וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדשה מהניילונים ב-2,500 דולר

ניו-יורק טיימס

18.10.2007 / 7:58

יצרניות הרכב המובילות מפתחות מכוניות זולות במיוחד עבור השוק ההודי המתעורר; מהפכה עולמית או פגיעה באיכות?

מאת הת’ר טימונס

מהפכה מתרחשת בימים אלה בהודו, והיא עשויה לשנות את תעשיית הרכב העולמית ואת המכוניות של כולנו. יצרנית המכוניות ההודית טאטא מוטורס מתכננת להשיק בסתיו הבא את "המכונית העממית" המדוברת שלה, במחיר נקוב של כ-2,500 דולר. בעקבותיה ישקו ששה דגמים חדשים של מכוניות זולות להחריד - חלקם תוצרת יצרניות המכוניות המובילות בעולם, בהן טויוטה ורנו-ניסאן.

לפי נתוני חברת המחקר של תעשיית הרכב, CSM, עם גיל חציוני נמוך מ-25 ומעמד ביניים שהולך ומתרחב במהירות, הודו עשויה להחליף בשנה הבאה את סין כשוק המכוניות הצומח ביותר. היצרניות המעונינות לחדור לשוק מאזינות היטב לדרישות ההודים למכוניות זולות וקטנות.

"אם תשאל מיליארד בני אדם, 99% מהם יגידו לך שהם רוצים מכונית. הבעיה היא, כמה מהם יכולים להרשות לעצמם לרכוש אחת?", אומר ג'אגדיש קטאר, מנכ"ל מארוטי סוזוקי, יצרנית המכוניות הגדולה בהודו.

עד לאחרונה , רק מעטות מיצרניות הרכב בהודו הטרידו את עצמן בשאלה הזאת. שוק הרכב הקטן במדינה נשלט על ידי יונדאי מוטורס, טאטא ומארוטי סוזוקי - שיתוף הפעולה של מארוטי ההודית וסוזוקי היפאנית. מארוטי מחזיקה בנתח של יותר מ-50% בשוק הרכב ההודי, הודות לדגמים שמחירם נמוך מ-195 אלף רופי (כ-5,000 דולר).

כעת, מבקשות גם יצרניות הרכב הזרות לקחת חלק בתחרות ומגבירות את הלחץ לייצר מכוניות זולות, אך אטרקטיביות. בקיץ האחרון הושמעו שלל הצהרות בעניין: סקודה הודיעה כי היא מתכוונת להתחיל לייצר ולמכור את הפאביה, מכוניתה הקטנה, בהודו; יו"ר טויוטה, פוג'יו צ'ו, הודיע כי היצרנית היפאנית עשויה להתחיל למכור מכוניות קטנה בשוק ההודי. בכירים בפורד מוטור אמרו כי גם הם בוחנים את השוק; ורנו-ניסאן הכריזה על שדרוג מכרז העיצוב וההנדסה שלה, בנוסף לתכניות קודמות להקים מפעל בהודו.

רנו-ניסאן - שיתוף הפעולה בין רנו הצרפתית לניסאן היפאנית - ניהלה מגעים עם יצרנית הטוסטוסים המקומית בג'אג' כדי לייצר מכונית זולה, שלדברי אנליסטים מחירה יהיה רק 3,000 דולר. יונדאי מתכוונת להוסיף דגם חדש של מכונית קטנה לקו הייצור הנוכחי שלה ולהכפיל את הייצור בהודו, והונדה מתכוונת לייצר מכונית קטנה המותאמת במיוחד לשוק ההודי. ביום חמישי האחרון הכריזה פיאט על הגברת את שיתוף הפעולה עם טאטא, ועל יוזמה משותפת לייצר מכוניות, מנועים ותמסורות בהודו עבור השוק המקומי והבינלאומי.

שוק שצומח ב-14.5% בשנה

הודו שונה מהשווקים בארה"ב ומערב אירופה, שבהם הצמיחה איטית או לא קיימת, וגם מהשווקים המתפתחים במהירות כמו סין, בכך שהדגש בשוק ההודי הוא על מכוניות קטנות וזולות - אך עדיין בעלות ארבע דלתות, לא שתיים, ומקום למשפחה המורחבת. בשעה שהמעמדות הגבוהים חוטפים את הדגמים המרווחים יותר או מכוניות מיובאות, כמו מרצדס, אנשים הרוכשים את המכוניות הראשונה שלהם יקפיצו את צמיחתו של השוק בשנים הבאות.

לפי הערכות של CSM, עד 2013 יתרחב השוק ההודי ב-14.5% בממוצע מדי שנה, לעומת גידול של כ-8% בסין. החברה מעריכה כי ב-2013 הסינים ירכשו 10.8 מיליון מכוניות, לעומת 3.8 בלבד בהודו, אך טוענת כי שטף של יצרניות מקומיות וזרות בסין הופך את הודו לשוק האטרקטיווי יותר לטווח הארוך.

אם היצרניות הגלובליות יוכלו למצוא דרך לייצר מכוניות זולות וקטנות בהודו, הן עשויות לייצא את הטכנולוגיה גם לשווקים מתעוררים אחרים שבהם שיעור בעלי המכוניות נותר קטן: דרום מזרח אסיה, אפריקה והמזרח התיכון.

ואולם כעת הן מתרכזות קודם כל בכיבוש השוק ההודי. חברת הייעוץ A.T Kearney מעריכה שמכונית שמחירה 3,000 דולר תוכל למשוך 300 מיליון קונים בהודו עד 2020. ואולם גם לתחזיות האופטימיות לגבי השוק הסיני נדרשו כמה עשורים כדי להתגשם, ואי יציבות כלכלית או פוליטית עלולה לעכב את הצמיחה ההודית.

למרות זאת, מיליוני ההודים שירכשו מכוניות יסכימו כנראה עם שוצ'יטה באגה, שרכשה את הרכב הראשון שלה ביולי. "המחיר היה הדבר החשוב ביותר. אני לא נמצאת בעמדה שבה אני יכולה להרשות לעצמי מכונית גדולה או יקרה", אומרת באגה בת ה-26, מתלמדת בחברת כוח אדם שמשתכרת כ-375 אלף רופי לשנה (כ-9,500 דולר) ושילמה עבור מכונית קצת יותר מ-235 אלף רופי (כ-6,000 דולר).

בנוסף לצרכנים כמו באגה, יצרניות הרכב מכוונות גם ל-65 מיליון בעלי הטוסטוסים בהודו, רובם גברים. כיום, משפחות שלמות נוהגות לנסוע על גבי טוסטוסים, כשהגבר נוהג ואשתו יושבת ב"סירה" לצד האופנוע, כשהילדים - לפעמים שלושה במספר - יושבים לצדה.

לדברי ראבי קאנט, מנכ"ל טאטא מוטורס, "המכונית העממית" תיצור מצב שבו "גם אדם שמעולם לא חלם על כך יוכל כעת להרשות לעצמו לרכוש מכונית. אני מדמיין לעצמי את רמת ההתרגשות".

פעילים למען איכות הסביבה ושוחרי הבטיחות, לעומת זאת, מתרגשים הרבה פחות. לדברי אנומיטה רויצ'ודורי, מנהלת המרכז למדע ואיכות הסביבה בניו דלהי, המכוניות הזולות יחמירו את בעיית זיהום האוויר בהודו ואת הצפיפות בכבישים. כבר עכשיו, לדבריה, קרוב ל-60% מהערים בהודו סובלות מרמות זיהום שנחשבו למסוכנות ביותר.

בחזית הבטיחותית, בכירי תעשיית הרכב מתעקשים כי המכוניות הזולות יצייתו לתנאי הבטיחות בשוקים שבהן הן יימכרו, אולם בהודו הסטנדרטים בתחום אינם כוללים בהכרח מבחני ריסוק, כריות אוויר או מערכות ABS למניעת נעילת גלגלים.

בהתחשב בצורך במהירות ובנפח, אומר נשיא ומנכ"ל CSM, קרייג קאטר, הדרישה בשוק הרכב הצפון אמריקאי היא "הפוכה כמעט לחלוטין" מהדרישות של השוק ההודי. הדבר עלול להגביל את שיווקן של המכוניות הזולות בשווקים בוגרים יותר כמו ארה"ב ומערב אירופה.

למרות זאת, לפי הערכותיה של ספקית הרכב רוברט בוש, מכוניות שמחירן נמוך מ-10,000 דולר ירכיבו כ-13% מהשוק העולמי עד 2010 עם מכירות של כ-10 מיליון מדי שנה. עד אז, מכירותיהן של מכוניות זולות כבר יחזיקו בשיעור צמיחה כפול מזה של יתר השוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully