וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רדיו חזק: מגבירים את הווליום

14.10.2007 / 15:10

בפרק השלישי בדרך אל המערכת שלכם ברכב, נתמקד הפעם באמצעי ההגברה למערכת השמע והכבלים הנחוצים

מגבר הוא בעצם מכשיר להגברת האות המתקבל ממכשיר ה'הד-יוניט' ותפקידו למנוע הפרעות שקיימות בקצוות השמע, בתדרים הנמוכים והגבוהים. המגבר בעצם, מקבל אות או תדר באורך גל מסוים והוא מגדיל את עצמת הגל כדי שהמערכת לא תגיע לרוויה (מיצוי הסאונד הנקי) מוקדם מהצפוי והרצוי.

כאשר אנו מגבירים את הווליום ב'הד-יוניט', אנו בעצם מעוותים את הסאונד וכאשר האות מוגבר על ידי מגבר חיצוני ל'הד-יוניט', העיוות יגיע רחוק יותר, כלומר בעצמת שמע גבוהה יותר. משמע, אם מכשיר רגיל מגיע לעיוות ב-60 דציבל, המגבר ירחיק את העיוות אל 90 דציבל לדוגמה. המגבר נותן לנו את אותו גל שנכנס, רק חזק יותר ועם אחוז סטייה מסוים שנקרא THD (Total Harmonic Distortion). THD של 1 אחוז נחשב לגבוה ולכן יש להפחיתו למינימום. זו הסיבה מדוע אנו צריכים מגבר.

מלבד היכולת להעלות את עצמת השמע, תפקידו של המגבר לשפר את איכות השמע בטווח התדרים הרצוי ולכן חשוב לבחור את המגבר שיענה על הדרישות שלנו מהמערכת ויתאים ליכולותיהם של שאר הרכיבים.

השלב הראשון בבחירת המגבר המתאים, לא מתחיל דווקא במחיר, אלא בסוג מכשיר השמע המצוי ברכב, הכוונה, האם יש לו או אין לו יציאות לחיבור אמצעי הגברה חיצוניים.

מרבית מכשירי השמע המקוריים המצויים בעיקר בכלי רכב חדשים (אך גם בקרב מכשירים חדשים זולים יחסית), אין יציאות להגברת מערכת השמע (יציאות RCA). לכן, יש לבחור מגבר אשר מסוגל להתחבר אל יציאות הרמקולים של ה'הד-יוינט' ובכך לדעת לעבוד עם כניסה של מתח גבוה, במקום רק האות המשודר ממכשיר השמע.

האופציה במקרים אלה, היא חיבור מתאמים אשר מפחיתים את עצמת השידור של מכשיר השמע (יציאת הרמקולים – מנחית מ'היי-פאואר' ל-RCA) כדי להתאים לאופי המגבר. בסיטואציה שכזו, עלולה להיות בעיה בהדלקת המגבר – אין יציאת Remote. אולם, ישנם מתאמים אשר מלבד הפחתת עצמת השידור, הם מכילים בתוכם גם אפשרות Remote. אופציות נוספות הן התקנת 'ריליי' שמדליק את המגבר במצבים שונים (הדלקת הרדיו, הנעת הרכב), אך הן פחות מומלצות משום שהן גורמות למגבר לעבוד תמיד, גם כאשר אין בו צורך.

המצב השני, הוא התקנת מגבר במכשירי 'הד-יוניט' בהם יש יציאות למגברים ומכשירים אלו מתחלקים לשלושה סוגים: מכשיר בעל יציאה אחת ל-RCA, מכשיר עם שתי יציאות (בד"כ את היציאה לאחור ניתן להפוך לשימוש להגברת סאב), והמכשיר השלישי, מציע 3 יציאות להגברה – קדמי, אחורי וסאב.

סוגי מגברים

המגברים לרכב, מתחלקים ל-4 סוגים, בהתאם למספר יציאות ההגברה שהם מציעים: הראשון, הוא מגבר בעל שני ערוצים והוא משמש בעיקר להגברת זוג רמקולים אחוריים או סאב. המגבר השני, מציע 4 ערוצים אשר משמש לרוב להגברת הרמקולים הקדמיים ואחוריים גם יחד, או לחילופין, רמקולים קדמיים וסאב מאחור, על ידי גישור. המגבר השלישי מציע 5 ערוצים והוא משמש להגברת הרמקולים הקדמיים, האחוריים וגם את הסאב על ידי היציאה החמישית (מגברים אלו מומלצים פחות לשימוש לרוב בגלל איכות נמוכה). המגבר האחרון הוא מגבר שנקרא 'מונו-בלוק' והוא מציע אך ורק יציאה אחת המשמשת להגברת הסאב.

ההבחנה השנייה בין המגברים היא בנתון ההתנגדות לפיה הם מסוגלים לעבוד. לדוגמה, יש מגברים שמסוגלים להתחבר לרמקולים בעלי התנגדות של 0.5 אוהם, 1 אוהם, 2 אוהם ו-4 אוהם (הרמקולים ברכב כולם מציעים חיבור של 4 אוהם). החשיבות של נתון התנגדות זה היא, שעצמת ההתנגדות קובעת את האופן שבו ינצל המגבר את עוצמתו, שהיא קבועה מראש. מכאן, שאנו נשאף להתקין מגבר בעל התנגדות נמוכה ככל הניתן, כלומר, שהמגבר יציע מינימום התנגדות להעברת העוצמה והפוטנציאל שקיימים בו.

ההבחנה הבאה בסוגי המגברים, היא היכולת של המגבר לקבל מתח מה'הד-יוניט', כלומר, המתח הקיים ביציאות ה-RCA. בעבר, כל המגברים עבדו על מתח כניסה של 0.5 וולט. כיום ישנם מכשירים שמסוגלים לספק למגבר כ-6.5 וולט (ישנם גם מכשירים הנמצאים בין ה'הד-יוניט' למגבר אשר יודעים להגביר את יציאות ה-RCA עד 24 וולט). המשמעות של עצמת המתח ביציאות ה-RCA מגיעה באיכות השמע. מצד אחד, המגבר לא יצטרך להתאמץ כל כך כדי להגביר את הסאונד, ומצד שני, כשיש מתח גבוה, הגל גבוה יותר ולכן יש פחות עיוותים בקצוות השמע.

הבחנה רביעית בין המגברים מגיעה בהספקים המופקים. הספקים של מגברים נמדדים במספר אופנים: הראשון הוא RMS – זהו ההספק האמיתי, הנקי ועם אחוז העיוות הנמוך ביותר של המגבר. השני, נקרא PNPO או 'פיק' – השיא המקסימאלי של ההספק שהמגבר מסוגל להגיע אליו ברגע מסוים ולא לאורך זמן. מכאן, שההתייחסות שלנו אל עצמת המגבר צריכה להיעשות בהתאם לנתון ה-RMS, אבל כאן נכניס למשוואה את ההתנגדות שבה פעל המגבר בהספק זה.

ניקח לדוגמה, מגבר 4 ערוצים אשר מסוגל לתת 60 וואט לכל ערוץ כלומר 4X60 ב-4 אוהם, יספק לנו ב-2 אוהם 75 וואט בכל אוד מהערוצים, כלומר, 75X4. עוד דוגמה להמחשה, מגבר שמספק 125 לערוץ במגבר 2 ערוצים ב-4 אוהם, ייתן 190 וואט ב-2 אוהם. במגבר מונובלוק שמספק 300 וואט ב-4 אוהם, יספק 500 וואט ב-2 אוהם, וב-0.5 אוהם המגבר יספק כ-800 וואט.

לסיום פרק זה, נציין שתי אפשרויות חיבור של המגבר אל ה'הד-יוניט' – הראשונה על ידי כבל אופטי והשנייה על ידי כבל באלנס, אבל מדובר במערכות נדירות ויקרות במיוחד.

אז איך בוחרים מגבר?

כאן אנו נשתמש בכל מה שלמדנו עד כה: נבדוק כמה יציאות הגברה קיימות במכשיר ה'הד-יוניט' הקיים ברכב, עלינו להחליט כמה רמקולים עלינו להגביר (קדמיים, אחוריים, סאב או כולם יחד), יש לדעת מה הספק (רצוי RMS) של הרמקולים – כדי למנוע מצב שנקנה מגבר חזק מדי עבור הרמקולים או לחילופין, לא נקנה מגבר שהספקו חלש מדי מכדי להניע את הרמקולים שדורשים הגברה, עלינו לבדוק גם מה הוא המתח המצוי ביציאות ה-RCA וכמובן, סעיף הקסם – התקציב שלנו.

כמו בכל סעיף אחר, גם כאן התקציב משפיע באופן ישיר על תכונות ואיכות המגבר. מגבר זול יחסית ייתן בעיקר עיוות גבוה יותר בקצוות הצליל ואף יתכן שלא תהיה לו יכולת לקבל מתח גבוה בכניסות ה-RCA. מגבר יקר לחילופין יציע לרוב יכולת עבודה עם מתחי כניסה גבוהים ב-RCA, יציע אחוז עיוות נמוך (פחות מ-0.5 THD) וכמובן שאות ביחס לרעש יהיה גבוה יותר. מכאן שאם יש מגבלת תקציב, מומלץ להגביר את הרמקולים הקדמיים והסאב בלבד במגבר איכותי ככל שהתקציב מאפשר.

כבלים וקבלים

ישנם מאות סוגים שונים של כבלים בשוק, מכבלים חסרי שם או מותגים ועד כבלים של יצרניות מוכרות ומפורסמות. בניגוד לדעה הקיימת, חשיבותם של הכבלים מכרעת. הכבלים הזולים והפשוטים עשויים לעלות בסביבות ה-50 שקלים והאיכותיים יכולים הגיע לכדי 1,000 שקל (כבלי RCA). ההבדל נובע ישירות מעובי הכבל, אחוז הנחושת בכבל (יותר נחושת, יותר טוב) וכיוון שזירת החוטים – כן כן, מסתבר שזה משנה. על הכבלים המקצועיים מצוין כיוון זרימת המתח. כמובן שכבל RCA טוב ימנע הפרעות השראה מאמצעי חשמל אחרים ברכב וכמובן את רעשי המנוע הידועים לשמצה.

בכל הקשור לכבלי הרמקולים, העניין לא שונה – על הכבל להיות בעובי המתאים, עם מה שיותר אחוזי נחושת בתוכו וגם כאן, בכבלים מקצועיים, מצוין כיוון הזרימה של הכבל.

את ההספק החשמלי מקבל המגבר כמובן ממצבר הרכב והוא יעבוד בצורה האופטימלית כאשר המתח עבודה שלו יהיה 14.4 וולט – זהו המתח המקסימלי שמספק האלטרנטור למצבר בזמן טעינה. לכן, נשאף לחבר כבל עבה ואיכותי בין המצבר למגבר. במגברים שצריכת הזרם שלהם גבוהה יותר, רצוי ומומלץ לחבר קבל. הקבל מגיע בערכים של כמיליון מיקרו פראד ותפקידו לספק מתח גבוה בזמן ממושך למגבר.

במערכות "כבדות" יותר, מחברים מצבר נוסף ברכב, דבר המצריך החלפת אלטרנטור לחזק יותר וכמובן, חיבור של כבלים עבים במיוחד בין המצברים. כבל עבה זה בין המצברים יכול להגיע למחיר של כ-500 שקלים למטר.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

טעויות נפוצות

בתחום זה ישנן מספר טעויות נפוצות. הראשונה היא באופציית ה'גיין' (Gain). במערכות שב-RCA יש 6.5 וולט, הגיין אמור להיות בין 0 ל-0.3. במערכות של 4 וולט ב-RCA הגיין אמור להיות מעט מעל ה-0.5 ובמערכות של 2 וולט ב-RCA הגיין אמור להיות 0.75.

החום השורר בתא המטען, לא ממש מפריע למגבר. המגברים היום מצוידים בצלעות קירור, או אף כל כיסויו החיצוני משמש כצלע קירור. בעבר הציעו המגברים מאווררים זעירים, אבל מאוחר יותר התברר שמאווררים אלו יוצרים הפרעה בצליל בתחום התדר בו הם עובדים. יש מגברים מהרמות הגבוהות שמציעים הגנה תרמית שבה ישנו מפסק אשר מכבה את המגבר במידה והושגה טמפרטורת עבודה גבוהה מדי, עד לרגע קירורו.

מגברים "נשרפים" בגלל שימוש בכניסה במתח גבוה ב-RCA, הרבה יותר ממה שמסוגל המגבר לטפל, או כאשר יש קצר ביציאת השמע מהמגבר אל הרמקולים – למשל בחיבור של סאב בהתנגדות של חצי אוהם למגבר שלא מסוגל לעבוד בהתנגדות שכזו. אולם, כיום, רוב המגברים המודרניים מציעים הגנה מפני מקרים שכאלו.

מילון מונחים

LPF – Low Pass Filter, אופציה במגבר לסינון צלילים מלבד אלו הנמוכים

HPF – High Pass Filter, מסנן את הצלילים הנמוכים

Bass Boost – הגברה נוספת לצלילים הנמוכים

RCA In – כניסת הסאונד למגבר

RCA Out – יציאת הסאונד מהמגבר (לחיבור מגבר נוסף)

Speaker Input – כניסת סאונד למגבר ללא צורך בכבל RCA (מיועד עבור מכשירי שמע מקוריים שאין להם יציאות מובנות למגברים)

*הכתבה נערכה בעזרתם של מומחי השמע מחברת ""עוזי רדיו" מקבוצת UDT הנציגה הרשמית של PIONEER בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully