וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיכון של שי אגסי

8.11.2007 / 19:06

שי אגסי רוצה לשנות את עולם התחבורה ובדרך גם להציל את כדור הארץ, אלא שרעיונו עלול להקדים את זמנו

מי שראה את המצגת שעורך שי אגסי למשקיעים, אומר שקשה שלא להשתכנע ברעיון הבסיסי: כל ילד יודע שסופן של עתודות הנפט להתכלות ביום מן הימים, והרבה לפני כן יאמירו מחירי הדלק לרמות בלתי נסבלות על ידי הכלכלות המפותחות. עד שיגמרו העתודות, ילך כדור הארץ ויתחמם, ושואה אקולוגית כבר מציצה מעבר לפינה.

מנוע השריפה הפנימית, המניע מאות מיליוני מכוניות, חי על זמן שאול. אנרגיה חשמלית, המופקת ממקורות מגוונים ופחות מזהמים ברובם, נראית כפיתרון הנכון.

אגסי אינו מתיימר להמציא מחדש את הגלגל ואפילו לא את המנוע. הוא יודע שהטכנולוגיה הקיימת יכולה להציע מכונית חשמלית הזקוקה לטעינת מצבר לאחר נסיעה של 200 ק"מ לכל היותר. הוא מציע להרוות את נתיבי התחבורה ומגרשי החנייה בנקודות טעינה למכוניות, וכך להקטין את הטירדה שבהטענה תכופה.

אגסי שם חלק מהונו ואת יוקרתו האישית על המיזם. סמי עופר מקציב למיזם השקעה של כמאה מיליון דולר, אבל הם זקוקים לשותפים רבים נוספים. מספר משקיעים מגלים עניין והסינים הציעו לפצוח בניסוי באחת הערים הגדולות. אבל רבים מהמשקיעים מעדיפים להמשיך לצפות במיזם החדש מהצד. איפה המלכוד? הסיכון הבולט ביותר כאן הוא מימד הזמן.

ב-1881 הוצגה המכונית הראשונה הפועלת על בנזין. אם היה מישהו חוזה בסוף המאה שעברה את התפתחות ענף הרכב ומרשת את כבישי העולם במאות אלפי תחנות דלק, הוא יכול היה להיחשב לאיש חזון ונביא - אולם באותה עת הוא היה מפסיד את כל הונו בהשקעה שהקדימה את זמנה.

גם היום קיים סיכוי גבוה שאגסי ישקיע מאות מיליונים בהקמת תשתיות בציפייה שיום אחד יציפו המכוניות החשמליות את הכבישים, אבל היום הזה ייאחר לבוא.

המכונית החשמלית עדיין בחיתוליה, וזהו רק אחד התחליפים האפשריים למנוע השריפה הפנימית. המתחרה העיקרית הגוברת עליה בינתיים היא המכונית הקונבנציונלית. איש אינו יכול לחזות, ודאי לא באופן מדויק, מתי תרד מהבמה.

בדרך לחילופי הדורות יכולים לצוץ פתרונות לא פחות טובים מהמכונית החשמלית, כמו ההנעה בדלק מימני. המכונית החשמלית יכולה להפוך לאחת משורה של אלטרנטיבות, לא כולן מושלמות, למכונית הקונבנציונלית.

גם אם תנצח האלטרנטיבה שמציע אגסי, ותתגלה כטובה מכולן, עשוי המיזם שלו ושל החברה לישראל להיתקל בתחרות של חברות בעלות עמדת פתיחה טובה יותר. כך למשל, עשוי חלק גדול של פרויקט רישות הכבישים להתחלק בין חברת החשמל ומע"צ.

כל אלה הופכים את הרעיון של אגסי לדיון מעניין בהשלכות משבר האנרגיה, הזיהום וההתחממות הגלובלית, אבל לא בהכרח להשקעה המבטיחה ביותר בשוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully