וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהגי הליסינג מסוכנים יותר

תומר הדר

31.7.2007 / 16:03

דו"ח חדש קובע: כלי רכב מליסינג מעורבים ביותר תאונות קשות - אחת מכל ארבע מכוניות מעורבת בתאונה

עכשיו זה רשמי: לראשונה נחשף דו"ח שקובע בצורה מדויקת ומבוססת כי מכוניות שעובדים מקבלים ממקום עבודתם מעורבות ביותר תאונות דרכים קשות. כך עולה מהדו"ח שפירסמה רשות המסים בנושא ענף הרכב בישראל.

מנתוני הדו"ח עולה שבשנת 2006 344 מכוניות צמודות היו מעורבות בתאונה שגרמה להשבתתן. לעומתן, רק כ-222 מכוניות מבעלות פרטית הושבתו עקב תאונה. נתון זה מתייחס אך ורק למכוניות חדשות שעלו לכביש בשנת 2006.

יצוין שבשנת 2006 נמכרו 70,267 מכוניות לציי רכב (מכוניות צמודות) ו-79,237 מכוניות נמכרו ללקוחות פרטיים. גם בשנת 2007 היו מכוניות של ציי רכב מעורבות ביותר תאונות דרכים קשות: עד סוף מאי 2007 היו 40 מכוניות צמודות מעורבות בתאונת דרכים שהביאה להורדתן מהכביש.

לעומת זאת, באותה תקופה רק 17 מכוניות בבעלות פרטית היו מעורבות בתאונות שהביאו להשבתת המכונית. נתון זה מתייחס אך ורק למכוניות שעלו לכביש עד סוף מאי 2007. בתקופה זו נמכרו לציי רכב 36,746 מכוניות ואילו ללקוחות פרטיים נמכרו 35,305 מכוניות. יש לציין שנתון זה מתייחס אך ורק לתאונות דרכים שהביאו להשבתת המכונית ולא לתאונות דרכים קלות, בהן הוחלפה כנף, או דלת. הסתייגוות נדרשת: הקילומטרז' השנתי של מכוניות צמודות הוא בממוצע כפול מזה של מכוניות פרטיות. עובדים שמקבלים מכוניות ממקום העבודה מבלים הרבה יותר שעות וקילומטרים בכביש וחשופים יותר לתאונות.

לא ניתן להצביע על מספר תאונות הדרכים הכולל תאונות קלות בלבד מכיוון שחלק ניכר מן המכוניות שמשתייכות לציי הרכב הצמוד אינן מבוטחות בביטוח מקיף. מסיבה זו מתוקנים נזקים רבים על ידי מוסכים של חברות הליסינג, עובדה שמקשה על תיעוד מספר התאונות.

עם זאת, מנתונים שפירסם TheMarker במאי 2006 בשיתוף פורום נוהגים היי-טק, שכולל כ-25 חברות היי-טק, עלה שאחת מתוך ארבע מכוניות של חברות היי-טק מעורבת בתאונת דרכים. ממחקר נוסף שערך פורום נוהגים היי-טק עולה שעיקר התאונות מתרחשות בעת שבני המשפחה נוהגים ברכב בשעות הפנאי. בנוסף עולה מן המחקר, שהזמן בו מכוניות צמודות של חברות היי-טק מועדות לתאונה הוא יום א' בשעות אחר הצהריים.

גם בטכניון מפנים אצבע מאשימה כלפי נהגים שמקבלים מכונית צמודה ממקום העבודה: פרופסור דוד מהלאל, ראש המכון לחקר התחבורה בטכניון, מסר בראיון ל-TheMarker: "מכונית צמודה מאפשרת לעובדים להעדיף מקום עבודה מרוחק. אם עלות הנסיעה היתה מוטלת עליהם, הם היו מעדיפים לעבוד קרוב לבית או להשתמש בתחבורה ציבורית. מכוניות שנוסעות יותר חשופות לסיכוי גבוה יותר להיות מעורבות בתאונות דרכים".

מפורום נוהגים היי-טק נמסר: "אנו ספקנים לגבי אמיתות הנתונים. מחזיקי רכב צמוד נוסעים במכונית לצורך עבודתם ועל כן נאלצים לנסוע יותר ממחזיקי מכונית פרטית. העובדה שהם מבלים זמן רב יותר בכביש חושפת אותם לסכנה גבוהה יותר ממחזיקי מכוניות פרטיות. בנוסף, חברות הליסינג משביתות מכוניות בקלות רבה יותר מחברות ביטוח. חברת הביטוח אינה בעלת המכונית ולכן היא לא מונעת משיקולים של מכירה עתידית של המכונית. עבור חברת הליסינג המכונית היא נכס שרשום בספריה.

"ישנן תאונות, גם כאלה שחברת ביטוח לא היתה מגדירה כאובדן להלכה, שמשפיעות על קלות מכירת המכונית בעתיד בגלל ירידת הערך. מסיבה זו מעדיפות חברות הליסינג במקרים רבים להשבית את המכונית ולא לתקנה, גם אם מדובר בנזק שאינו מספיק כדי להגדיר את המכונית כאובדן להלכה".

מאגף התנועה נמסר: "הנתונים מוכרים לנו אך בשלב זה אין אפשרות ללמוד או להסיק לגבי התנהגות בעלי רכבי הליסינג ומידת אשמתם והשפעתם על קרות התאונה. מדור המחקר של אגף התנועה עובד בימים אלו על תוכנה חדשה ומשודרגת שתתן מענה מקצועי ורחב לכל סוגי כלי הרכב ומעורבותם בתאונות הדרכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully