וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגובה בניחוח איטלקי

ליאור ברוך

29.11.2007 / 11:45

תחת שליטתה של סיטרואן, ייצרה מזרטי את הבורה כתגובה לגל מכוניות העל הדו מושביות שפשט במודנה

בתחילת הדרך, האחים מזרטי (Maserati) עסקו בייצור מכוניות ספורט תחרותיות ומכוניות מירוץ למירוצי הגראנד-פרי. במכוניות אלו נהגו הנהגים מהטובים ביותר בזמנו כגון טאזיו נובולארי. בשנת 1937, מכרו האחים את פעילות החברה, אך הם המשיכו לעבוד בה עד שנת 1947. תחת ניהולם של אדולפו ואומר אורסי (Adolpho, Omar Orsi) הועתק מפעל מזרטי למודנה ושם החלו בייצור מכוניות כביש כגון ה-A6, ה-3500 ועוד. 137 מכונית בלבד ייצרה החברה.

בשנות ה-70, התחרות בין יצרניות מכוניות העל באיטליה הייתה בשיאה. בכדי להצליח באותה נישה צפופה, כל יצרנית רכב הייתה צריכה שיהיה לה לפחות דגם אחד דו מושבי בעל מנוע מרכזי. למבורגיני החלה את ה"אופנה" החדשה עם הלמבורגיני מיורה ותגובתה של פרארי לא אחרה לבוא. למזרטי היה ברור כי היא חייבת להשתלב בתחרות והחלה בפיתוח מכונית על מתוצרתה. בשנת 1971 הושקה הבורה (Bora) בעלת מנוע ה-V8 , אך מכיוון שלמזרטי לא היה את זמן הפיתוח הנחוץ לפיתוח המנוע והתמסורת, היא השתמשה במכלולים מתוצרת חברת ZF הגרמנית.

השקתה של הבורה בתערוכת ג'נבה 1971 הייתה סנסציה של ממש לא רק בשל המראה שלה, אלא גם בשל תכנונה המלא על ידי הבעלים החדשים של מזרטי, סיטרואן. הבורה הייתה מכונית אשר שילבה בתוכה את המערכות ההידראוליות השונות של סיטרואן כגון מערכת ההיגוי, המתלים והבלימה. ביקורות רבות נשמעו על כך שמזראטי השתמשה במערכות אלו מכיוון שבמבחני נסיעה רבים נראה היה כי המכונית לא "מעבירה את המסר" מהכביש כפי שצפוי ממכונית על וכי המכונית איבדה מעט מהקשר שבין הנהג לכביש.

ביצועיה של הבורה התבססו על מנוע V8 עשוי סגסוגת אלומיניום קלה בנפח של 4719 סמ"ק. למנוע בעל ארבעה גלי-זיזים הספק של 310 כ"ס אשר סייע למכונית להגיע למהירות מקסימלית מכובדת ביותר של 257 קמ"ש. למרות שהבורה הייתה קצרה יחסית, 4.35 מ', היא הייתה מעוצבת למופת ע"י ג'אורג'טו ג'יוגיארו (Giorgetto Giugiaro) מסדנת Ital Design והייתה מאובזרת יחסית למתחרותיה וכן נהנתה מתאי אחסון רבים יחסית למכונית על. גוף הבורה עשוי כולו פח למרות שבשנים הראשונות יצאו מספר יחידות אשר היו עשויות אלומיניום. הגוף רותך לשלדת מונוקוק אשר עטפה את המנוע והתמסורת בכלוב מתכת ותושבות גומי.

לאורך שנות ייצורה, סבלה הבורה מבעיות תכנון שונות אשר נבעו ממשבר הדלק בראשית שנות ה-70 וכן מהעובדה שחברת סיטרואן נסוגה מהשליטה על החברה. למרות זאת, הבורה היוותה תחרות למכוניות על שונות כגון הפרארי בוקסר ומנוע ה-4.9 ליטר אשר שולב במכונית בשנת 1975 הפך אותה למכונית על של ממש.

הבורה של מזרטי יוצרה במשך 7 שנים בהן יוצרו סך של 571 יחידות ממנה.


* הכותב הנו עורך אתר הרכב הקלאסי הישראלי 'קלאסיקאר'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully