וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מופז: הגורם האנושי הוא תרבות נהיגה

ירון אדרי

26.11.2007 / 15:56

בכנס שערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, קרא שר התחבורה להורדתם של עברייני תנועה סדרתיים מהכבישים

"הגורם האנושי שווה לתרבות הנהיגה" – כך אמר היום (שני) שר התחבורה שאול מופז בכנס של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בשיתוף עם בית הספר לעבודה סוציאלית של אוניברסיטת בר אילן. מופז הוסיף, כי האחריות האישית מוטלת על כל נהג "ברגע שהוא מתיישב מאחורי ההגה". לדבריו, כבר בשנה הקרובה יש להתחיל בשינוי שיטת לימוד הנהיגה שתוליד נהגים מיומנים שידעו להתמודד עם "התשתית הקיימת המפגרת ב-30 שנה מזאת במערב".

בכנס, שאמור היה לצייר פרופיל של הנהג הישראלי, הוצג מחקר שביקש לאפיין את המשתנים המעצבים את תרבות הנהיגה בישראל. השר והעומד בראש הרשות הלאומית יאיר דורי שנכח גם הוא ביום העיון, קראו להוריד נהגים עבריינים מהכביש. "כבר בינואר הקרוב, אנו עובדים להורדתם של 150 הנהגים בעלי גיליון ההרשעות הגדול ביותר. אני מקוה כי נוכל לבצע תהליך זה אחת לרבעון או לפחות פעמיים בשנה". עוד הוסיפו השניים כי יש להביא להורדתם של כ-70 אלף נהגים אשר נוהגים ללא מסמך תקף (נהגים שלא חידשו את רשיונם וכאלה שמעולם לא הוסמכו לכך) ובמקרים מסויימים, אף להחרים את מכוניתם.

פרופיל הנהג הישראלי

במרכז הכנס, עמד מחקרה של דר' אורית טאובמן בן ארי שביקש לבדוק מהם דפוסי הנהיגה של הנהג הישראלי. תוצאות המחקר מלמדות כי ישנם 4 דפוסי נהיגה עיקריים: הנהג החרד – נהג אשר עצם פעולת הנהיגה מכניסה אותו לחרדות, הנהג המסתכן – נהג אשר נוטל סיכונים באופן מכוון בכדי לספק ריגושים, הנהג הכוחני והעוין – נהג אשר רואה בכביש זירה להצגת כוחו, והנהג הזהיר – נהג הניחן בשיקול דעת, מודעות וכיבוד החוק ושאר משתמשי הדרך.

המחקר העלה עוד, כי שלבי ההתפתחות בחיים (גיל, הורות וכדומה) משפיעים על כל אחד מדפוסי הנהיגה בצורה שונה, אך בסופו של דבר הנטייה הטבעית נשארת טבועה באופיו של הנהג. כך למשל, נהג כוחני ינסה למתן את התנהגותו בכדי להוות דוגמה חיובית לילדיו, אולם לרוב הוא לא יצליח להתגבר על כעסיו. אצל הנהג המסתכן יביא השינוי לנהיגה רגועה ומתוכננת יותר, אלא שפעולות כמו נהיגה מהירה ועקיפות לרוב יישארו מנת חלקו. שינוי בחייו של הנהג החרד יחזיר אותו לשלב החששות וזאת לאחר שכבר צבר סוג של מיומנות ובטחון ורק תכונותיו של הנהג הזהיר ילכו ויתחזקו עם הזמן.

בסיכומו של יום, המחקר מציג מבט חדש ומקיף שיכול לעזור להתמודד בצורה טובה יותר עם תאונות הדרכים. דרך מיקוד האוכלוסיה, ניתן לפתח שיטות חינוך והסברה יעילות אשר יתמקדו בבעייה, להשתמש בגישות חיוביות וחיזוק היכן שצריך ואף למצוא דרכי ענישה יעילות. אימוץ מחקרים מסוג זה על ידי הגורמים הרלוונטיים, בהחלט יכול להביא לשיפור אמיתי בתרבות הנהיגה ולצמצום מספר תאונות הדרכים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully