וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: קנית ג'יפ מזהם? תשלם!

דרור עזרא

19.7.2007 / 14:16

דרור עזרא מעוניין להכביד את העלות הכלכלית לרוכשי רכבי שטח בשל הפגיעה העצומה שנגרמת לסביבה. מה דעתכם?

הגורם המרכזי לזיהום האוויר בישראל הוא התחבורה הציבורית והפרטית. בחלוף השנים אנחנו דואגים להעלות עוד ועוד מכוניות על הכבישים, מה שלא מבשר טובות לגבי האוויר שאנו נושמים והזמן שאנחנו מבזבזים בפקקי התנועה. "מיסוי ירוק" הוא כלי שמטרתו לתת עדיפות לנוסעים במכוניות ידידותיות לסביבה, אם ממש מתעקשים לנסוע ברכב הפרטי, להפחית את השימוש ברכב הפרטי ולהגביר את השימוש בתחבורה ציבורית.

כדי שאנחנו האזרחים ניכנס לפעולה נדרשים תגמול כזה או אחר או הטלת מס - דהיינו מקל או גזר. כך למשל, כאשר מר ישראלי רוצה לשדרג את מכוניתו, ואתה את איכות חייו, נכון תעשה המדינה אם תעניק לו הנחה במס בגין קניית הרכב לאחר שהביא אישור על גריטת רכבו הישן. המשמעות ברורה: בצעד זה נמנעת הכנסתו של כלי רכב נוסף לכבישי ישראל. כמו בהרבה תחומים בחיים, גם כאן הגודל משחק תפקיד. יש לקבוע את הגודל, המשקל ונפח המנוע של רכב ממוצע, כך שאם מר ישראלי ירכוש רכב הנמצא מתחת לממוצע, הוא יזכה להנחה בעת הקנייה, ואם יעבור את הממוצע ישלם תוספת בעת הקנייה. כבר הוכח כי גם גודלו של הרכב משפיע על הסביבה.

אופנת רכבי השטח תופסת תאוצה בשנים האחרונות, ומספרם על הכבישים עולה. בכל העולם מכירים בעובדה שרכבי שטח הם בזבזניים ביותר במשאבי הטבע, וכן מסוכנים במיוחד לשאר משתמשי הדרך. לאור מסוכנותם של רכבי השטח והנזק לסביבה ולשטחים הפתוחים, העניין מחייב פתרון מערכתי כולל, שיכלול בין השאר שינוי מסים ואגרות, שינוי בהגדרות רכב, שינוי בחוקי תעבורה והוספת תמרורים.

גם כאן נדרשים שינויים מומלצים במדיניות היבוא והמיסוי - כך שכל כלי רכב שמאפשר נסיעה בשטח יוגדר ברישיון הרכב כ"רכב שטח", כלי רכב מסוג טרקטורון ספורט ייאסרו לייבוא, מלבד לנהיגה במסלולי מרוצים ייעודיים בידי נהגי מרוצים. בדומה לאופנועי מוטוקרוס, רוכש כלי רכב שמוגדר רכב שטח ישלם בעת הקנייה 25% משווי הרכב כתוספת למס הקנייה, ובעל רכב שטח ישלם אגרת רישוי שנתית כפולה. חצי מאגרה זו יועבר לקרן מיוחדת שתממן פעולות למניעת נזקים מרכבי שטח ושיקום נזקים שכבר גרמו.

באמצעות שינויים אלה ניתן יהיה לצמצם את זיהום האוויר שגורמות אלפי מכוניות בגוש דן, ויפה שעה אחת קודם.

הכותב הוא חבר מפלגת הירוקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully