וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי ידיים

ירון אדרי

5.11.2007 / 15:48

100 ק"מ ב-6 שעות. זה האתגר שהעמידה חטיבת הפיתוח של משרד ההגנה האמריקני בפני המתמודדות. וכן, בלי נהג

בכל פעם בה מוצגת טכנולוגיה חדשה בתחום הרכב, פולטים מייד הציניקנים את המשפט המוכר "עוד מעט המכונית גם תיסע לבד". אז בייחוד לכם ציניקנים, מוקדשת כתבה זאת, באדיבותה הרבה של יוזמת DARPA (ושלא תתבלבלו עם הסדרה 'אבודים').

DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) היא החטיבה האחראית על פיתוחים טכנולוגיים חדשניים במשרד ההגנה האמריקני. במסגרת פעילותה, מנסה החטיבה לפתח טכנולוגיות לשימושים צבאיים תוך שהיא מערבת גם גופים אזרחיים. בשנת 2001 קבעה לעצמה החטיבה כי עד לשנת 2015 היא תפתח כלי רכב ללא נהג, מה שיצריך שיתוף פעולה עם גופים כמו יצרניות רכב, אוניברסיטאות וכדומה. איך עושים זאת?

בשנת 2004, יזמה החטיבה תחרות בה המטרה היא לפתח את כלי הרכב העתידי המבוקש. האתגר הראשון שעמד בפני הרכב הלא מאוייש היה לעבור 230 ק"מ בשטח המדבר המואבי בפחות מ-10 שעות. אף אחת מהקבוצות לא עמדה במשימה. שנה לאחר מכן, הצליחה קבוצת המירוץ של אוניברסיטת סטנפורד לעבור את 210 הק"מ במדבר נבאדה בקצת פחות מ-7 שעות, תוך שהיא גורפת לכיסה פרס של 2 מיליון דולר.

2006 נקבעה כשנת ביניים לקראת האתגר הבא של 2007. לאחר תהליך סינון קפדני, הגיעו 11 הפיינליסטיות אל האתגר העירוני במסגרתו יהיה על המכוניות לעבור בשטח עירוני מדומה אשר נבנה במיוחד בבסיס חיל האוויר שבקליפורניה. אורך המסלול הכולל הוא 100 ק"מ, אותם יעברו כלי הרכב בזמן שלא יעלה על 6 שעות. נזכיר שוב כי מדובר ברכב ללא נהג כשהניווט שנעשה באמצעות חיישנים, GPS וטכנולוגיות מתקדמות נוספות, אמור לוודא כי כלי הרכב יעברו בשטח העירוני מבלי לפגוע בו.

5 מתוך 11 הקבוצות שזינקו לאתגר, לא הצליחו למצוא עצמן והלכו לאיבוד בשטח העירוני. מבין 6 המכוניות ששכן הצליחו לסיים את המסלול, 4 בלבד עמדו בזמנים. את המקום הראשון ופרס 2 מיליון הדולר קטפה אוניברסיטת קרנגי שבנתה בשיתוף GM את ה'בוס', שברולט תהו SUV עמוסת חיישנים ומערכות. למקום השני, בפער של 20 דקות ומיליון דולר, הגיעה האלופה היוצאת סטנפורד עם הפולקסווגן פאסאט. 20 דקות נוספות לקחו לפורד אסקייפ של אוניברסיטת וירג'יניה טק שזכתה בחצי מיליון דולר.

כרגע לא מספרים ב-DARPA אם יהיה אתגר חדש בשנה הבאה. וואלה! רכב מנצלים זאת להגשת הצעה – אולי ינסו כלי הרכב לחפש חנייה בתל-אביב. 6 שעות אמורות להספיק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully