וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וולוו P1800 - המלאך

ליאור ברוך

8.10.2007 / 15:15

הוא זכה להיות הכוכב בסדרת הטלוויזיה הבריטית של שנות ה-60 ממנה קיבל את שמו. קבלו את המלאך של וולוו

מי היה מאמין שבשנת 1961 תוציא וולוו לשוק רכב כה שונה ומיוחד שייצורו נפרס על תקופה של 11 שנים. בשנתיים הראשונת יוצר ה-P1800 על-ידי ג'נסן הבריטית ולאחר מכן הועתק פס הייצור לארץ המקור – שוודיה. ה-P1800 זכה לכינוי המלאך, על שם סדרת הטלוויזיה ששודרה ב-BBC בין השנים 1963 ל-1969. כוכב הסדרה היה רוג'ר מור, שלימים הפך להיות ג'יימס בונד, שנהג בוולווP1800 ספורט קופה.

הוגה ה-P1800 היה הלמר פטרסון, מהנדס עצמאי שדעותיו ורעיונותיו אומצו רבות על-ידי וולוו. לפטרסון היה תפקיד משמעותי בתכנון ה-PV44 סאלון בשנת 1947 וכן דגמים נוספים. פטרסון האמין כי על וולוו לייצר רכב ספורט בתגובה לרכבי הספורט הרבים שיוצרו באותה תקופה על-ידי יצרני הרכב השונים ובמיוחד כדרך לחדור לשוק האמריקני. לשם כך, פנה פטרסון לנשיא וולוו, גונאר אנגלאו, עם הרעיון לייצר רכב ספורט משלו. אנגלאו לא היה מודע לעובדה שבנו בן ה-23 של פטרסון שלמד באותה עת עיצוב תעשייתי בארה"ב היה כוכב עולה בעיצוב רכב.

אנגלאו אישר לפטרסון להתחיל בתהליך עיצוב הרכב ולקבל הצעות עיצוב מסדנאות העיצוב ג'יאה ופרואה. לא פחות מחמישה עיצובים שונים נשלחו על-ידי אותן סדנאות עיצוב, אך היה זה עיצובו של בנו של פטרסון שנבחר בסופו של דבר, ללא ידיעת נשיא וולוו על הקשר המשפחתי בין השניים. לא מקרי היה שעיצוב ה-P1800 היה שונה. הסנפירים האחוריים בעיצובו של הרכב היו לא שגרתיים ולא אופנתיים יחסית לתקופה ואף רכב אחר לא נראה כמו המלאך. תוך זמן קצר זכתה המכונית לתודעה עולמית בעיקר בשל היותו כוכבת טלוויזיה בסדרה ששודרה בכל רחבי העולם.

במקור, גוף ה-P1800 תוכנן להבנות על ידי Karmann בגרמניה, דבר שהתברר כבלתי אפשרי בשל מגבלות אלו ואחרות ועל כן הוחלט להתחיל בייצור הרכב בלינווד, סקוטלנד. לאחר הרכבת המרכב, שונוע כלי הרכב למפעל של ג'נסן לצורך סיום הרכבתם. המכלולים המכאניים של ה-P1800 היו שאולים בעיקר מדגם ה-P120/Amazon סאלון, עם מנוע 1.8 ליטר ששופר מעט בכדי להגיע להספק של 100 כ"ס. מערכת ההיגוי והמתלים נותרו זהים.

גילגולו של מלאך

המלאך היה בהגדרתו רכב ספורט דו-מושבי, למרות שמאחורי המושבים הקדמיים נותר מקום להושיב בו ילדים. הרכב זכה לקבלת פנים חמה בעיתונות הרכב העולמית. עם מהירות מקסימלית של 169 קמ"ש, היה הרכב חבילה משתלמת של ביצועים, אבזור, נוחות והתנהגות כביש. הרכב נמכר בתחילת דרכו בבריטניה במחיר של 1,850 ליש"ט.

וולוו היו מודאגים, בלשון המעטה, מאיכות הייצור של ג'נסן ובשנת 1963 הועתק ייצור הרכב לשוודיה. ייצור גוף הרכב עצמו נשאר במפעלי המתכת בבריטניה. שמו של הרכב שיוצר בשוודיה זכה לשינוי קטן בשם – S1800.

בשנת 1969 הוגדל נפח המנוע ל-2000 סמ"ק, תחת התווית E1800, כשהאות החדשה מציינת את שם יצרן הזרקת הדלק הגרמני Ein-spritzung, לימים Bosch. משנת 1970 ייצור הרכב על כל מרכיביו היה שוודי בלבד. כמויות הייצור והמכירות הרכב ירדו בעקביות וגם הופעת ה-1800ES Estate לא עזרה עם מכירה של 8,078 יחידות בלבד. בשנת 1973 עזב המלאך האחרון את פס הייצור של חברת וולוו.


* הכותב הנו עורך אתר הרכב הקלאסי הישראלי 'קלאסיקאר'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully