וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

NASA תמנע התהפכות בשטח

ליאור גוטמן

25.7.2007 / 15:10

בעקבות פניית נאס"א: תוכנת ניווט חדשה תמנע התהפכות או החלקה של רכבי שטח

גרסת התוכנה המוקדמת פותחה בעזרת FMC, יצרנית הנגמ"ש הצה"לי, ככלי עזר לניווט בשטח. אולם ההפתעה הגדולה הייתה הפנייה מנאס"א שביקשה גרסה עבור רובר, רכב החלל שנחת על המאדים.

כך מספר פרופסור צבי שילר, בהתייחסו לתוכנת הניווט החדשה שפיתח לנסיעה בטוחה בשטח. שילר מספר שהרעיון לפיתוח החל בשנת 1991, בעיצומה של מלחמת המפרץ הראשונה, מתוך חזון להניע אוגדות טנקים לא מאוישים ולחצות מרחקים גדולים מבלי לסכן בני אדם.

"מאחר שכלי רכב אוטומטיים אמורים לנוע על הכבישים או בשטחים פתוחים, הם זקוקים לתוכנת ניווט כדי לתכנן תנועה בשטח הכוללת מעבר ועקיפת מכשולים במהירויות גבוהות. האתגר הגדול הוא לשמור על יציבות הרכב ולמנוע ממנו להחליק או לאבד מגע עם הקרקע", מסביר שילר.

התוכנה החדשה, מציין שילר, מחשבת את תוואי הנסיעה המומלץ לא רק ביחס לתנאי השטח אלא גם בהתחשב בגודל הרכב, משקלו ומרכז הכובד שלו. זאת, תוך חישוב תוואי מסלול אופטימלי המאפשר לרכב להגיע לנקודה נתונה תוך הבטחת יציבות הרכב.

לפי שילר, "יכול אדם למצוא את עצמו בסכנת חיים כתוצאה מבחירת נתיב לא מתאים. התוכנה תתקן לו את המסלול לאורך הנסיעה במעלה ההר, ואף תציע לו לרדת חזרה למרגלותיו ולהתחיל את הטיפוס מחדש, דרך מסלול טוב יותר ביחס לרכב בו הוא נוסע, והכול בלחיצת כפתור בודדה".

שילר מספר שלפני כחצי שנה הוא הציע את התוכנה גם למהנדסי הרשות הלאומית לדרכים (מע"צ לשעבר), ככלי לשיפור איכות הכבישים.

שילר גורס כי "ניתן יהיה לקבוע האם שיפוע או סיבוב בכביש תא תואמים את מהירות הנסיעה המוצעת", אולם לצערו אף אחד לא חזר אליו עם תשובה בנושא. בשנה הקרובה, מקווה שילר, תוצע התוכנה גם לצרכן הפרטי בעלות של כמה מאות דולרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully