וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה לא דיזל למכוניות השרד?

יואב קווה

25.9.2007 / 10:17

מנהל הרכב הארצי מעדיף לנועי בנזין לשרים למרות שהם נחשבים לבזבזניים משמעותית ממנועי הדיזל

8,000 ק"מ בחודש. זה הקילומטראז' הממוצע של שר הבריאות, יעקב בן יזרי. בכל חודשיים נוסע כבוד השר כמות קילומטרים מקבילה לממוצע השנתי של נהגי ישראל. בכל שנה הוא גומא כמעט 100 אלף ק"מ.

איך הוא עושה את זה? "בלי בעיה", מסביר הנהג הצמוד אלי משיח, "השר גר בכפר סבא. עולים, יורדים ולפעמים עוד פעם עולים ללשכה בירושלים. חוץ מזה יש בלי סוף סיורים וביקורים מדן ועד אילת, הכל בהתאם ללו"ז. אתה יודע מה זה לו"ז - נקבע מראש ותמיד יש שינויים".

נכון לאתמול בשמונה וחצי בבוקר, הציג מד הקילומטרים בוולוו S80 של השר את הנתון הבא: 502,004 ק"מ. המכונית היא S80 מהדור הקודם, מודל 2002, עם מנוע 2.4 ליטרים. הדגם הזה אמור, לפי נתוני היצרן, לשתות בנזין בקצב של 10.3 ק"מ לליטר. ואולם נתוני יצרן נמדדים במעבדה, בתנאים סטריליים והם תמיד אופטימיים בעשרות אחוזים.

בפועל, כולל המתנות ממושכות עם מזגן פועל, המכונית עושה כ-6 ק"מ לליטר. מיכל הדלק מכיל 70 ליטר, והנהג משיח נאלץ לתדלק כמעט בכל יום. לפי נתוני היצרן, גרסת הדיזל של אותה מכונית חסכונית ב-50 אחוז בדיוק - 15 ק"מ לליטר. במציאות אפשר לצפות שהדיזל ישתה ליטר סולר בכל 9 ק"מ.

הדיזל והסטיגמה

במכרז השרים זכו שני דגמים: אאודי 2.4 A6 ליטרים בנזין וסקודה סופרב 2.8 ליטרים בנזין. למה הם לא בחרו בדיזל? אולי מפני שמינהל הרכב הממשלתי אינו חושב אחרת מעם ישראל. אנחנו לא קונים מכוניות דיזל כי נדבקה בהן סטיגמה של מכוניות יקרות לאחזקה, שסובלות מסחירות נמוכה ואובדן ערך מהיר.

מינהל הרכב הממשלתי, בהתאם, העניק עדיפות למכוניות עם מנוע בנזין כבר בתנאי הפתיחה של המכרז. המכרז הוכרע לפי שיקול של מחיר (80%) ותחזוקה (20%). אותם 80% של סעיף המחיר הורכבו בעיקר מעלות רכישה (75%) וחלקית בלבד (25%) מנתוני צריכת הדלק לפי בדיקות המעבדה.

נכון, מכוניות עם מנועי בנזין זולות יותר לרכישה ויש סיכוי סביר שהיבואנים והיצרנים שהתמודדו על המכרז היו יכולים להעניק למינהל הרכב הנחות גבוהות יותר על דגמי בנזין, שסובלים מביקוש נמוך יותר באירופה בהשוואה לדיזל (באירופה כולם מעדיפים דיזל).

עלות הדלק בוולוו של בן יזרי מסתכמת ב-100 אלף שקל (כולל מס). לו היה עובר למכונית דיזל, היה נחסך למדינה סכום של 30 אלף שקל לפחות. ואולם, במכרז כלי הרכב של השרים איש לא לקח בחשבון שהפער לטובת דגמי הבנזין במחיר הרכישה יימחק במהירות בגלל החיסכון בדלק.

איש לא חשב שנבחרי העם צריכים לשמש דוגמא לחיסכון. ואיש לא חשב חלילה שיש אולי מקום לפסוע עוד צעד אחד קטן קדימה ולספק לשרים מכוניות היברידיות חסכוניות עוד יותר ממכוניות הדיזל החסכוניות; ובוודאי פחות מזהמות.

כבוד השר, מה רע בטויוטה פריוס? זו מכונית מרווחת, רכה, נעימה שעושה 17 ק"מ לליטר ופולטת רק 104 גרם דו-תחמוצת הפחמן לקילומטר. דגמי אאודי A6 וסקודה סופרב שזכו במכרז שותים ומזהמים בשיעור כפול לפחות: סקודה סופרב - 253 גרם CO2 לק"מ, ואאודי-A6 - 229 גרם לק"מ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully