וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: מופז חושף את מבושי המדינה

ירון אדרי

27.11.2007 / 10:05

"תשתית הכבישים מפגרת ב-30 שנים , הנהג הישראלי לא זוכה לחינוך ראוי ו-70 אלף נוהגים ללא רשיון נהיגה"

ה"הגורם האנושי" זוכה להתייחסות אקדמית בפעם הראשונה בישראל, כך עלה מכנס שערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. מתוצאותיו של המחקר, יכולים משרד התחבורה ושותפיו למלחמה בתאונות הדרכים למקד בצורה יעילה את מאבקם. אלא ששוב, יש מי שעושה בו שימוש אחר.

מי שעדיין לא השכיל לשלב בין מחקר למעשים הוא שר התחבורה שאול מופז אשר נאם בפתיחת יום העיון. מופז, שכמו קודמיו בתפקיד אוהב להעביר את האחראיות לגורם האנושי, מצא כעת מונח חדש. "הגורם האנושי שווה לתרבות הנהיגה בישראל", אמר מופז בנחרצות וקבע כי הכל מתחיל ונגמר בחינוך. עוד הוסיף מופז כי תשתית הכבישים בישראל מפגרת ב-30 שנים מזאת במערב ולכן חלה החובה על הנהג להתאים עצמו לתנאי הדרך. אלא שגם כאן ישנה בעייה כי הרי "איך יכול הנהג להתמודד עם תנאי דרך אותם הוא לא למד במסגרת שיעורי הנהיגה שלו?". לרגע חשבתי כי מדובר בחלום, שר בישראל חושף את מבושיה של המדינה.

חינוך לתרבות נהיגה לא נעשה בין לילה ואת זה יודע השר שבינתיים (הרי חינוך מחדש ייקח לא מעט שנים) ממשיך בשיטה המוכרת – אכיפה. בשלב ראשון, מקווה מופז להוריד כבר בחודש ינואר הקרוב כ-150 נהגים בעלי גיליון הרשעות "מפואר". מופז מקווה כי צעד זה יהפוך לקבוע וכי אחת לרבעון ייטהר את הכביש מנהגים מועדים. זה נשמע טוב והאמת, גם יכול להיות טוב ובתנאי שידעו להוריד את הנהגים חסרי התרבות שהם אלה המסכנים אותנו מדיי יום ביומו. נהג שהורשע בגין אי שימוש באיתות או כזה שבחר לקצר לעצמו את הפקק, מסוכן יותר לחברה מאשר נהג אשר נתפס במהירות הגבוהה ביחס לחוק בכביש 1. דווקא הזלזול וחוסר הכבוד בין הנהגים, הוא זה שלבסוף חורץ גורלות. כבוד השר, הרי בעצמך אמרת כי הגורם האנושי שווה לתרבות נהיגה, אז תלמד לטפל בו כמו שצריך.

צעד נוסף שמבקש מופז לעשות הוא הורדתם של נהגים הנוהגים ללא רישון נהיגה (נהגים עם רשיון לא תקף או כאלה שלא הוסמכו לכך). "70,000 איש נוהגים ללא האישור הדרוש והם משולים לאקדח טעון ואצבע שכבר החלה ללחוץ על ההדק". ראשית, יש למנוע את עליית אלה על הכביש ויפה שעה אחת קודם. אולם, קשה להתעלם מהסברה שאולי הסיבה שאותם עשרות אנשים ממשיכים לנהוג מבלי מפריע היא כי הם זהירים ונמנעים מלעבור על חוקי התנועה או להיות מעורבים בתאונות?

דרישה נוספת שאותה רוצה ליישם מופז היא הארכת תקופת המלווה של נהג חדש. כיום נמצאת מדינת ישראל במצב בו תרבות הנהיגה בעייתית וכמוהה החינוך שקיבלו במרוצת השנים הנהגים הוותיקים. האם אתה סבור כי נהג וותיק (שהוא יכול להיות אחד מ-4 הנהגים שהוזכרו במחקר אמש) באמת יכול ללמד נהג חדש תרבות נהיגה מה היא?

כבוד השר, אם חלק מההצהרות אשר פיזרת היום כמו חינוך כבר בגיל הרך ולימוד נהיגה איכותי יהפכו ממילים לביצוע, אני אהיה הראשון שיצדיע לך. לצערי, הניסיון לימדני להיות פסימי, בעיקר כאשר הצהרות מסוג זה מלוות בכוחניות ופופוליסטיות. נכון, זה נשמע טוב באזני הציבור, אך בת'כלס זה לא עושה כלום.

ועוד משהו, טפיחה עצמית על השכם בכך שהשנה יעמוד המשרד בראשותך ביעד הפחתה של 6% בתאונות הקטלניות מוגזמת מדיי. האם אתה יודע שמערכת בקרת יציבות, שרבות ממנה עלו השנה לכביש, מפחיתות לבדן 30% במספר ההרוגים? להזכירך, אתה מקווה להשיג נתון זה ב-5 שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully