וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי באמת יותר ידידותי לסביבה?

תומר הדר

6.11.2007 / 9:04

מחקר בארה"ב: כלי רכב ידידותיים לסביבה, מכלים הרבה משאבים - בייצור, בתיקון, ואפילו אחרי שהם יורדים מהכביש

איזו מכונית ידידותית יותר לסביבה, לדעתכם - ג'יפ רנגלר או טויוטה פריוס?

למי שלקח לו יותר מחמש שניות לענות "פריוס", הרי הסבר קצר: ג'יפ רנגלר הוא רכב כביש-שטח המצויד בשלדת פלדה מאסיבית, בצמיגי שטח גדולים ובמנוע זולל דלק בנפח 3.7 ליטרים בעל שש בוכנות. טויוטה פריוס, לעומת זאת, היא המכונית ההיברידית הנפוצה ביותר בעולם. פריוס מצוידת במנוע בנזין בנפח 1.5 ליטרים המשודך למנוע חשמלי. במשך רוב זמן העמידה בפקקי תנועה האגזוז של פריוס אינו פולט מזהמים, מכיוון שמנוע הבנזין אינו פועל, והמכונית מסוגלת לנסוע למרחק מסוים בכוח המנוע החשמלי בלבד.

אבל בין שני כלי הרכב, דווקא רנגלר הוא הידידותי יותר לסביבה - כך טוענת חברת CNW האמריקאית, שנוסדה ב-1984 ומתמחה בניתוח ומחקר של תעשיית הרכב האירופית, האוסטרלית והאמריקאית. באחרונה פירסמה CNW מחקר היוצא נגד התפיסה הרווחת כיום בעולם, שעל פיה מכוניות היברידיות הן הפתרון לבעיות הזיהום של כדור הארץ. את המחקר מימנו גורמים כמו ממשלת ארה"ב, בתי השקעות, אוניברסיטאות וגם יצרני רכב כגון טויוטה.

הרעיון העומד בבסיס המחקר הוא כי אף על פי שכיום מידת הידידותיות לסביבה של מכונית נמדדת רק על פי כמות המזהמים שמנועה פולט, הזיהום שיוצרת מכונית אינו מתמצה כלל בהיבט הצר של גזי הפליטה. מחזור חייה של כל מכונית, החל בשלב התכנון הראשוני וכלה בשלב שבו היא מסיימת את חייה ומגיעה אל מכשיר הגריסה, מלווה בתהליכים הדורשים אנרגיה - אם בדמות חשמל ואם בדמות דלק - וייצור אנרגיה יוצר נזק סביבתי.

המחקר, שנערך בארה"ב במשך שנתיים, כולל את כל דגמי המכוניות הנמכרים בארה"ב. הוא מתבסס על נתון של "דולרים למייל חיים", כלומר כמה עולה האנרגיה שצורכת מכונית לכל מייל (כ-1.6 ק"מ) במשך כל חייה.

מחברי המחקר יצרו אומדן של זמן חייה הממוצע של כל מכונית, בהסתמך על נתונים שהתקבלו מיצרני רכב וסוכנויות מכירה בארה"ב. זמן החיים הממוצע של כל מכונית נמדד במיילים. לפורשה 911 קאררה הספורטיבית, למשל, יש תוחלת חיים ממוצעת של כ-186 אלף מייל (כ-300 אלף ק"מ). לסובארו אימפרזה יש תוחלת חיים ממוצעת של כ-137 אלף מיילים (כ-220 אלף ק"מ). נתונים אלה מתייחסים לשוק הרכב האמריקאי, שבו נוהגים בעלי מכוניות להחליפן בקצב גבוה מהנהוג בישראל.

במחקר נמדדה כמות האנרגיה שצורכת המכונית לאורך חייה - הדלק הנדרש להביאה מהמזרח או מהמפעל בארה"ב, האנרגיה הנדרשת לעיצוב וייצור של החומרים שמהם היא מורכבת, והשעות שמבלה איש המכירות בסוכנות הרכב הממוזגת והמוארת. המחקר מתייחס אפילו לאנרגיה הנדרשת למחיצת המכונית בסוף חייה ולמיחזור חלקים ממנה.

לרכב כביש-שטח יש תוחלת חיים ארוכה יותר

מהי המכונית שחייה דורשים את כמות האנרגיה הגדולה ביותר? כאן אין הפתעות מיוחדות. מאייבאך, מכונית הפאר של חטיבת היוקרה במרצדס, צורכת 11.58 דולר לכל מייל חיים. סאיון xB, שמקבילתה דייהטסו מאטריה משווקת בישראל, צורכת רק 48 סנט לכל מייל חיים. טויוטה פריוס צורכת 3.25 דולרים לכל מייל חיים.

מהשוואה בין מכוניות היברידיות לדגמים מקבילים ללא הנעה היברידית עולה שהמכוניות הידידותיות יותר לסביבה דווקא אינן היברידיות: הונדה אקורד בגרסה המשווקת בארה"ב צורכת 2.18 דולרים למייל חיים, ואילו הונדה אקורד ההיברידית צורכת 3.28 דולרים למייל חיים. לפי המחקר, הסיבה לכך היא כמות האנרגיה המושקעת בייצור, בתיקון ובמיחזור המכללים החשמליים שלהן.

עלות התיקון לנזק מתאונה חזיתית בטויוטה פריוס מ-2005 ואילך יכולה להגיע לפי תשעה מזו של תאונה זהה בשברולט אוויאו, בגלל מורכבותן של מכוניות היברידיות. תיקונן אורך זמן רב יותר ודורש יותר אנרגיה - בצורת תאורה, דלק וחומרים - ושינוע של חלקים יקרים יותר ממקומות רחוקים, שעולה כסף וצורך אנרגיה.

"אם הצרכן מודאג מגורמים כגון צריכת דלק, מן הראוי שירכוש מכונית היברידית", מסביר ארט ספינלה, נשיא CNW, "אך אם הדאגה היא לגורל הסביבה באופן כללי, מן הראוי לבחור דווקא במכוניות לא היברידיות".

מתברר שדווקא רכב כביש-שטח, שנוא נפשם של חובבי איכות הסביבה, עולה על מכוניות היברידיות בתחומים מסוימים של השמירה על כדור הארץ: בעוד אורך חייה הממוצע של טויוטה פריוס בארה"ב הוא 12 שנים, אורך חייו הממוצע של ריינג' רובר, רכב כביש-שטח מפואר מתוצרת לנדרובר הבריטית, מגיע ל-22.2 שנים. האנרגיה שנדרשת לפירוק, מיחזור וייצור של פריוס חדשה מדי 12 שנים גדולה מזו שנדרשת על ידי ריינג' רובר, שימשיך לנסוע שנים רבות אחרי שהפריוס תיגרס. גם תיקון נזקי תאונות ברכב כביש-שטח מזיק פחות לסביבה: הוא גבוה וחסין בפני רוב מכות החנייה הנמוכות, הדורשות תיקון שמצריך ייצור ושינוע של חלקי חילוף.

המחקר מסתיים בקריאה לממשלת ארה"ב להשתחרר מן הקביעה שזיהום אוויר נגרם רק על ידי גזי הפליטה של המכונית ולהבין את סך דרישות האנרגיה במחזור חייה השלם של כל מכונית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully