וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

125 סמ"ק. סכנה בדרכים

אורן קוזלובסקי, ריידרס

28.10.2007 / 11:29

תהליך קבלת רישיון הנהיגה לדו גלגלי בנפח 125 סמ"ק נעשה על כלי אוטומטי. המעבר לכלי ידני ללא ניסיון מהווה סכנה

דרגת הרישוי הראשונה היא אופנוע או קטנוע בנפח 125 סמ"ק, כלי רכב בסיסי לשימוש בני נוער או נהגים בעלי רישיון נהיגה בן יותר מ-3 שנים. לכאורה כרטיס הכניסה הקל והמהיר ביותר לעולם המופלא של הרכיבה בדרכים. אך אליה וקוץ בה – את הלימוד לדרגת הרישוי הראשונה עוברים התלמידים על קטנוע אוטומטי בעוד הרישיון עצמו מקנה זכות לרכוב גם על אופנוע בעל תמסורת הילוכים הדורשת מיומנות הפעלה.

אז מה עושה מי שחשקה נפשו באופנוע עם הילוכים? רוכש את הדו גלגלי הנחשק ולומד לבד או בעזרת חברים. סיבוב בסוכנויות המכירה ואצל המורים לרכיבה מגלה כי אין פתרונות של ממש וכי גם בעלי הרישיונות החדשים מעלים את המצוקה בפני אלו המלמדים אותם או מנסים להציע להם אופנועים למכירה.

בביקור מקרי בגני התערוכה פגשתי בצעיר שברשותו רישיון המבקש ללמוד תמורת תשלום כיצד להשתמש בהילוכי האופנוע. לצורך כך ביקש כי יאפשר לו המורה לרכוב על אופנוע מדגם הונדה CBF250 שהיה במגרש. חגי, מורה ותיק לרכיבה, הסביר לתלמיד כי גילו הצעיר אינו מאפשר לו להעלותו על האופנוע וכי הביטוח לא יחול עליו.

בשיחה עם התלמיד חסר האונים גולל בפניי הצעיר סיפור אשר ארע לחברו, רוכב חדש שלמד גם הוא על קטנוע אוטומטי. החבר רכש אופנוע עם מנוע 125 סמ"ק עליו הספיק לרכוב מהסוכנות ועד הבית. בסוף הרכיבה הראשונה, בחר החבר לבלום עם הבלם האחורי ולחץ על ידית המצמד - זה הזמן להסביר כי בקטנועים מנופי הבלמים שניהם ממוקמים על הכידון, הקדמי בצד ימין והאחורי בשמאל, באופנוע לעומת זאת ידית שמאל משמשת להפרדת המנוע לצורך החלפת הילוכים. הצעיר שניסה לבלום איבד שליטה על אופנועו וגלש אל קיר ביתו, מהלחץ לאחר הנפילה לא עזב את ידית הגז והאופנוע פשוט החל לחוג סביבו.

משאל לא מחייב בין מבקרי סוכנויות המכירה הצעירים, מעלה כי רובם סומכים על הסברי החברים ולא מודעים לכל ההבדלים בין קטנוע לאופנוע. רובם גם מצליחים להבין את הרעיון הכללי די מהר ומשתלטים על תפעול מערכת ההילוכים. רובם גם סיפרו שבמהלך הלימוד חיפשו פתרון רשמי וממוסד ללימוד הרכיבה על אופנוע. אם הייתה אפשרות או חובה לשיעור נוסף על אופנוע עם הילוכים, רבים מהם היו עושים את השיעור ומרגישים בטוחים יותר בצאתם מאוחר יותר לכביש.

הפתרון המתבקש הוא ככל הנראה הגבלת רישיון כמקובל במכוניות או כפי שהיה מקובל עד לפני שנה בלימוד רכיבה על קטנוע אוטומטי בנפח של 500 סמ"ק. קביעת קוד המגביל תלמידים שלא עשו שיעור השלמה על אופנוע עם הילוכים לקטנוע בלבד. קוד הגבלת הרישיון, קוד 262, קיים במחשבי משרד הרישוי ואין כל מניעה להפעילו גם על דרגת הרישוי הנמוכה ביותר. רוב המורים אולי יעדיפו שלא לרכוש אופנוע נוסף רק בשביל שיעור אותו לא יממשו רוב התלמידים, אבל פתרון צריך להציע. לא יתכן שתלמידים ילמדו לבד כיצד לתפעל כלי רכב בדרך ציבורית ללא השגחה ותוך הסתמכות על חברים.


* הכותב הנו עורך אתר הדו-גלגלי 'ריידרס'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully