בוסטר דו-שלבי אינטגרלי לילדים, כריות אוויר מוגדלות להגנת ילדים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully