וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר הבינוניות

ירון אדרי

30.11.2007 / 8:39

סוזוקי רוצה להתנער מדימוי היצרנית הקטנה מיפן. האם ה-SX4 מספיקה בשביל להסתער על השוק החשוב ביותר?

בשנה האחרונה, הציגה סוזוקי לא מעט מכוניות קונספט מרהיבות המרמזות על רצונה להיפטר מדימוי החברה היפנית הקטנה ובתמורה לכך להפוך אותה לכזאת שעושה חיים קשים לגדולות. בשנתיים האחרונות היא אכן מצליחה לעשות זאת בשוק הסופר מיני עם הסוויפט המצליחה ובעתיד הלא רחוק היא מתכננת להציג משפחתית גדולה שתתבסס כנראה על הקיזאשי קונספט שהוצגה בתערוכת פרנקפורט האחרונה.

בינתיים, מצפה לסוזוקי תחרות מאוד לא קלה על השוק התחרותי ביותר אליו היא שולחת את ה-SX4 המשפחתית שתיעזר בגרסת האצ'בק (שהוצגה כבר לפני כשנה) אשר תתאים בעיקר לשוק האירופאי. גרסת טורבו כפולת הנעה שתתחרה החל בשנה הבאה באליפות הראלי העולמית ה-WRC, תנסה לעזור בצד יחסי הציבור. האם ה-SX4 מובילה את סוזוקי לעידן חדש?

נכנסת לנעליים של הליאנה

ה-SX4 נכנסת לנעליה של הליאנה אותה היא מחליפה, דגם אשר הצליח יפה מאוד בשוק הישראלי. בזמן שהמתנתי לקבלת המפתח למכונית המבחן באולם התצוגה, ניסיתי לאמוד את ההבדלים בינהן ונתחיל בחזית. המכונית החדשה קיבלה גריל רשת מוגדל, פנסים רחבים ופגוש תפוח הממשיך עד למכסה המנוע. יחד עם ערכת חצאיות ספורטיביות היקפית (בגרסת ה-GLX המאובזרת), חזיתה של ה-SX4 בהחלט נראית לא רע.

מבט אל היטל הצד מעלה מספר תהיות. קודם כל, ה-SX4 דומה מאוד לליאנה כאילו מדובר במתיחת פנים ולא בדגם חדש. מבט חטוף בדף הנתונים מראה כי המכונית החדשה צמחה כמתבקש באורך (14 ס"מ), ברוחב (4 ס"מ) ובבסיס הגלגלים (2 ס"מ). נתון הגובה לעומת זאת, נותר זהה לזה של המכונית היוצאת. למרות תוספת האורך, פרופורציות המכונית נותרו מוזרות כפי שהיה עם גרסת הסדאן של הדגם היוצא, מה שגורם לה להיראות גבוהה, צרה וקצרה מכפי שהיא באמת. חלונות הצד הגדולים מקדימה בתוספת משולשי הזכוכית המפצלים את קורה A, מוסיפים משלהם לעיצוב המוזר.

לא כך עם גרסת ההאצ'בק אותה פגשתי לפני כשבוע בביקור באירופה. זאת נראית נאה הרבה יותר, בעיקר תודות לוויתור על תא המטען החשוב כל כך ללקוח היושב בציון. גרסה זאת לא תגיע לישראל וחבל.

מילת מפתח

בזמן בו ניסיתי להתרשם מחיצוניותה, הגיע נציג המכירות עם המפתח למכונית המבחן בגרסת ה-GLX. בעצם, מפתח אינה המילה הנכונה היות ומדובר בשלט המשדר אות למכונית ורק קירבתו אליה מאפשר את פתיחתה והנעתה. "גימיק נחמד" סיננתי לעצמי תוך שאני נזכר במכוניות הנימנות על סגמנטים יקרים בהרבה העושים שימוש ברעיון דומה. לחיצה על הכפתור הקטן שבידית הפתיחה שבדלת הקדמית ותא הנוסעים נחשף לפניי.

כניסה אל תא הנוסעים מתחילה את הרושם המאכזב שמשכיחה ממני באחת את מקוריות המפתח. זה מתחיל בכיסא שמרגיש רך מדיי (ושהתגלה מאוחר יותר כמאוד לא נוח) וממשיך בהגה שמתכוונן רק לגובה ואינו מתכוונן למרחק. בדור המשפחתיות הנוכחי, מצער לראות כי עדיין ישנן יצרניות אשר אינן מאפשרות כיוונון הגה למרחק, דבר אשר פוגם בתנוחת הישיבה, בנוחות ובבטיחות.

הדשבורד מוסיף משלו לאכזבה והוא נראה ומרגיש פשוט מדיי. הקונסולה במרכזו על כפתורי הסאונד והמיזוג שבה, משפרת את המצב עם פסים דמויי כרום לאורכה. מאוחר יותר באותו יום, העפתי מבט לתא הנוסעים של ליאנה החונה ברחוב בו אני גר וזה נראה מעוצב יותר מבדגם החדש (!). 2 דברים כן ניתן לזקוף לזכות תא הנוסעים והם ההגה בציפוי עור (בגרסה הבכירה בלבד) ואיכות הרכבה טובה.

מאחור, חל שיפור במרווח הרגליים תודות לבסיס הגלגלים המשופר של 250 ס"מ. כאן המקום לערער על מיצובה של ה-SX4 כמשפחתית היות ובסיס גלגליה קטן ב-14 ס"מ מבסיס הגלגלים של מובילת הקטגוריה המאזדה 3, וזהה לחלוטין ליונדאי אקסנט המשתייכת לסגמנט הקטן יותר. מבוגרים ירגישו לא בנוח בנסיעה ממושכת במושב האחורי אולם עבור ילדים הוא מספיק בהחלט. כך גם בנוגע למרווח הראש. מנגד, תא המטען מרשים בגודלו ועם 515 ליטרים, הוא גדול בהרבה ממרבית המשפחתיות.

נוחה בעיר

חיווי בצורת מפתח כחול בלוח המחוונים מודיע על זיהוי המפתח/שלט. סיבוב קל למנגנון אשר מחליף את המפתח ואנחנו בתזוזה. המתלים הרכים מסננים היטב את הקימוטים והקפלים המוכרים יותר בשם כביש עירוני. ההגה החשמלי מסנן כל תחושה בו והוא מרגיש קל מדיי. אנחנו ממשיכים בנסיעה ומגלים כי המראות הגדולות מאפשרות כיוון מדוייק להשגת שדה ראייה מרבי. לעומתן, השמשות שמפצלות את קורה A אינן עוזרות הרבה ושדה הראייה, בעיקר בכניסה לסיבוב, דיי מוגבל. לאחר כשעה של נסיעה בעיר, בהחלט ניתן לומר שהסוזוקי מתעלה על מכוניות רבות בכל הקשור לנוחות נסיעה.

היציאה לכביש המהיר משנה את התמונה. ככל שעולה המהירות, הופכים המתלים הרכים את המצב וה-SX4 מתקשה לסנן את פגעי האספלט, בעיקר כאשר מדובר בגלים אשר מנדנדים את המרכב. אמנם היא עדיין מצליחה לספוג בצורה יעילה שיבושי אספלט מזדמנים, אך זאת בתנאי שאלה לא מגיעים בתכיפות יותר מדיי קרובה.

את רעשי הדרך והצמיגים מצליחה המכונית לבודד לא רע, אולם רעשים אחרים תופסים את מקומם. כבר ב-2,000 סל"ד נמוכים, מתחיל רעש המנוע לחדור לתא הנוסעים וזה מתגבר ככל שעולה מחט הסל"ד. שאון הגיר גם הוא נוכח במהלך הנסיעה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

המנוע לא השתנה

סוזוקי ידועה בזכות המנועים האמינים אותה היא מייצרת ואל המכונית החדשה מגיע המנוע המוכר של הדגם היוצא הנעזר בטכנולוגית VVT (תזמון שסתומים משתנה). מנוע ה-1.6 ליטר מפיק 107 כוחות סוס ב-5,600 סל"ד ו-14.7 הקג"מ המירביים שלו מגיעים ב-4,000 סל"ד. למנוע משודך גיר אוטומטי בעל 4 יחסי העברה ובסך הכל עושים השניים עבודה טובה. גם במישור וגם בכביש הררי, לא התקשתה ה-SX4 להתקדם בקצב משביע רצון ובעת הצורך, נענתה לרצון הנהג בכדי להתקדם בזריזות או לסיים עקיפה בביטחה.

העובדה כי רצועת הכוח של המנוע נמצאת בסל"ד גבוה יחסית, מחזירה אותנו לסוף הפרק הקודם. רעשי המנוע והגיר מלווים כל העת את הנהיגה וזכר להם נמצא גם בשיוט במהירות חוקית. הגיר הרביעי ארוך יחסית ולסוזוקי אין כל בעייה להגיע למהירות הגדולה בעשרות אחוזים מזאת המותרת אצלנו, אך את הקנס המיידי משלמות האזניים. טרוניה נוספת מכיוון הגיר מגיעה במעבר משלישי לרביעי. השילוב להילוך הסופי נעשה רק לאחר שהגיע המנוע לאיזור ה-3,000 סל"ד וזאת גם בנסיעה במהירות איטית עם לחיצה עדינה על דוושת התאוצה. בנוסף לרעש הנוכח בתא הנוסעים, אין זה תורם לצריכת הדלק שבמהלך המבחן שנערך בתנאים סטנדרטיים לחלוטין עמדה על 10.6 ק"מ לליטר – טוב, אבל לא מצויין.

3 כוכבים בהגנה על ילדים

בשנה שעברה, עברה גרסת ההאצ'בק דרך שדה הניסויים של ארגון הבטיחות האירופי Euro NCAP. לאחר מבחני הריסוק, הוענקו לה 4 כוכבי בטיחות בהגנה על נוסעיה, 3 בהגנה על ילדים ו-3 נוספים בהגנה על הולכי רגל. לזכותה עמד הציון המירבי בפגיעות צד.

מפרט הבטיחות הסטנדרטי ב-SX4 שלנו, זהה לזה של הגרסה שנבחנה במבחני הריסוק והוא כולל את האבזור המקובל כיום אליו נוספו 6 כריות אוויר ומערכת לחלוקת עומסי בלימה EBD. גם כאן, אנו מלינים על כך שמערכת חשובה כל כך כמו ESP אינה נמצאת אפילו ברשימת האופציות בתשלום.

לפרק הבטיחות יש להוסיף את הבלמים הטובים שנאותו להאיט את המכונית בנחישות, כולל בעת ניסוי בלימות חירום. שימוש תכוף כפי שנעשה בדרך כלל בעת נהיגה בירידה, יביא לדעיכה מסויימת בדוושה ותורגש ירידה ביכולת הבלימה. לשם כך, מומלץ להעזר בבלימת המנוע על ידי שימוש בידית ההילוכים.

לכל אחת יש מחיר

אומרים שלכל דבר יש מחיר ואולי כאן טמון שחזור הצלחתה של הליאנה. אולם, כפי שנתקלנו בכל מהלך המבחן, גם כאן אנו נתקלים בבעיה ששמה את הסוזוקי ליד המטרה ולא במרכזה. מחירה של גרסת הבסיס עומד על 113,697 ש"ח ו-2,000 ש"ח נוספים יידרשו עבור גרסת ה-GLX העדיפה הכוללת חישוקי סגסוגת, בקרת אקלים, מערכת MP3 ועוד. במחיר שכזה (ועם הרבה שיכנוע) תוכלו אולי להשיג משפחתית בגודל מלא במפרט המתאים יותר לציי רכב. כך תקבלו מכונית באיכות גבוהה יותר תוך שאתם מתפשרים על אבזור ואולי גם על 2 כריות אוויר. מנגד, אולי תצליחו להשיג מערכת ESP שערכה לא יסולא בפז. תוספת של אלפים בודדים, תעביר לידיכם את אחת הגירסאות המאובזרות יותר.

אופציה נוספת שתשאיר לכם עודף בכיס היא התפשרות על מכונית קטנה יותר בסגנון האקסנט של יונדאי. כך תוכלו להשיג מכונית במידות יחסית זהות עם התפשרות על גודלו של תא המטען. דבר נוסף הניתן לקחת בחשבון, הוא רכישת משפחתית משומשת שתצליח לענות על צרכים רבים ובסעיפים מסויימים אף תתעלה על ה-SX4.

אל תצפו להרבה

בשורה התחתונה, ה-SX4 היא מכונית כלל לא רעה כל עוד אתם לא מצפים ממנה להרבה. נכון, היא אינה מצטיינת בתחומים רבים אולם אלה קשורים בעיקר להשוואה לסטנדרטים והאיכויות המקובלים כיום בסגמנט. קהל היעד המתאים לה ביותר הן משפחות צעירות של עד 2 ילדים אשר מוכנות להתפשר על פינוק ואיכות בתמורה לתא מטען גדול ואמינות. מה לגבי המחיר? לדעתנו הוא גבוה בכמה אלפים מהמחיר הריאלי שלה.

ומה בנוגע לשאלה שנשאלה בתחילת הכתבה? ה-SX4 אינה מצליחה לשחזר את החידוש וההפתעה שעשתה הסוויפט בכל סעיף שהוא. אם כך יהיה המצב גם עם המשפחתית הגדולה העתידית, ספק רב אם סוזוקי באמת תעשה חיים קשים למתחרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully