וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: הדברים שמופז לא יכול לעשות

תומר הדר

18.10.2007 / 12:56

יום המחויבות הלאומית לבטיחות בדרכים הסתיים ושוב הנהג הוא האויב. האם הגמל לא רואה את דבשתו?

יום המחויבות הלאומית לבטיחות בדרכים בכנסת - שם יפה ליום אחד בלבד בשנה שבו מתמקדים בתופעה שבגללה נהרגים אנשים מדי יום. לחדר נכנס כוכב היום, שר התחבורה שאול מופז. הנוכחים בחדר מחרישים, חלקם קמים, ומופז ניגש הישר לעיקר: הוא יוצא למלחמה. האויב - הנהג הישראלי.

החל ב-2008, מתכנן מופז להביא לשלילה של רישיונות הנהיגה של נהגים שצברו עשרות עבירות תנועה. אם מדובר בנהג משאית, על אחת כמה וכמה יותר טוב. משאיות הן הרי סכנה על הכביש ולא גורם חשוב בכלכלתה של מדינה. מופז כמובן יחמיר גם את האכיפה, ויתגבר את אנשי משטרת התנועה בעשרות סטודנטים.

זה לא נגמר כאן. מופז ממשיך לירות לכל הכיוונים: ב-2008 הוא ינהיג תוכנית חדשה: נהג יקבל רישיון נהיגה עם 15 נקודות זכות. כשייגמרו הנקודות, ילך הרישיון והנהג יצטרך לעבור טסט מחדש. במציאות הישראלית, עלולות הנקודות של הנהגים שמבלים זמן רב על הכביש, להיגמר מהר מאוד. כתוצאה מכך, העומס על משרד התחבורה יהיה אדיר. כנראה שבמאבק בתאונות הדרכים לא תמיד צריך להשקיע מחשבה מראש.

מופז לא המציא את הגלגל ולא את הצורך להחמיר באכיפה נגד נהגים עבריינים, הוא פשוט הופך את הסנקציות למחמירות יותר. הבעיה היא שעל הנהג הישראלי זה לא עובד. ב-2002 נכנסה לתוקפה שיטת ניקוד חדשה, מחמירה יותר, שלא עזרה במיוחד לפתור את הבעיה של עבירות התנועה ותאונות הדרכים. הסיבה לכך היא שתרבות הנהיגה הישראלית היא תרבות של "מגיע לי" ושל משחקי כבוד - ומיליון נקודות וקנסות לא יכולים לשנות זאת.

מופז יכול להטיל קנסות, אבל יש דברים שהוא כנראה לא יכול לעשות. הוא לא יכול לשנות את תרבות הנהיגה הישראלית, שגורמת לרבים מאתנו לנצל עד תום את המכונית הצמודה, פשוט מפני שהדבר אפשרי, לפקוק כך את הכבישים ולהיחשף לסכנות מעבר לנדרש. מופז גם לא יכול להטיל קנסות על אנשי משרד התחבורה, המאפשרים יבוא של פגושים שמתנפצים בזמן תאונה, רפידות בלם ירודות שפוגעות ביכולת הבלימה וצמיגי משאיות מתוצרת מפוקפקת, שעלולים להתפוצץ תוך כדי נסיעה, כפי שנחשף ב-TheMarker.

שר התחבורה מכוון, משחרר הרבה תחמושת ולפעמים גם פוגע. אבל הוא פוגע במטרות הקלות. המטרות האמיתיות עדיין עומדות. לפני שהוא מתחיל לחלק קנסות לנהגים, עליו להתבונן בעצמו ולחשוב למי מגיע הקנס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully