וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפוך גוטה, הפוך

קנגל, ריידרס

17.5.2007 / 11:07

האינסטינקטים הבריאים שלנו לפעמים מצילים אותנו מצרות, אבל כשעולים על דו-גלגלי, חייבים לעשות דברים לפעמים, הפוך

אינני יודע כמה מבין הקוראים את ההגיגים שלי הם רוכבים בפועל ומתוך אלו שכן רוכבים, אני לא יודע כמה מודעים לדינאמיקה של האופנוע. אני מניח שלא כולם מודעים להתנהגות בסיסית של רוכב כאשר הוא ברכיבה, התנהגות שנרכשת עם הזמן והניסיון, כזו שהופכת להיות טבע שני בכל הקשור ל"נהיגה" ברכב דו גלגלי.

למה התכוון המשורר באומרו "הפוך"? ובכן, אחד מסודות הרכיבה הנכונה על אופנוע הוא ההיגוי ההפוך. בקצרה, מדובר על פקודת היגוי הפוכה לכיוון הסיבוב, כלומר במידה ואני מעוניין לפנות ימינה אני דוחף את הכידון שמאלה ומעט למטה בניגוד להגיון (כי הרי אני דוחף שמאלה ורוצה לפנות ימינה, לא?...), האופנוע יבצע הטיה ימינה ובכך למעשה יכנס לפניה לכיוון הרצוי. פעולה זו אשר נעשית בתחילה במודע ובמהרה הופכת להיות טבע שני למרות שיש רוכבים אשר מבצעים אותה בצורה טבעית ללא ידיעה. עצם הידיעה כי אתה מבצע את אותה פעולה שנקראת היגוי הפוך למעשה תורמת לביטחון וליציבות בסיבוב. כמובן שעניין ההיגוי ההפוך הוא חלק קטן (אך חשוב) באמנות הפניה, יש לנו את המבט לכיוון הפנייה, את תנוחת הגוף, את עבודת הברכיים על מכל הדלק ועוד...

עכשיו, למה כל עניין ההיגוי ההפוך על לי לראש? מסיבה פשוטה ביותר וללא צנזור מיותר, קבלו את מאורעות אחד הימים: אני מקבל טלפון מאורן, כולו רעש צלצולים מבוכה וצחוקיה, נקרע לחלוטין ומנסה לספר לי משהו, לאחר שהרגעתי אותו ושכנעתי אותו לשתות כוס מים מינרלים לא תוססים (כי הגזים גומרים עליו לחלוטין...), הבנתי על מה ההמולה. אורן לקח לסיבוב כלי רכב כל שהוא חדש שהגיע לארץ, רכיבת בכורה, חשיפה ארצית ראשונה כאשר לצוות ריידרס יש את הכבוד להעלות לאוויר ראשונים. הכול הלך על מי מנוחות והאגו התנפח לממדי כדור פורח, אורן יצא לסיבוב "דאווין" תוך כדי תנועה בין רכבי אביב.

בין השתחלות פה לבין בלימה שם קיים עניין, או למעשה קיים הכרח לבדוק עד כמה ניתן להוריד את אותו כלי רכב נבחן, כאשר לצורך הנושא יש להשתמש ב....נכון! היגוי הפוך!!! רק מה, את עצם העובדה שלאותו קטנוע, שלא נזכיר את שמו, היו הורים שגרו בסביבת צ'רנוביל בדיוק בזמן פיצוץ הכור נשכחה מתודעתו של אורן ועצם העובדה כי הוא נמצא על כלי שיש לו שלושה גלגלים ולא שניים, כנראה שלא ממש הדליקה לו נורה אדומה, או שפשוט ההרגל נבעט פנימה.

אותו סיבוב לבדיקת ההטיה נעשה על פי הספר: מבט, רכינת גוף ו... דחיפה של הכידון, התוצאה הייתה מראה שבורה, טמבון עקום, בחור על קטנוע שלא ממש יושב עליו אלא יותר בתוכו... (אורן פשוט נחת על מדרס הקטנוע, ברכיים באוזניים ולוח המכוונים עבר להיות בילט-אין בקסדה). לאחר שווידאתי כי הבחור שלם והפסקתי להתגלגל מצחוק, נפל לי האסימון, היגוי הפוך יש רק באופנוע!

דוגמא קצרה נוספת לאותה תופעה שעלתה לי מיד בראש, כאשר עליתי בפעם הראשונה על טרקטורון, היה איתי מדריך שעשה לי "סיבוב טסט" לראות שהכול בסדר. מה יכול להיות מסובך בלרכוב על "אופנוע עם ארבעה גלגלים"? אני הרי עושה זאת כל יום עם חמישים אחוז פחות גלגלים... לחיצת אגודל איתנה על הגז, רכיבה בקו ישר בקלות, מגיעים לסיבוב ו... למה זה לא פונה? למה זה פונה לכיוון ההפוך?! המשפט הראשון ששמעתי לאחר פקודת ה"עצור!" מפי המדריך הייתה למעשה קביעה, הוא קבע נחרצות שאני רוכב על אופנוע. הודיתי בגאווה, אז הוא אמר לי לשכוח ה-כ-ו-ל... זה לא עובד ככה בטרקטורון.

מקרה נוסף שחיזק את המסקנה היא של חבר שלקח ג'ט-סקי לטיול של כיף במימי הים התיכון, לאחר שעקף את כל מי שהיה בסביבה (כן, גם את חבורת הזקנים הגריאטריים שניסו בכל כוחם להתחמק עם מזרני הים) החליט לפנות ואז חזר על עצמו אותו תסריט: מבט, גוף היגוי הפוך ו... ספלאששששששש למים! ללא כל רצון לוותר או מחשבה כי משהו לא ממש מסתדר, חזר הבחור לסיבוב נוסף שבו חווה שידור חוזר אחד לאחד של ההתרסקות. הוא פרש מחיי הים לבנתיים...

בקיצור, אצל חיידקי הדו"ג (דו גלגלי, לאלו ששאלו) הדברים פועלים לפעמים הפוך!

רכיבה נעימה!

קנגל, הנו כתב באתר האופנועים ריידרס www.riders.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully