וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מופז: נהג משול לאקדח טעון

15.10.2007 / 11:36

ארגון 'אור ירוק' ערך הבוקר יום עיון רב משתתפים כדי לתקוף את נושא הנהיגה תחת השפעת אלכוהול בישראל

בכנס בטיחות שעורכת הבוקר (שני) עמותת 'אור ירוק', נדונה הסוגייה העוסקת בכל הקשור לאלכוהול ונהיגה ותוצאותיה החומורות בדרכים. המוטו שסביבו התקיים יום העיון היה "אלכוהול הנו סם רטוב". ראשון הנואמים בכנס זה היה אבי נאור, ממקימי עמותת אור ירוק שלטענתו נגע האלכוהול בדרכים הנו חמור מכפי שניתן לדמיין. נאור הוסיף כי מערכת המשפט בישראל אינה מתייחסת באופן הראוי לנהגים שנתפסו נוהגים בהשפעת אלכוהול ואף נוהגת להקל עימם יתר על המידה. לדבריו, נהג שנוהג תחת השפעת אלכוהול הנו בגדר פצצה מתקתקת ולכן יש להגביר את המודעות לנזקי השתייה, אולם לא רק לעצם האיסור אלא גם על הסיבות שגורמות לאיסור זה. בימים אלה פועל נאור לקידום הצעת חוק חדשה שתאסור על צעירים לנהוג תחת השפעת כל אחוז אלכוהול בדמם.

שר התחבורה, שאול מופז, אשר נכח ביום עיון זה רואה חשיבות עצומה לכנס. את דבריו פתח בהודעה מעט מקוממת המשווה את האדם מאחורי ההגה לאקדח טעון. אנו לא רואים עין בעין עם הגדרה שכזו שכן שוב מוצא המימסד דרך להאשים את הציבור במיכשלותיו עתיקות היומין של החינוך והמודעות לנהיגה, אולם קל לנו יותר להסכים עם קביעתו השנייה שנהג הנוהג בגילופין משול לרוצח פוטנציאלי. מופז קורא לשיפור תרבות הנהיגה בישראל דרך חינוך החל כבר מבתי הספר התיכוניים. מנגד, יוצא מופז בהצעות לוחמניות במיוחד ובמילון מונחים הלקוח מעברו הצבאי כי יש להגביר את נוכחות המשטרה בדרכים, להעצים את האכיפה ולהחזיר את כוח ההרתעה לידיה. בשולי דבריו זכר שר התחבורה להתייחס לצורך ביצירת תשתיות סלחניות יותר בדרכים אולם מעבר להצהרות אלו, לא דובר על מעשים ותוכניות בפועל לעתיד הנראה לעין.

בין הנואמים הנוספים היה גם דר' ריצ'ארד קומפטון מארגון הבטיחות האמריקני NHTSA אשר האיר את עיני הנוכחים בנתונים וסקרים מדאיגים אודות המתרחש בארה"ב. לדבריו, מדיי שנה נהרגים כ-17 אלף בני-אדם בתאונות דרכים כתוצאה מנהיגה בגילופין לעומת 23 אלף בעבר. אל נתון זה הגיעו לאחר שנים של השקעה בחינוך ובמקביל באכיפה חסרת פשרות.

מחקרי ה-NHTSA העלו כי 82% מהמעורבים בתאונות תחת השפעת אלכוהול הם גברים ו-58% מהתאונות מתרחשות בסופי שבוע. כמו כן, נמצא כי 75% מהנהגים שנהגו תחת השפעת אלכוהול והיו מעורבים בתאונות דרכים, לא חגרו חגורות בטיחות. המשקה המשכר ביותר בארה"ב הינו הבירה אשר מהווה 80% מכלל המשקאות אשר גרמו לתאונות דרכים.

עינת גרינברג, מנהלת תחום אלכוהול בעמותת אור ירוק, הציגה נתונים מישראל אשר דומים מאוד לאלו שנמצאו בארה"ב, אך הוסיפה כי 41% מהנשאלים בסיקריהם אשר נוהגים לשתות אלכוהול בהזדמנויות שונות, עושים זאת גם לפני הנהיגה. 30% מאותם נשאלים ציינו כי הם חוששים שיעצרו לבדיקת אלכוהול על ידי המשטרה אולם רק 6% מהם נעצרו בפועל לבדיקה. לטענתה, 85% מנשאלי הסקר תומכים בקביעת חוק ה-0% לנהגים צעירים.

אל יום עיון זה הגיעו גם מספר מציגים המשווקים בישראל מגוון מוצרים שביכולתם למנוע את תופעת הנהיגה בשכרות. בין המכשירים המוצגים ניתן למצוא נשיפונים אישיים לבדיקת כמות אלכוהול לפני הנהיגה, מכשירים אוטומטיים קבועים שנועדו להצבה בתוך הפאבים וכן מכשירים המונעים הנעת הרכב באם הנהג נמצא בגילופין.

גם אנו מכירים בחשיבות העצומה שיש לימי עיון מסוג זה הדנים בבעיות חמורות כמו נהיגה בגילופין, אך עדיין מופתעים לגלות כי תשובות מרבית הגופים לבעיות אלו תקועות עדיין בהאשמות המעבירות את האחריות אל הנהג הפרטי והקוראות להמשך אכיפה חסרת רחמים ופחות השקעה בחינוך הדור הצעיר של הנהגים בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully