וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המריבה על כביש 9 נמשכת

אבי בר-אלי

20.6.2007 / 9:01

כביש הכניסה החדש לירושלים אמור היה להיפתח לפני כחודש. בינתיים הוא סגור ומשרדי הממשלה מתכתשים בינהם

נמשכת ההתכתשות בין משרדי הפנים והתחבורה סביב כביש הכניסה החדש לירושלים (כביש 9) - הסלול - אך הסגור לנסיעה. ל-TheMarker נודע כי מתכנן מחוז ירושלים, גיא קב-ונקי, שלח למשרד התחבורה מכתב בו הוא מתנה את הסכמתו לפתיחת הכביש בהתחייבות משרד התחבורה (85%) ועיריית ירושלים (15%) לתקצוב (במזומן) של השלמת העבודות עוד ב-2007, ובהעמדת סכום השיקום הנופי הנדרש כערבות למדינה - הניתנת לחילוט - במידה והופרו התנאים. עלות העבודות אגב, מוערכת ב-1.5-2 מיליון שקל.

הדרישה למתן אפשרות חילוט הערבות "הקפיץ" את מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, אשר השיב למנכ"ל משרד הפנים, רם בלינקוב: "הסעיף נטול כל היגיון משום שמשמעתו היא כי משרד הפנים יחלט ערבויות ממשרד ממשלתי אחר. דרישתו של מתכנן המחוז הינה חריגה ביותר ואינה סבירה בכל קנה מידה". גורם במשרד הפנים העיר כי הערבות נדרשת מחברת מוריה - וזאת לאור ניסיון העבר, שבו לא עמדה בתנאי ההיתר לביצוע הפרויקט.

בתוך כך, עבודת מחקר שערך הכלכלן אבי חפץ, מעלה כי עיכוב פתיחת כביש 9 יביא לנזק של 6.7 מיליון שקל בחודש למשק. מדובר בשקלול אובדן תועלות מחיסכון בזמן נוסעים, עלויות תפעול כלי רכב ועלויות ישירות - המסתכמות בעלות יומית של 224 אלף שקל ליום.

לפני כחודש בוטלה ברגע האחרון פתיחתו של הכביש, אשר אמור היה להיחנך לכבוד יום ירושלים במעמד ראש הממשלה. חמישה ימים לפני כן, שלח בלינקוב מכתב חריף אל ראש עיריית ירושלים, אורי לופוליאנסקי, ואל סיטרמן, בו הוא מתרה מפני פתיחת הכביש, אשר תעשה לדבריו בניגוד להוראות, ובניגוד להנחיותיו של מתכנן מחוז ירושלים.

במקביל עתרה החברה להגנת הטבע לבית המשפט המחוזי בירושלים בטענה כי טרם הושלם השיקום הנופי בתוואי הכביש וכי נתגלו חריגות שונות בביצוע הפרויקט. חברת מוריה טענה מנגד כי השלמת העבודות שאליהן מתייחסת העתירה עלולה לעכב את פתיחת הכביש בשמונה חודשים, שדחיית השימוש בכביש משמעותה נזק לציבור וכי אין מניעה סטאטוטורית מפתיחת הכביש. ואולם, בית המשפט הוציא צו ארעי האוסר על פתיחת הכביש, והטקס החגיגי בוטל.

כביש 9 יחבר בין מחלף מוצא שעל כביש מספר 1 (תל אביב-ירושלים) לשכונות הצפון-מערביות של ירושלים. אורכו של הכביש הוא כ-3.6 ק"מ, והוא כולל שני גשרים ומנהרה דו-נתיבית באורך של כ-400 מטר. משך הקמתו ארך כשש שנים ועלותו הסתכמה ב-500 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully