וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזרם הגולף הכפול

13.5.2007 / 9:39

חושבים שמנועים קטנים "קטנים" עליכם? יצאנו למבחן עם הפולקסווגן גולף שהוכיחה לנו עד כמה אפשר לטעות

מחירי הדלק הגואים בעולם גורמים ליצרניות הרכב לצאת מגדרן ממש בחיפוש אחר מנועים יעילים וחסכוניים יותר. כמה מהן הלכו בכיוון ההיברידי של שילוב גנרטור חשמלי למנוע בנזין או דיזל קטני נפח ובכך להגביר את יעילותם, ואחרות ממשיכות לשדרג את מנועי הבערה הפנימית המוכרים עוד ועוד.

מרוץ החימוש הטכנולוגי הזה בין יצרניות הרכב גרם לפולקסווגן לבחור במסלול מאוד לא שגרתי במטרה להגביר את יעילות אחד ממנועיה. ראשית, כולנו יודעים שמנוע קטן נפח ייהנה ברוב המקרים מצריכת דלק נמוכה יותר לעומת מנוע גדול נפח, אבל לכך יש חיסרון בולט – מנועים קטנים לרוב גם גוררים נתוני הספק נמוכים אשר גם מפיקים ביצועים נרפים במיוחד. אז מה עושים כאשר רוצים גם לחסוך בדלק וגם לשמור על רמת ביצועים נאותה? בעיקר משקיעים במחקר ופיתוח יחד עם עשיית שמיניות באוויר.

וזה הצליח להם?

לפי המספרים בדף הטכני, בהחלט כן. בוודאי קראתם לא פעם כאן על מנוע ה-TSI החדש של פולקסווגן ואף על כך שהוא זכה בתואר מנוע השנה בקבוצת המנועים שבין 1.0 ל-1.4 ליטר. אולם, כדי להבין עד כמה יוצא דופן המנוע הזה, נצטרך להעביר אתכם קורס מזורז בהבנת פעולת המנוע, או לפחות לבקש מכם לגשת ולבצע בה נהיגת מבחן כדי שתיווכחו בעצמכם בסגולותיו.

כדי להעלות את תפוקתם של מנועים, לרוב מתקינים בהם מגדש טורבו הבנוי משתי טורבינות – אחת יושבת על סעפת הפליטה וגזי הפליטה גורמים לסיבובה ובאותו זמן, טורבינה זו מחוברת בציר לטורבינה אחרת שתפקידה למשוך אוויר ולדחוס אותו בכוח אל המנוע. פעולה זו בעצם מעלה את מספר פרודות האוויר הדרושות לבערה ועל ידי תוספת דלק, מתקבלת עליה בהספק. אולם, למרות הגדלת היעילות, למגדש טורבו יש שני חסרונות בולטים: האחד קשור לעליה בתצרוכת הדלק והשנייה קשורה לזמן שבו בונה הטורבו לחץ אוויר מספיק כדי להעלות את תפוקת המנוע. לפרק זמן זה קוראים 'השהיית טורבו (או 'טורבו-לאג' בלעז), כך שככל שמגדש הטורבו גדול יותר, הוא זקוק ליותר גזי פליטה (סל"ד גבוה יותר) כדי להסתובב מהר מספיק לצורך יצירת גדישת אוויר.

הצורה השנייה בה מקובל לדחוס אוויר לתוך המנוע ולהגביר את נצילותו היא באמצעות מגדש 'על' (סופר-צ'ארג'ר). מגדש זה אינו תלוי בכמות גזי הפליטה ואת כוח הפעלתו הוא מקבל מהמנוע על ידי רצועה. מכאן, שמגדש זה בונה לחץ אוויר בהתאם למהירות סיבוב המנוע והשימוש בו מקובל בעיקר במכוניות בעלות נפחי מנוע גדולים, למרות חריגים שונים כמו המיני קופר הקודמת. למגדש זה ישנו חיסרון מסוים בתחום הסל"ד הגבוה (אך יתרון בנמוך) וכן הפעלתו גוזלת כוח מהמנוע.

אז מה עשו פולקסווגן?

מהנדסי פולקסווגן בחרו לנקוט בצעד חריג במיוחד ולשלב את שני מגדשים אלו במנוע הקטן שלהם במטרה ליהנות משני העולמות, פעולה אשר נעשתה רק פעם אחת בהיסטוריה על ידי לנצ'יה במכונית הראלי המפורסמת – הדלתא S4 משנות השמונים בקטגורית הראלי 'גרופ B'. כלומר, מערכת זו מעולם לא יוצרה באופן סדרתי למכוניות כביש עממיות.

כך זה עובד: מגדש ה'על' ומגדש הטורבו עובדים בסנכרון מלא זה עם זה. מגדש ה'על' נעזר במצמד מגנטי חשמלי אשר מכניס אותו לפעולה כבר ב-1,250 סל"ד כדי לא להקשות על פעולת המנוע בסל"ד נמוך ומשם הוא דוחס אוויר למנוע (גדישה) עד ל-3,500 סל"ד. שסתום מיוחד מסיט את מטלת דחיסת האוויר לעבר מגדש הטורבו היעיל יותר בסל"ד הביניים-הגבוה והמצמד המגנטי מנתק את מגדש ה'על' מהמנוע, כדי לא להכביד שוב על פעולתו. אותו 'טורבו-לאג' נחסך בעצם מהמנוע שכן כל הזמן אחד משני המגדשים דוחס אוויר ולמעשה השילוב בניהם מוצלח כל כך שלא ניתן להרגיש בשינוי שמתחולל שם מתחת למכסה המנוע.

הסתבכתם? לא נורא

כי בתור נהגים מן השורה, וגם בתור נהגים מנוסים מאוד, פעולה מורכבת זו כלל לא מורגשת או אמורה לשנות את צורת נהיגתכם. ואיך זה בא לידי ביטוי? אני שמח ששאלתם כי התוצאה היא לא פחות ממדהימה; המנוע הקטן מצליח להפיק בגרסה זו 140 כ"ס מכובדים ואף להזניק את הגולף קדימה בנחישות ראויה לציון, עם דחף בלתי פוסק גם אל מהירויות מאוד לא חוקיות בישראל. בנוסף לכך, אם ההספק של 140 כ"ס ממנוע בנפח של 1.4 ליטר עדיין לא מרשים אתכם, נספר לכם כי בשאר העולם (ולא אצלנו עדיין) משווקת גם גרסה המפיקה כבר 167 כ"ס מאותו המנוע וכי במירוצי ה'גולף קאפ' מורצות מכוניות בעלות מנוע זהה המפיק אפילו 230 כ"ס!

ואם כבר השקיעו ידידינו הייקים כל כך הרבה במנוע, הם בחרו גם לשדך לו את תיבת ה-DSG המשובחת. אותה תיבה אוטומטית רובוטית שפעם אחר פעם זוכה לשבחים על פעולתה המהירה והיעילה בזכות זוג המצמדים. בתיבה זו כצפוי ישנם שישה יחסי העברה קרובים והם מסייעים למנוע לתרגם כל סוס וקג"מ שבו לביצועים מרשימים, בין אם במצב אוטומטי רגיל, במצב ספורט או במצב הידני כאשר את ההילוכים ניתן להעביר באמצעות מנופים שמאחורי ההגה. הגולף הזו זקוקה לפחות מ-9 שניות כדי להגיע מעמידה ל-100 קמ"ש ומשם להמשיך למהירות מרבית של 212 קמ"ש, מהר יותר וחזק יותר מגרסת ה-2.0 ליטר 150 כ"ס המוצעת כאן. השידוך כאמור, לא יכול להיות מוצלח יותר.

כדאי לציין כי במצב האוטומטי (D) שואפת התיבה להעלות הילוכים ככל הניתן כדי לשמור על סל"ד נמוך (ובכך גם על צריכת דלק נמוכה) כמעט בכל זמן, כך שאל תתפלאו אם גם בנסיעה עירונית לכל דבר במהירות של 60 קמ"ש תמצאו שהתיבה נמצאת בהילוך השישי הגבוה ביותר והמנוע פועם בסביבות ה-1,200 סל"ד נמוכים מאוד. תחום שבו מנועים אחרים לא היו מסוגלים לפעול ביעילות כלל, אך בזכות מגדש ה'על' הכוח זמין תמיד, גם במהירות מנוע נמוכה זו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

והשאר, זו גולף רגילה?

בגדול כן, בקטן ניתן למצוא מספר מאפיינים ייחודיים כמו: פסי כרום על הגריל, הדלתות ודלת תא המטען וכן חישוקים קלים בכל ארבעת הגלגלים. בתא הנוסעים נעשה ניסיון להצעיר מעט את האווירה עם שימוש בבדים כחולים ואפורים בדלתות ובמושבים. מלבד זה, הכל נראה ומרגיש כמו כל אחת מבנות משפחת הגולף, וזה כלל לא רע שכן החומרים מעולים וגם הרכבתם חסרת כל דופי.

למרות כל הנאמר על המנוע ויכולותיו, לגולף הזו אין יומרות ספורטיביות, אך אין בכך פסול. למעשה היא נוחה כמו כל הגרסאות העממיות והיא אינה מתיימרת לתקוף פניות באכזריות. אולם, היא עדיין מצליחה לעשות זאת על הצד הבטוח ביותר. האחיזה טובה וגם הגוף מרוסן היטב באופן יחסי למידת הרכות הדרושה כדי לבלוע מהמורות בנינוחות. אמנם ההגה אינו מתקשר במיוחד אבל הוא עושה את מלאכתו נאמנה בהכנסת הגרמנייה לפניות, גם אם לא בהנאה יתרה.

יתרונה הברור של הגולף הזו על פני גרסאותיה האחרות, מלבד ההספק והביצועים המרשימים, מגיע כמתוכנן בצריכת הדלק. בתנאי המבחן המפרכים שבהם הדוושה הימנית הייתה ממוסמרת לרצפה רוב הזמן, הציגה ה-TSI צריכת דלק ממוצעת של 7.5 ק"מ לכל ליטר וזה מצוין משום שאין לנו ספק שבנסיעה שפויה יותר היא בהחלט תצליח להתקרב לנתון המוצהר של 14 ק"מ לכל ליטר בנסיעה משולבת.

כמה עולה התענוג?

תג המחיר שמוצמד לגולף TSI עומד על 158 אלף שקל, יקרה יותר מה-1.6 החלושה והעממית, אך זולה יותר מגרסת ה-2.0 ליטר הבכירה. אז כן, אין כאן מכונית ספורטיבית חריגה, בשביל זה יש את ה-GTI, אבל יש כאן קומפקטית נוחה ובטוחה (5 כוכבי ריסוק, בקרת משיכה ויציבות, 6 כריות אוויר) שמצליחה להשפיל מכוניות מקבילות עם מנועים בנפחים גדולים יותר בקרבות הרמזורים, תוך שמירה על צריכת דלק ופליטת מזהמים נמוכים יחסית.

אין ספק כאן שפולקסווגן בחרו לקחת סיכון לא קטן עם שיווק מכונית מורכבת כל כך באופן סדרתי, אך אחרי מספר ימים עמה ומאות קילומטרים ניתן לומר כי הם הצליחו להשיג קפיצת מדרגה של ממש בסחיטת יעילות ממנועי הבערה הפנימית. עכשיו נשאר רק לראות כיצד אתם הצרכנים תגיבו אליה, אם רק תצליחו לעבור את המחסום הפסיכולוגי הכרוך ברכישת מכונית שכזו עם מנוע בנפח קטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully