וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירוג מהירות הצמיג יירשם ברישיון הרכב

תומר הדר

28.10.2007 / 14:03

משרד התחבורה פועל בימים אלה להכנסת קוד המהירות של צמיגי הרכב לרישיונות של כל הרכבים משנת 2006 ומעלה

קוד המהירות של צמיג, אשר מופיע על דופן כל הצמיגים המיוצרים כיום ברחבי העולם, מסמל את המהירות המרבית הבטוחה בה ניתן לנסוע עם הצמיג.

כך לדוגמה, צמיג שעל דפנו מופיעה האות S לצד מידת הצמיג מוגבל למהירות של 180 קמ"ש. צמיג שעל דפנו מופיעה האות V מוגבל למהירות של 240 קמ"ש, ואילו צמיג שעל דפנו מופיעה האות Y או W הוא צמיג המיועד למכוניות ספורטיביות הנוסעות במהירות מעל 240 קמ"ש.

נהג אשר נוסע במהירות גבוהה מזו שמותרת על ידי יצרן הצמיגים, מסתכן באיבוד אחיזה וחוסר שליטה ברכב. סכנות אלה נגזרות מן החומרים מהם מורכב הצמיג, יכולתו לטפל בעומס וטמפרטורות גבוהות הנגרמים כתוצאה מנסיעה במהירות גבוהה.

בנוסף לתקנה זו, קיים כיום תיקון לתקנות התעבורה - תקנה 322 הקובעת כי "לא יורכב ברכב ששנת ייצורו מתחת ל-2005 צמיג המוגבל למהירות פחותה מן המהירות המרבית המתוכננת של הרכב". כלומר: במאזדה 6 2.0 אוטומטית שמהירותה המירבית על פי היצרן היא 201 קמ"ש, חל איסור להתקין צמיגים שקוד דירוג המהירות שלהם הוא S, שפירושה הגבלה ל-180 קמ"ש.

בהמשך נכתב בתקנה כי "במונית, ברכב נוסעים פרטי וברכב פרטי דו שימושי מותר להרכיב צמיג בדרגת מהירות של עד 180 קמ"ש". כלומר, לבעלי כלי רכב כביש-שטח, מכוניות נוסעים ("פרטיות") ומוניות, אסור להתקין צמיגים בדירוג מהירות פחות מ-S.

לגבי מכוניות משנת 2006 ואילך, אלה שבעליהן יקבלו רישיון בו מצוין קוד המהירות של הצמיג, מצוין בתקנות גם איסור על התקנת צמיג אשר תוכנן לכושר העמסה פחות מזה שמותר על ידי יצרן הרכב. בדומה לדירוג המהירות, גם כושר ההעמסה מצוין על דופן הצמיג.

לציון קוד המהירות של הצמיגים ברישיון הרכב יש השפעה נרחבת על הבטיחות בדרכים: שוטר אשר בודק את תקינות צמיגיה של מכונית אינו יכול לדעת, לרוב, את מהירותה הסופית על פי היצרן. ציון דירוג המהירות של הצמיג ברישיון הרכב יאפשר לשוטר לבדוק במקום האם צמיגי המכונית אכן מתאימים לנסיעה.

צמיגאים, אשר נחשפו לתקנה 322 בדבר הגבלת מהירות הצמיגים כבר בשנה שעברה מטילים ספק ביעילות התקנה: "הדבר יוצר כבר כעת חוסר בצמיגים מדגמים מסוימים ואנו נאלצים להתקין במקומם צמיגים בעלי דירוג מהירות ירוד", מספר צמיגאי מאזור המרכז.

הוא הוסיף כי "רק הזמן יגיד אם אנשי משרד התחבורה אכן יקפידו על אכיפת המהירות המותרת שמצוינת על צמיגי הרכב, אם באמצעות מבחן הרישוי השנתי ואם באמצעות ניידות האכיפה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully