וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירוק זה לא בטיחותי?

ליאור גוטמן

27.5.2007 / 8:34

יבואני הרכב: "ההנחה במסים על כלי רכב 'ירוקים' תעודד שימוש במכוניות לא בטיחותיות"

התנגדות חוצה גבולות בענף הרכב לכוונת האוצר להעניק הנחה לרוכשי מכוניות בעלות פליטת מזהמים נמוכה. בשבוע שעבר הוגש לוועדת הכספים דו"ח הוועדה הבין משרדית הממליצה להעניק לרוכשי מכוניות חדשות הנחה או קנס בהתאם לרמת הזיהום שהן גורמות. מיכה גולד, יו"ר איגוד קציני בטיחות בתעבורה, טוען שסדר העדיפויות של המדינה לקוי: "במדינה שבה מסיימים את השבוע עם כ-10 הרוגים בתאונות דרכים, החלטות מעין אלה הם מותרות הזועקים לשמים. המוות משתולל בכבישים, ואנו מעסיקים את עצמנו ואת הציבור בנושא משני".

גולד מוסיף שהמדינה אמורה לבחון קודם לנתוני הזיהום את החוזק המבני של כל רכב, ולמסותו בהתאם: "היו צריכים לטפל קודם בבטיחות ולא בזיהום האוויר. למה לא מדדו את נתוני מבחני הריסוק של המכוניות כפי שהם מתפרסמים בחו"ל והעניקו ציון בהתאם לבטיחות הרכב?", הוא שואל.

חברות הליסינג שולטות בשוק המכוניות החדשות בישראל, עם 70% מהמכירות. ואולם, רבות מהמכוניות שקיבלו ציון טוב מבחינת מידת פגיעתן בסביבה, נמכרות לציי הרכב ללא אבזור בטיחותי מלא. כך לדוגמה, יונדאי גטס: דגם זה זוכה ל"ציון ירוק" גבוה בהתאם לפרמטרים שקבעה הוועדה, על אף שהמכונית נמכרת לחלק מחברות הליסינג בגרסה מיוחדת עם כרית אוויר בודדת.

לפיכך, החשש הוא שציי הרכב, האחראים לרוב רכישות הרכב בישראל, יעדיפו מכוניות ירוקות על פני מכוניות בעלות מפרט בטיחות גבוה. נועם קום, יו"ר פורום "נוהגים היי-טק", מסביר שחברות ליסינג עושות חשבון פשוט: כמה עולה להם המכונית ובכמה הם ימכרו אותה בסוף תקופת החכירה: "אם יהיה שינוי במחיר המכונית, השוק יגיב בהתאם". קום מוסיף שבמידה שאיכות הסביבה תקבל ביטוי במחיר המכונית, תהיה העדפה למכוניות "ירוקות".

האם תמהיל חברות הליסינג אכן צפוי להשתנות אם יאומצו החלטות הוועדה, והן יעדיפו מכוניות בעלות פליטת מזהמים נמוכה יותר על פני אחרות?

ניר גלילי, מנכ"ל ניו קופל SIXT, מאמין שכן: "אם תתקבל ההחלטה להעניק הקלות בקניית המכונית, תהיה לכך השפעה על בחירת מכוניות לציי הרכב. המרוויח יהיה הנהג, שישלם פחות כסף מדי חודש".

גלילי מוסיף שיבואנים שלא יצליחו להציג מגוון מכוניות ירוקות, עלולים למצוא את עצמם בבעיה מול הרוכש, צי רכב או לקוח פרטי: "יבואנים שיעמדו בפני האטת מכירות יצטרכו להתגבר על ההטבה: לספוג את העלות או לחזור ליצרן בדרישה לתת פתרון".

אל דעתו של גלילי מצטרף דרור שילה, מנכ"ל חברת אוויס: "המרכיב המימוני הוא 70% מהעסקה. אם מחיר המכונית יוזל, זה ודאי ישפיע על עסקת הליסינג. לקוח יעדיף שכירות חודשית נמוכה יותר".

ואולם אבי מושל, סגן ראש אגף איכות אוויר במשרד להגנת הסביבה, מסביר שהוועדה לא התייחסה לזהות רוכש הרכב, והכוונה העיקרית היא להעניק הטבה למי שמזהם פחות או להטיל מס נוסף על מי שמזהם יותר. לדברי מושל, גם אם חברות הליסינג מחזיקות ב-70% מסך הרכישות של המכוניות החדשות בענף, אזי בעתיד רוב המכוניות שינועו על הכביש יזהמו פחות.

קיפוח הדיזל

התנגדות נוספת להמלצות הוועדה היא חוסר שביעות הרצון של חלק מיבואנים לנוכח הציונים הירוקים הגרועים להם זכו מהמכוניות בעלות מנוע דיזל. יהונתן ולד, מנכ"ל צ'מפיון מוטורס, טוען שמדינת ישראל מאמצת את התקינה האירופית בכל תחום הרכב, לרבות זיהום האוויר, פרט למכוניות בעלות מנוע דיזל: "באה ועדה בין משרדית שאמרה 'את הכול אנחנו מאמצים, את זה לא' - שזה נראה קצת תמוה".

ולד מסביר שבאירופה כ-60% משוק הרכב מורכב ממכוניות בעלות מנוע דיזל, וכי העדפת הוועדה מכוניות בנזין אינה ברורה: "פולקסווגן יצאה באחרונה עם מנוע דיזל שמזהם פחות ממנועים היברידיים. אנו טוענים שבמידה שהמדינה אימצה את תקן הזיהום האירופי, אין שום סיבה שלא יאמצו גם את התקן החל למנועי דיזל".

אל דעתו של ולד מצטרף איציק וייץ, מנכ"ל קרסו, יבואנית רנו וניסאן: "אני לא מבין למה המדינה מנסה להמציא את הגלגל מחדש? המדינה צריכה לאמץ את הסטנדרט האירופי במלואו, כולל בתחום הדיזל".

מושל מסביר את ההבדלים בין השוק האירופי לישראלי מנקודת מבט פיננסית, וטוען שגם באירופה החלו להבין שדיזל מזהם יותר מבנזין: "אנשים קונים לפי השיקול הכלכלי שלהם - תצרוכת דלק נמוכה מביאה לחיסכון. יש באירופה העדפה ברורה למנועי דיזל, ולשמחתנו בישראל אין זה המצב".

מושל מוסיף שבעתיד כל מכונית תעמוד למבחן אובייקטיווי ביחס לרמת הזיהום שהיא יוצרת, ואם יגיע מנוע דיזל בעל רמת פליטה נמוכה הוא יזכה לציון טוב, והדבר יזכה את רוכשו בהנחה.

במשרד האוצר מסרו שלפני קבלת כל החלטה ייערך שימוע בו תינתן לכל גורם בענף אפשרות להציג את השגותיו על המלצות הוועדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully