וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כן למכונית החשמלית?

יואב קווה

11.11.2007 / 8:44

הממשלה תודיע היום: תומכת במכונית החשמלית; משרד האוצר שוקל להעניק פטור מלא ממס למכוניות החשמליות

חזון המכונית החשמלית של שי אגסי מגיע לממשלה: צפויה להכריז היום על תמיכה עקרונית בפרויקט המכוניות החשמליות הידידותיות לסביבה ולהחליט על הקמת צוותי עבודה לקידום הנושא. אגסי, לשעבר בכיר בענקית התוכנה סאפ, גייס 200 מיליון דולר מהחברה לישראל (עידן עופר) ומשקיעים נוספים כדי להתניע מהפכת תחבורה עולמית.

צוות העבודה שיעסוק במיסוי יכריע בשאלת הטבות המס למכונית החשמלית. כיום נהנות בישראל מכוניות היברידיות - שמותקן בהן מנוע חשמלי נוסף על מנוע בנזין - ממס קנייה של 30% לעומת 84% למכוניות סטנדרטיות.

פטור מוחלט ממס למכונית חשמלית אינו צעד ברור מאליו. פטור כזה יוזיל מאוד את השימוש ברכב חשמלי ועשוי להוביל להצפת המדינה במכוניות - אמנם חשמליות ולא מזהמות, אבל כאלה הזקוקות לתשתית של כבישים וחנייה, שגם כך כמעט קורסת. לרשות האוצר עומדים כלים נוספים לעידוד השימוש במכוניות חשמליות: אגרת רישוי מופחתת, שווי שימוש מצומצם, פחת מוגדל, פטור ממס על יבוא מצברים ועוד.

צוות נוסף שתמנה הממשלה - צוות התשתית - יבדוק את האפשרות לייעול וזירוז הקמת תשתית הטעינה בחשמל. פרישה רחבה של תשתית - אגסי מדבר על הקמת 500 אלף נקודות טעינה ברחבי המדינה - הוא תנאי חיוני ומקדמי להצלחת הפרויקט. לצורך הקמה של תשתית כזאת, שתאפשר חיבור מכוניות לחשמל בין היתר ברחובות, בחניונים וסמוך לבתים דרוש שיתוף פעולה הדוק של עיריות וועדות תכנון ובנייה.

אגסי ועופר, באמצעות חברת Project Better Place, מתכוונים להקים את התשתית שתאפשר מילוי המצברים של המכוניות החשמליות. טעינה שכזאת עשויה להימשך שעות - החישוב המקובל הוא משך של דקה אחת לכל קילומטר נסיעה. המצבר אמור להספיק ל-200 ק"מ, כלומר, יידרשו יותר משלוש שעות לטעינה.

הפתרון של אגסי הוא להחליף את כל הערכה במצברים טעונים בתוך דקות ספורות, באמצעות מנגנון רובוטי. מצברים המאפשרים נסיעה של 200 ק"מ תופסים נפח של 200 ליטר ושוקלים 200 ק"ג. ממדים נכבדים, אך צריך לזכור שרכיבים רבים הקיימים כיום במכוניות סטנדרטיות יהיו מיותרים - מכל הדלק, למשל.

עלות ייצור החשמל אמורה להסתכם ב-80 דולר בלבד לשנה שלמה של נסיעות - חיסכון עצום בהשוואה לעלות הבנזין כיום.

את המכוניות החשמליות ייצרו אחד או יותר מיצרני הרכב הקיימים. חברת רנו הצרפתית כבר הביעה עניין בפרויקט. יצרני רכב רבים ניסו בעבר לייצר ולשווק מכוניות חשמליות. חלקם השקיעו מאות מיליוני דולרים בתכנון ופיתוח, אך כל הניסיונות נכשלו. הטעות הגדולה של כולם, אומר אגסי, היא ההתמקדות במכונית בלבד ולא בתשתית ובקונספט הכולל. כוונת אגסי היא ליזום את הפרויקט במדינות שהן איים וירטואליים או אף איים של ממש: הוואי, דנמרק, הונג קונג וכמובן ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully