וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נלחמים במכת הגניבות

תומר הדר

29.5.2007 / 9:31

כיצד נלחמים במכת גניבות הרכב? גם על חברות הרכב יחול האיסור להשתמש בחלקי פח ומנועים משומשים

המלחמה בגניבות המכוניות מעבירה הילוך: החל ב-13 ביוני תיאסר התקנת חלקי פח, תיבות הילוכים ומנועים משומשים במכוניות שגילן פחות משנתיים. עד עתה איסור זה חל על חברות ביטוח שמבטחות מכוניות בביטוח מקיף, אבל לא על גופים שאינם מבטחים את ציי הרכב שלהן בביטוח מקיף, כגון חלק מחברות הליסינג.

עבור חברות הליסינג מדובר בגזירה קשה: "המשמעות הכלכלית של מהלך כזה אדירה", מסר מוני בר, יושב ראש איגוד חברות השכרת המכוניות והליסינג בלשכת המסחר. "המהלך מאלץ אותנו לרכוש חלקי פח מקוריים מיבואני המכוניות, מכיוון שלמכוניות חדשות אין חלקי פח תחליפיים בדרך כלל. חלק פח תחליפי או משומש כמו כנף, עולה כחמישית מחלק מקורי".

לדברי בר, יש בישראל 180 אלף מכוניות של ציי חברות ליסינג, שרובן מכוניות חדשות שגילן אינו עולה על שנתיים. "אם יש בצי הרכב שלי מכונית בת שנה שנפגעה מקדימה, אך דלת תא המטען שלה נותרה שלמה, מדוע לא אוכל להעביר את דלת תא המטען למכונית אחרת בת שנה שעברה תאונה?" תוהה בכיר בענף הליסינג. "הרי לא מדובר חלילה בגניבה, שכן מקור החלק שנלקח מהצי שלי ידוע לי היטב. המהלך יביא להתעשרות יבואני כלי הרכב, שמוכרים את החלפים המקוריים".

האיסור הוא חלק מחוק "הגבלת השימוש ורישום פעולות בחלקי מכוניות משומשים". על פי חוק הרישום, בעלי עסקים שעוסקים בפירוק חלקי חילוף שלא לשם הרכבתם מחדש באותו רכב, יהיו חייבים ברישום פרטים, כגון תאריך הפירוק, התוצרת וצבע החלק. אם החלק מועבר או נמכר, חובה על מקבל החלק לבצע רישום דומה של פרטיו.

"כשנתחיל לאכוף את החוק, ביולי, נוכל להגיע לביקורות במוסכים, לבדוק את היומנים ולוודא שהחלקים אכן מגיעים ממקור חוקי", אמרה עורכת הדין רפ"ק גל קפלן-הראל, היועצת המשפטית של יחידת אתגר של המשטרה.

רונן לוי, יושב ראש איגוד המוסכים, מצדד ביישום החוק: "המהלך יביא לצמצום בגניבות כלי הרכב וימנע הונאות ושימוש בחלקי חילוף ממקורות מפוקפקים".

מאיגוד חברות הליסינג נמסר: "הרעיון מאחורי החוק חיובי במהותו, שהרי גם חברות הליסינג סובלות מגניבות רכב, אך הנושא לא תואם במלואו אתנו. בכוונתנו לערער על החוק ולשכנע את משרד התחבורה שנעשתה טעות. יש להכניס בחוק שינויים שיאפשרו לחברות הליסינג לרכוש חלקים משומשים מספקים חוקיים, שיוכלו להוכיח על פי חוק את מקורות החלקים". בישראל נגנבות מדי שנה כ-30 אלף מכוניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully