וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוטי שוטי ספינתי

ליאור ברוך

3.12.2007 / 16:30

השנים לימדו אותנו כי מכונית אמריקנית צריכה להיות גדולה, מפוארת וחזקה. תראו את האלדורדו למשל

אם יש מכונית שיכולה כבר במבט ראשון להתקשר למילים כגון אמריקה ויוקרה הרי זאת קדילאק. ואם כבר קדילאק, אז אחת שצועקת אמריקה בקול גדול היא האלדורדו משנת 1959. אורכה נושק ל-6 מטר, מעל ל-2 מטרים רוחבה ומאחור נמצאים הסנפירים האינסופיים.

לאחר מלחמת העולם השנייה הייתה קדילאק יצרנית רכבי היוקרה המצליחה בעולם. בשנות ה-50 הוציאה החברה האמריקנית דגם במהדורת ייצור מוגבלת אשר למעט ביצועיו ויוקרתו, גם עיצב את עתיד תעשיית הרכב. הרכב נקרא על שם אחת מאדמות מחפשי הזהב באמריקה בסוף המאה ה-19 – אלדורדו.

כבר מתחילת דרכה, תפסה האלדורדו את תשומת ליבם של אזרחי אמריקה. עבור רבים סימנה המכונית את ה"חלום האמריקני". רק מאות אחדות יוצרו ממנה בשנת 1953, אך כמות זו הספיקה בכדי להכתיב לכלל תעשיית הרכב את העיצוב העתידי - שמשות ה"עוטפות" את צידי הרכב, גג נמוך יחסית וכן גגות מתקפלים המסתתרים להם מתחת למכסה קשיח עם קיפולם. עד שנת 1958 זכתה האלדורדו לשינויים ועדכונים כגון חישוקי אלומיניום, ארבעה פנסים קדמיים, סנפירי "כריש", מושבים חשמליים עם זיכרונות (כן, בשנת 1958!) וכן בולמי זעזועים מתכווננים עצמאית על-פי תנאי הכביש והמהירות.
אך אם ישנו דגם המזוהה יותר מכל דגם אחר עם קדילאק, הרי שזה האלדורדו 1959. מחיר הרכב היה קרוב לפי 4 משברולט מפוארת עם 4 דלתות, אך נתון זה לא השפיע ממש על מכירותיה. מנוע בנפח של 6,390 סמ"ק המונשם באמצעות 3 קרבורטורים, הפיק לא פחות מ- 345 כוחות-סוס שהפכו אותה לאחת מהמכוניות החזקות ביותר שנמכרו בעולם בזמנו. בקרת המתלים שנשלטה על-ידי הנהג מתוך הרכב הייתה גם היא אחת ממערכות המתלים המתקדמות בעולם.

ייחודית ומיוחדת

לא רק המנוע היה ייחודה של הקדילאק, כי אם אבזור הפנים המפואר במיוחד שכלל בין היתר, ושוב אנו מזכירים כי מדובר בשנת 1959, חלונות חשמל, מושבים חשמליים, פתיחת תא מטען חשמלית, אנטנה חשמלית, חימום למושבים האחוריים, פנסי ערפל ועוד. אבזור מעניין נוסף היה בקרת השיוט שהייתה למעשה המערכת הראשונה ששולבה ברכב נוסעים והכילה אופציות רבות, אף יותר מהמוצעות כיום.

המחיר, הביצועים והפאר היו מרכיבים שביססו את מעמדה כמכוניות היוקרה האולטימטיבית, אך היה זה אלמנט העיצוב שהטביע את חותמו בהיסטוריה המוטורית – הסנפירים. ללא כל ספק אלו הסנפירים הגדולים והארוכים ביותר ששולבו אי פעם בכל רכב בעולם. היסטוריונים רבים הגדירו את האלדורדו 59' וסנפיריה כאחת המכוניות המוגזמות ביותר אי-פעם. פרט לכך, זוג פסי ניקל שנמתחו מהשמשה הקדמית ועד לפנסים האחוריים ומשם חזרו לחלקו התחתון הקדמי של הרכב, עיטרו גם הם את המכונית.

את הסנפירים המפורסמים של האלדורדו ניתן היה למצוא בשתי תצורות מרכב שונות – הביאריץ הפתוחה והסוויל קופה. 12 דגמים שונים של קאדילק יוצרו בשנת 1959, אך מדגם האלדורדו סוויל יוצרו בסך הכל 975 יחידות ומדגם הביאריץ 1,320 יחידות. דגם נוסף שיוצר בשנת 1959 היה הברוגהאם וסך של 99 יחידות יוצרו ממנו.


* הכותב הנו עורך אתר הרכב הקלאסי הישראלי 'קלאסיקאר'

  • עוד באותו נושא:
  • קדילאק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully