וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוף לרכבת הקלה?

אבי בר-אלי

26.11.2007 / 8:20

משרד התחבורה שוקל לבטל את הקו הירוק של הרכבת הקלה מראשל"צ להרצליה בערבות מחלוקת עם עיריית תל אביב

משרד התחבורה בוחן את ביטול הקו הירוק של הרכבת הקלה בתל אביב - כך נודע ל-TheMarker. במשרד הוחלט באחרונה לתכנן הסבה של קו הרכבת לתוואי אוטובוסים רבי קיבולת (B.R.T).

התוכנית כוללת סלילת נתיב תחבורה ציבורית ייעודי, שעליו ינועו אוטובוסים רבי-קיבולת בתדירות גבוהה. במקביל תוכן תשתית להנחת מסילה רכבתית בעתיד. בתוך כך מתכננים במשרד להפוך גם את הקו הצהוב של הרכבת הקלה למסלול B.R.T.

הסבת התוואי מתבצעת על רקע המבוי הסתום שאליו הגיעו משרדי הממשלה ועיריית תל אביב בעניין אופי הקו במרכז העיר, שעיכב את הוצאת הפרויקט למכרז כשנתיים.

פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב כלל שלושה קווים: הקו האדום - שאורכו 22 ק"מ ועובר בין בת ים, יפו, תל אביב, בני ברק, רמת גן ופתח תקוה; הקו הירוק - 24 ק"מ שיחברו בקו עילי בין מערב ראשון לציון לתל אביב דרך מרכז חולון, עם אופציה להארכה עד הרצליה; והקו הצהוב (קו השרון) - שיחבר בין תל אביב לרעננה וכפר סבא.

פרויקט הקו האדום כבר יצא לדרכו עם זכייתה של קבוצת MTS במכרז לביצועו בתחילת השנה. עם זאת, פרויקט הקו הירוק מעוכב כבר כשנתיים. הקו הירוק אמור להגיע לתחנה מרכזית שתוקם סמוך לצומת מעריב בתל אביב, ומשם ימשיך לצפון העיר דרך רחוב אבן גבירול. הקטע האחרון של התוואי, מרחוב קרליבך, מצוי במרכז מחלוקת קשה בין משרדי התחבורה והאוצר לעיריית תל אביב. העירייה דורשת כי התוואי יעבור במנהרה תת-קרקעית כדי שלא יפגע במרקם העירוני ברחוב אבן גבירול. הממשלה, מצדה, טוענת כי אין בכך צורך. עלות הפרויקט כולו מוערכת ב-2.8 מיליארד שקל (4.2 מיליארד שקל לחלופה הארוכה) - ומנהור קטע אבן גבירול יחייב השקעה נוספת של 1.1 מיליארד שקל.

קידום פרויקט הקו הירוק הגיע באחרונה למבוי סתום, לאחר שמשרד התחבורה הודיע לעיריית תל אביב כי אם תתעקש על מנהור הקו לאורך אבן גבירול, תיאלץ לממן בעצמה את העלויות הנוספות. בעיריית תל אביב התנגדו לכך, וטענו כי יהיו מוכנים להשתתף בעלות - אך לא לשאת בכולה. העירייה הדגישה כי בכל מקרה לא תסכים לקו עילי.

המחלוקת הנמשכת בין הצדדים הביאה למצב המסכן גם את כדאיות הקמת הקו האדום. הסיבה לכך היא שהקו הירוק אמור להצטלב עם הקו האדום בתחנה המרכזית בקרליבך ולהזינו בנוסעים המגיעים מדרום המטרופולין.

לטענת מקורות בענף, במשרד התחבורה החליטו לתכנן תוואי של אוטובוסים רבי קיבולת כדי לקדם הקמה מהירה וזולה יחסית של מערכת הסעת המונים מהירה שתזין את פרויקט הקו האדום.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המשרד מקדם את תוואי המסילה, ועדיין לא הוחלט על סוג אמצעי התחבורה. מכל מקום, מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, עומד על כך שהקו הירוק במקטע אבן גבירול יהיה עילי ולא תחתי, בשל העלויות הכבדות הכרוכות בכך. עם זאת, המנכ"ל הבהיר באחרונה לעיריית תל אביב כי לא יתנגד לתוואי תת-קרקעי אם העירייה תהא זו שתישא בעלויות".

בכירים במשרד התחבורה מסרו כי מדובר ביוזמה שגובשה במינהל היבשה שבמשרד, אך עדיין לא זכתה לגיבוי השר ומנכ"ל המשרד.

מעיריית תל אביב נמסר: "אין מדובר בהצעה רשמית, אלא ברעיון, שאינו תואם לתוכנית התחבורתית הרצויה ולא יביא אנשים לוותר על רכבם הפרטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully