וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך מצולם למורכב

אורן קוזלובסקי, ריידרס

31.5.2007 / 15:58

החיים במושב האחורי של האופנוע לא חייבים להיות סיוט. להלן מספר טיפים להנאה במושב המורכב

מורכב יקר, מסיבה השמורה עימך החלטת לשים חייך בידיו של רוכב אופנוע אחר. אזרת עוז לקחת חלק בחוויה הדו גלגלית ועשית צעד לכיוון ההנאה שברכיבה, מבלי לאחוז בכידון. אבל שאלת את עצמך האם אתה מוכן לכל המשתמע מכך?

כשאתה עולה על אופנוע כרוכב, אתה לוקח את השליטה בכלי דינאמי וחשוף לידיך, האחריות כולה שלך. כשאתה עולה על אופנוע כמורכב, לא רק שאין לך שליטה על שום דבר חיובי, כל מה שתעשה עשוי לערער את יציבותו של הכלי ולסכן את חייך וחיי המרכיב אותך.

עכשיו כשברכנו אותך כראוי, בוא נחזור ביחד כמה צעדים לאחור ונבחן על רגל אחת את ההיבטים הנוגעים לשהייתך על האופנוע, נתחיל מהעלייה על הכלי. כדי שתוכל למקם עצמך במקום שיועד לך, וודא עם הרוכב כי הוא מוכן ומחזיק את האופנוע. לא קיבלת אישור או שאינך בטוח? אל תעלה! האופנוע לבדו לא יחזיק אותך. הרוכב הוא היחיד שיכול לשמור על האופנוע עומד בזמן שאתה עולה.

ישנן שתי דרכים לטפס למרומי המושב: לצורך העניין נתייחס לעליה מצד ימין של האופנוע. הדרך הראשונה, ע"י הנפת רגל שמאל מעל המושב כשפניך לכיוון הרוכב. החלק את הישבן למרכז המושב ומקם את כריות כפות הרגליים על הרגליות המיועדות לך. התרוממות קלה באוויר מעל הכיסא בעזרת שתי הרגליים וישיבה בחלק האחורי ביותר וכעת השען על הרגליים ורכון קלות קדימה.

הדרך השנייה מיועדת לנמוכי קומה: מקם את הרגל הימנית על הרגלית הימנית, הנך יד על כתפו של הרוכב. בתנופה קלה ביותר וללא הפעלת לחץ מיותר על האופנוע עמוד עם הרגל על הרגלית כשרגל שמאל שלך באוויר והעבר אותה לצדו השני של האופנוע. מקם את רגל שמאל על הרגלית השמאלית ושב בחלק האחורי ביותר האפשרי במושב המורכב תוך השענות על הרגליים, רכן קלות קדימה.

הדרך השנייה שהוזכרה כאן מפעילה משקל רב על רגלית ימין, עם מנוף עצום המרחיק את מרכז הכובד לימין האופנוע. לכן רצוי להיתמך בכתפו השמאלית של הרוכב שמחזיק עם רגלו הימנית את האופנוע יציב על הקרקע.

אתה ממוקם, אז מה עכשיו? אם אפשר מקם ידיך על מכל הדלק. אם אתה לא מגיע למכל, הנח את כפות הידיים על ברכיך וצור לך נקודת משען לשעת הרכיבה. ברכיבה ספורטיבית תוכל להעביר את כפות הידיים אל רגלי הרוכב להגדלת הבסיס התומך אותך. זכור כי ידיך תומכות אותך ולא מחזיקות את הרוכב או האופנוע - החזקת הרוכב או האופנוע ימנעו ממך את נטישת הכלי במקרה תאונה או החלקה ויעצימו משמעותית את הנזקים שעלולים להיגרם לך.

לאחר העלייה על האופנוע עליך לזכור כי אין להוריד רגליים מין הרגליות הייעודיות ללא הודעה מראש לרוכב האופנוע שלפניך. לא קיבלת אישור או שאינך בטוח, אל תרד!

עכשיו כשאתה יושב, שים לב לראשו של רוכב האופנוע. אם התמזל מזלך, תוכל לראות מעליו את כיוון הנסיעה הכללי. אם לא, סביר להניח כי לא רק שתראה את קסדתו של הרוכב, לעיתים קרובות גם תרגיש אותה. זכור! מקומך הנוכחי על המושב זמני בלבד! בכל האצה או בלימה יפעלו כוחות נעלמים וידחפו אותך אל ומהרוכב - בכל בלימה תרגיש כאילו אתה נמרח על הרוכב שלפניך ובמקרים מסוימים תאשר קסדתך שאתה אכן קרוב מידי למפעיל האופנוע.

בהאצות תרגיש שאתה נזרק לאחור, אז מה עושים? מפעילים את הרגליים, שרירי הבטן ואת הידיים. בזמן בלימה יפעלו ידיך להרחקת גופך תוך דחיפת הברכיים, כך גם תסייע לרוכב לבלום ע"י העברת משקל אל הגלגל האחורי. בזמן האצה, דחוף לאחור את הרגליות והעבר משקל קדימה כדי לא להיזרק לאחור, בכך תסייע למרכיב להצמיד את הגלגל הקדמי אל הקרקע.

לפני שנמשיך ונתעסק בנסיעה עצמה, נעשה הפסקה ונסביר על הידיים והאחיזה: אחד האינסטינקטים הראשונים של תינוק הוא אחיזה. שים אצבע בידו של תינוק ומיד הוא יתפוס אותה ויסרב להרפות. מה זה קשור לאופנוע? גם אתה, ברגעים של חוסר וודאות או חוסר נוחות ופחד רוצה לאחוז במשהו, רק שכאן כל אחיזה שתחבר אותך לאופנוע או לרוכב עלולה לסכן אותך בזמן תאונה, החלקה או כל אירוע אחר שיחייב נתישה של הכלי.

כלל ברזל שלומד כל רוכב הוא שאסור להחזיק באופנוע ברגע שהאופנוע איבד את האחיזה עם הכביש - משקלו הגדול של האופנוע יפרוק את האנרגיה השמורה בו מהתנועה שנקטעה במרחק גדול בהרבה מאשר הגוף הקל שלנו. האופנוע גם יגיע לכל מכשול בכביש הרבה לפנינו בגלל שתנועתו מהירה יותר, לכן עליך להיות ערוך תמיד לנטישה וככל שתקדים להתנתק מהאופנוע כך יגדלו סיכוייך לשרוד כל אירוע.

כל האמור לגבי אי האחיזה באופנוע נכון שבעתיים כלפי אי האחיזה ברוכב. כגוף אחד המחובר בפחד אתם שניכם עלולים להיפגע יותר מאשר כל אחד לחוד. במקרה של מכה, אם תהיה מחובר לאופנוע ישמש גופך כסופג אנרגיה ויזדעזע מעוצמת המכה. עדיף שגופך ייזרק מין האופנוע רחוק ככל האפשר גם אם פירוש הדבר להיחבל מהכביש או מכל אלמנט אליו תגיע.

וואו נראה מפחיד, נכון? אז איפה הכיף? למה הרסנו לך את הפנטזיה? שאלות טובות! אל החלק המהנה של הרכיבה נגיע, אבל לפני כן נזכיר את חשיבות ציוד המיגון שאמור לשמור על חייו של האופנוען או המורכב ורק אז נמשיך לחלק המהנה ברכיבה על אופנוע, האוויר הפתוח וחווית הפניה.

את חווית הרכיבה בזוג, המחויבות ההדדית בין הרוכב למורכב והטיפים הקטנים שיהפכו את הרכיבה למהנה ובטוחה יותר נמשיך בפרק הבא. עד אז תזכרו, אנחנו עולים על אופנוע עם חיוך ורצון להפיק את מרב ההנאה והיעילות, אבל חייבים תמיד להיות מוכנים לכל. לחצו על התמונות להגדלה.

תודה מיוחדת לענת גלבר על ההשתתפות וההדגמה.
המדריך נכתב בלשון זכר, אך הוא מיועד גם למורכבות החינניות.

הכותב, אורן קוזלובסקי הוא עורך אתר האופנועים ריידרס www.riders.co.il

המדריך למורכב - ברוך הבא. חיים ברבלט, אתר ריידרס
המדריך למורכב - ברוך הבא/אתר ריידרס, חיים ברבלט
המדריך למורכב -  גלישה למושב. חיים ברבלט, אתר ריידרס
המדריך למורכב - גלישה למושב/אתר ריידרס, חיים ברבלט
המדריך למורכב - להתרומם ולהתמקם. חיים ברבלט, אתר ריידרס
המדריך למורכב - להתרומם ולהתמקם/אתר ריידרס, חיים ברבלט
המדריך למורכב - ישיבה נכונה. חיים ברבלט, אתר ריידרס
המדריך למורכב - ישיבה נכונה/אתר ריידרס, חיים ברבלט
המדריך למורכב - עליה בטיפוס. חיים ברבלט, אתר ריידרס
המדריך למורכב - עליה בטיפוס/אתר ריידרס, חיים ברבלט
המדריך למורכב - להשתמש ברגלית. חיים ברבלט, אתר ריידרס
המדריך למורכב - להשתמש ברגלית/אתר ריידרס, חיים ברבלט
המדריך למורכב - להשאר צמודים לאופנוע. חיים ברבלט, אתר ריידרס
המדריך למורכב - להשאר צמודים לאופנוע/אתר ריידרס, חיים ברבלט
המדריך למורכב - עומדים במשימה. חיים ברבלט, אתר ריידרס
המדריך למורכב - עומדים במשימה/אתר ריידרס, חיים ברבלט
המדריך למורכב - אחורה אחורה. חיים ברבלט, אתר ריידרס
המדריך למורכב - אחורה אחורה/אתר ריידרס, חיים ברבלט
המדריך למורכב - ידיים על הברכיים. חיים ברבלט, אתר ריידרס
המדריך למורכב - ידיים על הברכיים/אתר ריידרס, חיים ברבלט
המדריך למורכב - ידיים על מכל הדלק. חיים ברבלט, אתר ריידרס
המדריך למורכב - ידיים על מכל הדלק/אתר ריידרס, חיים ברבלט
המדריך למורכב - אין אישור להוריד רגליים. חיים ברבלט, אתר ריידרס
המדריך למורכב - אין אישור להוריד רגליים/אתר ריידרס, חיים ברבלט
המדריך למורכב- יש מזל רואים מלמעלה. חיים ברבלט, אתר ריידרס
המדריך למורכב- יש מזל רואים מלמעלה/אתר ריידרס, חיים ברבלט
המדריך למורכב- אין מזל רואים קסדה. חיים ברבלט, אתר ריידרס
המדריך למורכב- אין מזל רואים קסדה/אתר ריידרס, חיים ברבלט
המדריך למורכב- בתאוצה רוכנים קדימה. חיים ברבלט, אתר ריידרס
המדריך למורכב- בתאוצה רוכנים קדימה/אתר ריידרס, חיים ברבלט
המדריך למורכב - בבלימה דוחפים אחורה. חיים ברבלט, אתר ריידרס
המדריך למורכב - בבלימה דוחפים אחורה/אתר ריידרס, חיים ברבלט
המדריך למורכב - נעזרים במכל הדלק. חיים ברבלט, אתר ריידרס
המדריך למורכב - נעזרים במכל הדלק/אתר ריידרס, חיים ברבלט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully