וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ESP חובה ב-2010

תומר הדר

8.7.2007 / 8:42

מסתמן: כל המכוניות שישווקו בישראל החל בשנת 2010 יצוידו במערכת בקרת יציבות אלקטרונית

השבוע עתיד ליאור כרמל, מנכ"ל הרשות הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים, להציג בפני שר התחבורה שאול מופז, הצעה לקדם אימוץ של תקנה לפיה כל המכוניות שישווקו בישראל החל בשנת 2010 יצוידו במערכת בקרת יציבות אלקטרונית.

כיום חלק ניכר מן המכוניות שמשווקות בישראל אינו מצויד במערכת זו ורק מספר יבואנים התחייבו לשווק את כל דגמיהם כשהם מצוידים במערכת. ישראל אינה המדינה הראשונה בה מועלית הדרישה לחייב מכירה של מכוניות חדשות בהן מותקנת בקרת יציבות אלקטרונית: במאי האחרון התקבל בארצות הברית חוק שמחייב התקנה של המערכת בכל מכוניות הנוסעים שמשקלן פחות מ-4.5 טונות.

חוק זה התקבל לאחר שמחקר משותף למשרד התחבורה האמריקאי, הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים וארגון IIHS (איגוד הבטיחות בדרכים של חברות הביטוח), גילה שהמערכת יכולה לצמצם את מספר ההרוגים בתאונות בארצות הברית בכשליש.

החוק ייכנס לתוקפו בארה"ב בספטמבר 2011. גם באירופה מכירים בחשיבותה של מערכת בקרת היציבות האלקטרונית - איגוד הבטיחות האירופאי EURONCAP פירסם השנה סקר שמדגיש את הקשר בין מערכות בקרת יציבות אלקטרונית לירידה במספר תאונות הדרכים.

על פי ממצאי הסקר, בדנמרק, שוודיה וגרמניה, קיימת בקרת יציבות במעל 70% מן המכוניות. מסקנת הסקר היא שיש לחייב את כל יצרניות הרכב שמשווקות מכוניות באירופה להתקין מערכות בקרת יציבות אלקטרונית.

אך מהן ההשלכות הכלכליות של התקנת מערכת כזו בכל מכונית? מחירה של המערכת יכול להגיע לאלפי שקלים ולייקר משמעותית את מחירה של המכונית. לדוגמה: לדברי מיכה כרמון, מנכ"ל יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, עלות מערכת בקרת יציבות אלקטרונית בטויוטה קורולה היא כ-5,000 שקל.

כיום ניתן זיכוי במס של 1,600 שקל לכל מכונית פרטית בה מותקנת המערכת. אך זיכוי זה, כפי שניתן לראות, לא מכסה את עלות המערכת. אם תיושם המלצתו של כרמל ומשנת 2010 תחייב מדינת ישראל יבוא של מכוניות שמצוידות במערכת, יצטרכו רשות המיסים ויבואני הרכב למצוא פתרונות שיוזילו את עלות המערכת לצרכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully