וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהירות, רכב משומש

3.12.2007 / 14:20

מחקר: יש לך רכב משומש? סיכוייך להיות מעורב בתאונה גבוהים בכ-75% מנהגים בכלי רכב מיד ראשונה

לרכב משומש (יד שנייה) יש סיכוי גבוה יותר להיות מעורב בתאונה. כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה. עוד מתברר, כי כלי רכב משומשים מעורבים בתאונות דרכים יותר מאשר חלקם היחסי בשוק הרכב. "ככל שנלמד להכיר את שוק המכוניות המשומשות בישראל, כך נוכל להתמודד עם תופעת תאונות הדרכים ולנסות ולשפר את מצבה של המדינה במאבק זה", אמרו החוקרים.

במחקר, אותו ערכה קרן לוי מהחוג לכלכלה באוניברסיטת חיפה בהנחייתו של פרופ' דן פלד, נאספו נתונים על ארבע סוגי רכבים - טויוטה קורולה; מזדה לנטיס; סובארו אימפרזה ומיצובישי לנסר.

במחקר שולבו נתונים ממשטרת ישראל על רכבים מדגמים אלה שהיו מעורבים בתאונות במרחב החוף בשנת 2005, עם נתוני משרד הרישוי על מספר הבעלים הקודמים של רכבים אלה. הרכבים סווגו לשתי קטגוריות - רכב יד ראשונה שלא החליף בעלים, ורכב משומש בו הוחלפה הבעלות לפחות פעם אחת.

הממצא הבולט הוא שלמכונית משומשת יש סיכוי גבוה בכ-75% להיות מעורבת בתאונה לעומת מכונית מאותו סוג ומאותה שנת ייצור, שהבעלות עליה לא הוחלפה מאז עלייתה הראשונה לכביש. בממוצע, על פני ארבעת סוגי הרכבים שנבדקו משנות ייצור שונות, הסיכוי של מכונית יד שנייה להיות מעורבת בתאונה היה 7.8% בעוד שהסיכוי של מכונית יד ראשונה היה 4.5%.

על מנת לבדוק שהסיבה לשיעור התאונות הגבוה אינו נעוץ בכך שמכוניות עם מספר בעלים קודמים הן בדרך כלל ישנות יותר, פילחו החוקרים את הרכבים על פי שנת ייצור. בבדיקה זו נמצא בכל אחד מארבעת סוגי המכוניות ובכל שנות הייצור כי שיעור כלי הרכב שעברו תאונה גבוה משיעור כלי רכב מסוגים אלה הנעים בכבישים.

לאור ממצאיהם כי רכב משומש עלול לסבול יותר מבעיות חוסר תקינות לעומת רכב יד ראשונה, ממליצים החוקרים לבצע בדיקות תקינות רכב קפדניות יותר למכוניות שהחליפו בעלים, למשל בעת החלפת הבעלות, בבדיקות הרישוי השנתי או בבדיקות פתע של המשטרה בכבישים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully