וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאלה של תזמון

ירון אדרי

15.6.2007 / 10:25

למנוע המכונית ולבני אדם יש דימיון גדול. לא רק ששניהם עובדים קשה, גם אצלם הכל תלוי בתזמון

מנועי הדור החדש מתחילים לאבד את הראש. טוב לא בדיוק את הראש, אבל חלקים שבעבר היו חלק בלתי נפרד מהמנוע, לפתע נעלמים. ראו למשל איך אט אט החליפו המצערות והזרקות הדלק את הקרבורטורים המוכרים. עכשיו גם המצערות מאבדות מכוחן ולא רחוק היום בו הן תיעלמנה לגמרי.

המחויבות הסביבתית האיצה את פיתוח הנדסת המנועים ותיבות ההילוכים לגבהים חדשים והטכנולוגיה עליה עובדים יצרני הרכב לאחרונה שייכת לתחום תזמון השסתומים. תחום זה אינו חדש וכבר ראינו בעבר איך טכנולוגיה ה-V-Tec של הונדה עוזרת לייצר מנועים יעילים וחזקים יותר, אלא שכעת מנסים לקחת אותו מספר צעדים קדימה.

מנוע ארבעת הפעימות השוכן במכונית, מחייב שימוש בשסתומי יניקה להזרמת תערובת הבעירה אל חלל הצילינדר ושסתומי פליטה לפינויו כגז. על ידי תזמון וחפיפה בין שני השסתומים, משתנה אופיו של המנוע ועל כך בדיוק שולטות טכנולוגיות תזמון השסתומים. כעת, בעזרת טכנולוגיות חדשות, מנסים יצרני המנועים לשלוט לא רק על משך פעולת השסתומים, אלא גם על טווח פעולתם, או במילים אחרות, כמה הם ייפתחו. טכנולוגיה זאת מבטלת את הצורך במצערת הנשלטת על ידי רגלו של הנהג ומחשב המנוע למעשה קובע על פי פרמטרים שונים מהי כמות התערובת הדרושה למנוע.

את הטכנולוגיה הזאת פגשנו פנים אל פנים בהשקת הפיג'ו 207, שם פיתח קונצרן PSA את מנוע הוולווטרוניק יחד עם ב.מ.וו (שיטה נוספת שהציגה ב.מ.וו במנוע ה-M3 החדשה, עושה שימוש בצצערת נפרדת לכל צילינדר). טיוטה מציגה גם היא טכנולוגיה זהה העונה לשם וולווטמאטיק שהיא למעשה אבולוציה מתקדמת לטכנולוגית ה-VVT-i שלה.

התוצאה משימוש בטכנולוגיות אלה נמצאת כמובן בתחום החיסכון. על ידי העברת השליטה בתערובת הדלק-אוויר מהמצערת לשסתומים, מתקבלת צריכת דלק חסכונית יותר ויחד עימה ישנה ירידה בכמות הגזים הרעילים הנפלטים ממערכת הפליטה. על פי טויוטה, הדור הבא בתזמון השסתומים יניב שיפור של עד 10% בצריכת הדלק ומעל 10% בפליטת המזהמים כשהנתונים מתייחסים למנוע ה-2.0 ליטר אותו היא עתידה להציג כבר בקרוב.

המנוע החדש של טויוטה מתווסף לשלל הטכנולוגיות בהן היא עושה שימוש כמו תיבות רובוטיות ומנועים היברידיים, מתוך מטרה לדאוג לאיכות הסביבה. שנת היעד של טויוטה היא 2010, אז מתכוונת היא לצייד את כל מכוניותיה בטכנולוגיות אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully