וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תדלוק בגז - הדור הבא

תומר הדר

12.6.2007 / 11:58

השימוש בתדלוק בגפ"מ הולך וגובר בישראל. ומה קורה באירופה? שם כבר מזמן עברו לגז טבעי

בשנים האחרונות היתווסף הגז למבחר הדלק לכלי רכב הנמכרים בישראל. באמצעות תהליך הכולל התקנת בלון גז וצנרת מתאימה, ולעתים כמה שינויים במנוע, ניתן כיום להסב חלק מדגמי המכוניות שנמכרים בישראל להנעה בגז.

יפנאוטו, יבואנית סובארו, אף מספקת כמה מדגמי החברה ללקוחות כשהם מוכנים לתדלוק בגז. בישראל פעילות כ-30 תחנות תדלוק בגז, שבהן נמכרים גפ"מ או גז פחמימני מעובה.

אך באירופה השימוש בגפ"מ לתדלוק מכוניות כבר אינו נפוץ כבעבר - הוא הוחלף על ידי שימוש בגז טבעי. מדוע בישראל עדיין משתמשים בגפ"מ? "גפ"מ, שבו משתמשים כיום בישראל, מופק מתוצרים של זיקוק נפט - ואילו גז טבעי, שמורכב ברובו ממתאן, יוצא מבטן האדמה ולא עובר כמעט שום שינוי לפני הגעתו לתחנות התדלוק", מספר חגי ורז'נסקי, יו"ר חטיבת הנעת רכב בדלק אלטרנטיווי באיגוד לשכות המסחר.

לדברי ורז'נסקי, גז טבעי זול משמעותית מגפ"מ: "מחירו של ליטר גז טבעי הוא כשליש עד מחצית ממחירו של ליטר גפ"מ. הדבר נובע מכך שגז טבעי לא עובר כמעט תהליכי עיבוד שגפ"מ צריך לעבור ואינו מבוסס על תוצרי נפט יקרים. בנוסף, גפ"מ מגיע לתחנות התדלוק במכליות ואילו גז טבעי מגיע לתחנות בצינורות תת קרקעיים, שחוסכים את השימוש במיכליות להובלה".

מזהמים הביתה

יתרון נוסף של הגז הטבעי, מלבד המחיר הנמוך, הוא העובדה שניתן להשתמש בו במנועי דיזל. ורז'נסקי: "גפ"מ לא מתאים לתדלוק מנועי דיזל מכיוון שהוא ניצת בקלות. הלחצים שמופעלים בעת תהליך העבודה של מנועי דיזל גדולים בהרבה מאלה שמופעלים במנועי בנזין והגפ"מ לא עומד בלחצים האלה - וניצת. לעומת זאת, לגז טבעי יש נקודת הצתה נמוכה, בדומה לסולר, ולכן הוא מתאים גם לתדלוק במנועי דיזל".

בנוסף למחיר הנמוך ולאפשרות להשתמש בו במנועי דיזל, אומר ורז'נסקי, גז טבעי גם נקי יותר: "תהליך שריפת הגז הטבעי נקי יותר מזה של שריפת הגפ"מ - פליטת ה-CO2 של הגז הטבעי נמוכה יותר וגם פליטת ההידרו קרבונטים והחלקיקים. ברמה הסביבתית גז טבעי בהחלט נקי יותר מגפ"מ". האבחנה הזאת חשובה במיוחד כשמדובר באוטובוסים ומשאיות בעלי מנועי סולר, שבהם השימוש בגז טבעי יכול להוריד משמעותית את פליטת המזהמים.

חסרונו העיקרי של הגז הטבעי, מספר ורז'נסקי, הוא נצילות פחותה בהשוואה לגפ"מ: "ערכו הקלורי של גז טבעי נמוך מזה של הגפ"מ, כלומר ניתן לנסוע יותר קילומטרים בליטר גפ"מ מאשר בליטר גז טבעי. בנוסף, קיימת ירידה מזערית בכוח המנוע כשמשתמשים בגז טבעי".

"מדינת ישראל יכולה לספק חלק מצריכת הגז הטבעי, יש כיום קידוחי גז טבעי מול חופי עזה ואשקלון", אומר אודי תמיר, מנכ"ל חברת גזפרו, שמתמחה בהסבת מכוניות לתדלוק בגז, לדברי תמיר, הסבת מערכת גפ"מ שמותקנת במכונית לתדלוק בגז טבעי אורכת שעות ספורות ותקני העבודה להתקנה וטיפול אינם שונים מאלה של מכוניות מונעות גפ"מ. תמיר: "אנחנו כבר מכינים תשתית לשימוש בגז טבעי. בעתיד בכוונתנו להקים תחנות תדלוק בגז טבעי וגם להציעו בחלק מתחנות התדלוק לצד הגפ"מ".

השלמת הפרויקט רחוקה

אך תמיר וורז'נסקי עדיין לא ממהרים לשמוח. "נהגי ישראל יוכלו לתדלק את מכוניותיהם בגז טבעי ולנסוע באוטובוסים מונעי גז רק עוד כחמש שנים", מסביר ורז'נסקי. "בניגוד לגפ"מ, שמובל במשאיות, גז טבעי דורש הקמה של מערכת צינורות תת קרקעית. כיום חברת נתיבי גז ישראל עוסקת בהנחת הצנרת המתאימה, אך השלמת הפרויקט עדיין רחוקה. הצינורות שהמדינה מניחה יגיעו רק עד מרכזי החלוקה. הובלת הגז במערכת של צינורות ממרכזי החלוקה אל תחנות הדלק תהיה באחריות חברות הגז - והנחת תשתית זו עשויה להימשך זמן רב".

ממשרד התשתיות נמסר בתגובה: "ההכרזה על החברות הזוכות במכרז ספקי הגז הטבעי תתפרסם בחודשים הקרובים. הנחת צנרת הגז שתגיע עד מרכזי החלוקה תסתיים עד סוף 2008".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully