וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשמל זורם ברחובות העיר

אורן קוזלובסקי, ריידרס

14.5.2007 / 16:29

קטנועי החשמל כבר כאן. האם מחירם הזול, תחזוקתם הפשוטה והחיסכון בדלק עושים את ההבדל? יצאנו לחשמל את העיר

לפני כחודשיים רכבתי לראשונה על קטנוע חשמלי, קטנוע שקט במיוחד, ללא סטרטר, מביא בשורת התחבורה הנקייה וכנראה גם הרכב הזול ביותר לתחזוקה לתעבורה עירונית קלה. אותו קטנוע ראשון שהאיץ יפה למהירות של כ-45 קמ"ש ונהנה מטווח של כ-40 ק"מ בין טעינה לטעינה, הגיע עם הבטחה לדור המשך משתלם, חזק ובטוח יותר שיעלו על כבישי ישראל ויתנו פייט נאה לקטנועים הקטנים המשמשים לתנועה יום יומית קצרת טווח.

פלוס

השבוע, לאחר שנתנו לרשמי החישמול של הקטנוע הנטען לשקוע בראשנו, יצאנו סבטה ואני עם אחים חדשים, זריזים וחזקים יותר במטרה לקרוע את העיר. הראשון עליו יצאנו לרחובות תל אביב היה קטנוע בעל שלושה גלגלים ויציבות גבוהה מאוד ושמו EVT 345 שזכה לכינוי תלת פאזי. מדובר בקטנוע שזוג גלגליו האחורי שומרים עליו זקוף כל הזמן. עם הקטנוע הגיעה אזהרה ובקשה, נאמר לנו כי משולש הגלגלים היציב, אינו מיועד לרוכבי אופנוע וכי יציבותו הגבוהה מונעת ממנו לנטות על צידו בסיבובים, נתבקשתי מפורשות לפנות באמצעות הכידון ולא ע"י היגוי הפוך. במילים אחרות, לא ניתן לפנות על ידי הפעלת כוח על הכידון כדי להפיל את הכלי לפניה.

הקטנוע השני, עליו רכבה סבטה, הינו דו גלגלי קומפקטי שנראה בדיוק כמו הסופר פיור 50 סמ"ק. קטנוע זריז ומהיר במונחים חשמליים. מהירותו הסופית מדגדגת את קו ה-70 קמ"ש ומרחק הרכיבה עליו הוא לפחות 60 ק"מ מכובדים שמספיקים לכל סיבוב בעיר גדולה כמו תל אביב. הקטנוע נמסר לנו עם הכינוי 4000 שנגזר כנראה משמו, EVT 4000e. לא שם מסחרי או קליט, אבל עושה את העבודה.

מעבר למנוע חזק יותר ומערכת מצברים משופרת, זכו שני הקטנועים החדשים גם לתא מטען קטן מתחת למושב, תא שהיה חסר כל כך בדגם הראשון אותו בחנו. בנוסף, זכו הם למערכת תאורה חדשה וטובה יותר מאשר בדגם הרטרו הקודם ולמושבים נוחים יותר.

מינוס

שני הקטנועים חולקים את אותו העיצוב מלפנים, אך חסרים את הקו המחויך שכבש אותנו במודל הראשון. השקט וחלקות הרכיבה מחזירים את הייחודיות ומעלים חיוכים אצל הנהגים מסביב ואפילו מצליחים לבלבל את הוותיקים שבמשתמשי הדרך ואת אלו שחשבו שראו כבר הכל.

משולש הגלגלים עליו נאמר לנו לרכוב בזהירות, הוכיח לי במהלך היום כי לא כל הרגל וניסיון רכיבה אותם רכשתי עם השנים פועל לטובתי. כל זמן שרכבתי לאט וזכרתי שלא מדובר באופנוע, יכולתי לפנות ולהתקדם לכל מקום תוך ניצול יתרונותיו הייחודיים. ניתן למשל לעמוד ברמזור אדום ללא הורדת רגלים, ללחוץ על כפתור רוורס ולרכוב לאחור, להעמיס ארגז גדול מאוד ואפילו להרכיב אדם נוסף. אם מתייחסים לתלת-פאזי בתור סופר קלנועית חזקה, משופרת וכזאת שלא נראית ככלי רכב לקשישים או נכים, אפשר בהחלט להעריך את הנוחות והגודל. כל זמן שלא דורשים ממנו להיות קטנוע ולא משדכים אותו לאופנוען, פועל התלת-גלגלי באופן יציב ומשביע רצון.

ה-EVT 4000e לעומת זאת, הוא קטנוע לכל דבר ועניין. הוא יכול לשמש ככלי רכב זריז ונוח שיכול בשקט לתת תשובה הולמת לרכיבה עירונית בתוספת של תאוצה יפה ויכולת בלימה טובה שמושגת ע"י בלמי דיסק על שני הגלגלים. אפילו המומנט של מנוע החשמל, שנשאר קבוע כל הזמן, הצליח לשבות אותנו. באופן מפתיע, כוחו של המנוע זמין תמידית מה שלא נמצא בקטנועי ה-50 סמ"ק אותם הוא מזכיר. גם מחיר המבצע של 10,500 ש"ח בו נמכר החשמלי הקטן נראה לנו כסביר לכלי שאינו צורך דלק יקר ואינו דורש טיפול ותחזוקה כמו מנוע בעירה פנימית.

הארקה

השיפור בקטנועי החשמל הקלים מהיר ורכישתם הופכת לכדאית יותר ויותר עם כל שדרוג. בקרוב נראה בארץ קטנוע נוסף, אירופאי, בעל טווח נסיעה של 200 ק"מ, מרחק שמאפשר רכיבה בין עירונית. לכלי הרכב החדש מערכות מחשב לבקרה על משך ומהלך הרכיבה ומהירות גבוהה של כ-100 קמ"ש. יהיה מעניין לעשות איתו את מבחן ת"א מודיעין.

* הכותב הנו עורך אתר האופנועים ריידרס www.riders.co.il

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully